Vermoeden van Collatz

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Reageer

Vermoeden van Collatz

In dit topic wil ik mogelijke ideeën om het vermoeden van Collatz te beslissen onderzoeken. Voor dat vermoeden zie:
 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vermoeden_van_Collatz
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Collatz_conjecture
 

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Vermoeden van Collatz

Blijft een leuk probleem.
 
Helaas biedt de computer hier geen echte oplossing, die kan het vermoeden slechts aannemelijk maken.
 
Tenzij iemand aantoont dat het een eindig probleem is, zoals het kaart kleuren bleek te zijn en met de computer werd opgelost.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Re: Vermoeden van Collatz

Idee 1. Als de rij getallen uiteindelijk op een cyclus met '1' uitloopt heb je een effect dat lijkt op een inschakelverschijnsel gevolgd door een aanhoudende trilling. Dat zou dan uit een Fouriertransformatie van die rij getallen (opgevat als 'signaal') moeten blijken.
 
Idee 2. Is er een differentievergelijking voor de rij getallen (opgevat als discreet signaal) op te stellen, waaruit je dan kunt afleiden wat er na zeer veel stapjes gebeurt?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Vermoeden van Collatz

Het probleem is dat de reeks zich chaotisch gedraagt, en dat het moeilijk is om te zeggen wat het cijfer honderd stappen verder gaat zijn. Dingen als een fouriertransformatie lijken me dus sterk.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Vermoeden van Collatz

Is er geen formule of differentievergelijking bekend die voor gegeven beginwaarden de rij beschrijft? Zoiets moeten we dan inderdaad hebben, anders kunnen mijn twee ideeën niet worden toegepast.
 
Overigens lijkt mij een Laplacetransformatie achteraf handiger dan een Fouriertransformatie aangezien de rij enkel "naar rechts" loopt.

Re: Vermoeden van Collatz

http://en.wikipedia.org/wiki/Collatz_conjecture#Iterating_on_real_or_complex_numbers
 
We hebben dus:
 
an+1 = f(an) .
 
Zodat:
 
\( a_{n+1} - a_n \, = \, \mbox{f}(a_n) - a_n \)
 
\( \Delta(a_n) \, = \, \mbox{f}(a_n) - a_n \,\, . \)
 
Waarmee we een differentievergelijking voor an als functie van n gevonden hebben. :)
 
 

Re: Vermoeden van Collatz

Nog even netjes uitschrijven (zie de eerdere link):
 
\( \mbox{f}(z) = \frac{1}{4} . (2 + 7z - (2 + 5z) . \cos( \pi z)) \)
 
Dus:
 
\( \mbox{f}(a_n) = \frac{1}{4} . (2 + 7a_n - (2 + 5a_n) . \cos( \pi a_n)) \,\,\, . \)
 
Zodat (wegens het vorige berichtje):
 
\( \Delta(a_n) \, = \, \frac{1}{4} . (2 + 7a_n - (2 + 5a_n) . \cos( \pi a_n)) - a_n \)
 
\( \Delta(a_n) \, = \, \frac{1}{4} . (2 + 3a_n - (2 + 5a_n) . \cos( \pi a_n)) \,\,\, . \)
 
Dit is een niet-lineaire differentievergelijking van de eerste orde.
 
 
De vraag is nu of we daaruit iets over het gedrag van an voor grote n kunnen afleiden...

Re: Vermoeden van Collatz

De aangewezen aanpak lijkt mij hier de Z-transformatie:
 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Z-transformatie
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Z-transform
 
Helaas ben ik daar niet goed in thuis. :?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Vermoeden van Collatz

Erdős stelde dat "de huidige" wiskunde niet in staat was dit vermoeden te bewijzen. Ik denk dat je ervan uit mag gaan dat Erdős op de hoogte was van differentievergelijkingen en Z-transformaties.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Re: Vermoeden van Collatz

Ja Marko - ik weet dat de kans dat ik dit probleem zal kunnen oplossen miniem is. Maar ook als dat niet lukt heb ik er lol in en steek ik er een boel van op. Zo zal ik mij nu ook in die Z-transformatie gaan verdiepen. Daar staat bij mij al een boekje over in de kast, en dit is dan een mooie gelegenheid dat te lezen.
 
Laten we die discussies over de zin of onzin van mijn topics hier alsjeblieft niet herhalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Vermoeden van Collatz

De kans is inderdaad miniem, maar belangrijker: je moet ervan uitgaan dat deze weg reeds is bewandeld. En dat maakt de kans 0.
 
