Bètaverval van 40K

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 147

B

Het meten met een fotomultiplicatorbuis wordt onder meer bemoeilijkt door het feit dat er ook een kleine stroom naar de anode loopt als geen straling op de buis valt. Eén van de oorzaken daarvan is de aanwezigheid van kalium in glas. In natuurlijk kalium komt namelijk de radioactieve isotoop 40K voor. Als een 40K kern desintegreert, ontstaat daarbij een energierijk bèta<sup-[/sup]-deeltje dat door interactie met de glaswand fotonen vrijmaakt.

Nu mijn vraag:

Is dit de reactievergelijking voor het verval van 40K?

Reactievergelijking:

40/19K -> 40/18Ar + 0/-1e

N.B.: ik kan 40 niet boven 19 zetten, maar ze zitten tussen boven elkaar; idem voor Ar en e.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: B

nee dat is niet de juiste. jou vergelijking overtreed de wet van behoud van lading. het juiste zou moeten zijn:

4019K --> 4020Ca + 0-1beta.gif

het beta.gif teken mag je ook vervangen door "e" dat is geheel aan je zelf.

maar er kan volgens mijn binas ook K-vangst optreden. maar Beta verval is primair

Aan het onderelkaar krijgen word gewerkt, het "formule programma" latex word geinstaleerd op het forum, maar als we het over een maand hebben is het snel, vermoed ik

als je preciezer wilt zijn, moet er nog een antineutrino bij.

ik weet niet hoe het aangeven van de binas werkt maar als er k-vangst plaatsvind gebeurt er dit:

4018K + 0-1e -->4017Ar (+ Ve)

het "Ve" is een neutrino. voor als je precies wilt zijn.

Berichten: 147

Re: B

Antoon schreef:als je preciezer wilt zijn, moet er nog een antineutrino bij.

ik weet niet hoe het aangeven van de binas werkt maar als er k-vangst plaatsvind gebeurt er dit:

4018K + 0-1e -->4017Ar  (+ Ve)

het "Ve" is een neutrino. voor als je precies wilt zijn.
Bedankt, ik had idd een verkeerde vergelijking. In ieder geval hoeven we nog geen k-vangst of V aan te geven.

Trouwens, naast de K-vangst en Bèta- 1,33 zie ik ook nog een Y-straling. Hoef je dit niet aan te geven?

Overigens nog een heel ander vraag:

Hoe bereken je, met behulp van de massaverandering die bij de desintegratie optreedt, de energie (in J) die bij dit verval vrijkomt?

(heb je hierbij nog waardes nodig die ik nog niet gegeven heb, want dit is een (laatste) gedeelte van het gehele opgave en ik weet zelf niet welke gegevens je hiervoor nodig hebt - misschien helemaal geen gegevens nodig).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: B

gammastraling komt na het verval pas vrij, de kern komt hierdoor in een lagere energie toestand, hoeft er niet bij nee.

bij je andere vraag moet je einsteins overbekende E=mc² gebruiken

je doet de massaverandering maal de lichtsnelheid in het kwadraat en je krijgt de vrijgekomen energie (als je massa in kiligrammen doet, de lichtsnelheid in meters per seconde. dan krijg je de energie in joules.

dus het is enkel afhankelijk van de massaverandering want de lichtsnelheid is een constante

Berichten: 147

Re: B

Bedankt voor je uitleg :roll:

Reageer