[scheikunde] Buffercapaciteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Buffercapaciteit

Beste leden,
 
Ik snap het antwoord en met name de uitkomst aan de hand van slyke vergelijking niet van de onderstaande vraag.
 
 
Vraag: Men maakt 100 ml van deze oplossing bij een pH van 5,00 gebruikmakend van azijnzuur (pKa = 4,76) met een buffercapaciteit van 0,02. Hoeveel mol azijnzuur en hoeveel mol natriumacetaat heeft men nodig? 
 
Antwoord: HendersonHasselb invullen pH5, pKa etc: A/HA=1,74/1 Vervolgens met van slyke de bufferconcentratie berekenen: C=3,75 10-2 mol/liter. Vervolgens de verhouding: azijnzuur: 1,37 10 -2 mol/L 1,37 10 -3 mol/100mL, natriumacetaat: 2,38 10 -2 mol/L, 2,38 10 -3 mol/100mL

Berichten: 247

Re: Buffercapaciteit

Je weet dat C=natriumacetaatconcentratie+azijnzuurconcentratie, daarnaast weet je ook de verhouding tussen deze twee. Dan heb je eigenlijk een vergelijking met twee onbekende.
 
Of lag hier je probleem niet?

 

Berichten: 3

Re: Buffercapaciteit

Timmoty schreef: Je weet dat C=natriumacetaatconcentratie+azijnzuurconcentratie, daarnaast weet je ook de verhouding tussen deze twee. Dan heb je eigenlijk een vergelijking met twee onbekende.
 
Of lag hier je probleem niet?
 
 Ik snap inmiddels hoe je de concentratie kan bereken met de slyke formule. Maar de verhouding tussen azijnzuur en natriumacetaat is voor mij nog een raadsel?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Buffercapaciteit

Is het probleem dat je de verhouding [Ac- ] / [HAc ] = 1,74 /1,00 niet kunt berekenen of dat je uit deze verhouding en de totale concentratie  [Ac-] en [HAc] niet kunt berekenen?

Berichten: 3

Re: Buffercapaciteit

Margriet schreef: Is het probleem dat je de verhouding [Ac- ] / [HAc ] = 1,74 /1,00 niet kunt berekenen of dat je uit deze verhouding en de totale concentratie  [Ac-] en [HAc] niet kunt berekenen?
 
Het probleem is als de verhouding [Ac- ] / [HAc ] = 1,74 /1,00 is dan kom ik niet tot het eindantwoord van bijvoorbeeld azijnzuur 1,37 10 -3 mol/100mL met een totale concentratie van C=3,75 10-2 mol/liter

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Buffercapaciteit

Dat bereken je door te stellen [HAc]= x mol/L.
 
[Ac-]is dan ...........x mol/L
 
Optellen en de totale concentratie is dan .......... x mol/L = ......
 
En x op te lossen.
 
Lukt dat zo?

Reageer