Als je dan toch door wil blijven wandelen, dan lijkt het meer voor de hand te liggen om gebruik te maken van de vergelijking die daaronder staat beschreven:
 
Afbeelding
 
Dat maakt de differentievergelijking simpeler.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Re: Vermoeden van Collatz

Als ik het goed begrijp hoort die vergelijking bij de rij bn waarvoor:
 
bn+1 = 1/2 . bn  voor bn is even,
 
bn+1 = 1/2 . (3.bn + 1) voor bn is oneven.
 
 
Als an oneven is, dan is in de rij van Collatz de volgende term an+1 = 3.an + 1 + 1 even. In die rij volgt dan direct daarna: an+2 = 1/2 . an+1 . In de (ongeduldige) rij bn gebeuren die twee dingen in één stap. 
 
Wanneer de rij bn voor alle natuurlijke beginwaarden uiteindelijk op -> 2 -> 1 -> 2 -> 1 -> 2 -> .... uitloopt, zal de corresponderende rij an voor alle natuurlijke beginwaarden op ->  4 -> 2 -> 1-> 4 -> 2 -> 1 -> 4 -> ... uitlopen. Dus kunnen we ons inderdaad tot de bestudering van de rij bn beperken.
 
 
Edit: Mijn latere bewerking (na er nog eens over te hebben nagedacht) en jouw antwoord hebben elkaar gekruist. Gelukkig komt het op het zelfde neer. Ik zal de differentievergelijking in een volgend berichtje door de simpeler versie op basis van de rij bn vervangen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Vermoeden van Collatz

Ja, en ja. In feite wordt er een doorsteekje gemaakt, omdat de iteratie 3b+ 1 impliceert dat de volgende stap bn+1 / 2 gaat zijn. Die 2 stappen kun je ook samen nemen, en voorschrijven dat bij oneven getallen de operatie 3/2 bn+ 1/2 moet zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Re: Vermoeden van Collatz

Voor de rij bn hebben we:

 
\( \mbox{f}(z) = \frac{1}{4} . (1 + 4z - (1 + 2z) . \cos( \pi z)) \,\,\, . \)
 

Dus:

 
\( b_{n+1} = \frac{1}{4} . (1 + 4b_n - (1 + 2b_n) . \cos( \pi b_n)) \,\,\, . \)
 

Zodat:
 
\( \Delta(b_n) = b_{n+1} - b_n \)
 
\( \Delta(b_n) \, = \, \frac{1}{4} . (1 + 4b_n - (1 + 2b_n) . \cos( \pi b_n)) - b_n \)
 
\( \Delta(b_n) \, = \, \frac{1}{4} . (1 - (1 + 2b_n) . \cos( \pi b_n)) \,\,\, . \)
 
De vraag is opnieuw of we daaruit iets over het gedrag van bn voor grote n kunnen afleiden.

Re: Vermoeden van Collatz

Bartjes schreef: Voor de rij bn hebben we:

 
\( \mbox{f}(z) = \frac{1}{4} . (1 + 4z - (1 + 2z) . \cos( \pi z)) \,\,\, . \)
 

Dus:

 
\( b_{n+1} = \frac{1}{4} . (1 + 4b_n - (1 + 2b_n) . \cos( \pi b_n)) \,\,\, . \)
 
 
Uitschrijven geeft:
 
\( b_{n+1} = \frac{1}{4} . (1 + 4b_n - (1 + 2b_n) . \cos( \pi b_n)) \)
 
\( b_{n+1} = \frac{1}{4} + b_n - \frac{(1 + 2b_n)}{4} . \cos( \pi b_n) \)
 
\( b_{n+1} = \frac{1}{4} + b_n - \left ( \frac{1}{4} + \frac{2b_n}{4} \right ) . \cos( \pi b_n) \)
 
\( b_{n+1} = \frac{1}{4} + b_n - \frac{1}{4} . \cos( \pi b_n) - \frac{1}{2} . b_n \, . \cos( \pi b_n) \,\,\,\, . \)
 
 
Waardoor:
 
\( \mathcal{Z}(b_{n+1}) = \mathcal{Z}(\frac{1}{4}) + \mathcal{Z}(b_n) - \mathcal{Z}(\frac{1}{4} . \cos( \pi b_n)) - \mathcal{Z}(\frac{1}{2} . b_n \, . \cos( \pi b_n)) \,\,\,\, . \)
 
De laatste term (de z-transformatie van het product) wordt lastig...

Reageer