[natuurkunde] Elektrische veldsterkte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 58

Elektrische veldsterkte

Beste lezer,

Ik ben me aan het voorbereiden op het toelatingsexamen geneeskunde en kwam in een werkboek voor fysica de volgende opgave met oplossleutel tegen.

Ik twijfel echter aan de correctheid van de oplossing. Volgens mij moet je eerst (zoals gedaan) de coulomb kracht van Q12 en Q32 meten, vervolgens hier de resulterende coulumb kracht van nemen én dan pas de elektrische veldsterkte bepalen dmv E= F(res. (Coulomb)) / Q2.

De sleutel zelf beweert dat de resulterende coulomb kracht de elektrische veldsterkte is... Iemand die me helpen kan?

Bedankt voor te lezen!
Bijlagen
20141218_151803.jpg
20141218_151803.jpg (66.53 KiB) 394 keer bekeken
20141218_151814.jpg
20141218_151814.jpg (46.1 KiB) 394 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Elektrische veldsterkte

je hebt volkomen gelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Elektrische veldsterkte

lukaz schreef: De sleutel zelf beweert dat de resulterende coulomb kracht de elektrische veldsterkte is... Iemand die me helpen kan?

 
 
Ik zie die sleutel niets van dien aard beweren. Die sleutel suggereert een stappenplan met de stappen A-C , en stelt als hint D de vraag hoe je nou met die gevonden coulombkracht de veldsterkte in dat punt zou kunnen vinden.
 
En die hint D pak je volgens mij goed op,  dwz E = F/Q
 
En ook de sleutel lijkt niet per se ernaast te zijn, want uit 
 
q1q2.PNG
q1q2.PNG (39.21 KiB) 391 keer bekeken
 
concludeer ik dat alle Q's gelijk zijn aan 1 C , wat de getalswaarde van E gelijk maakt aan de getalswaarde van F.
 
tane.PNG
tane.PNG (10.53 KiB) 391 keer bekeken
en dit lijkt er dan bij te staan om de richting van E te bepalen, of mogelijk beter, de tangens van de hoek die E nmaakt met de verticaal. 
 
De vraag is dus eigenlijk: wat was de vraag die te beantwoorden was? Want die zien we hier nergens. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 58

Re: Elektrische veldsterkte

Bedankt Aadkr om mijn vermoeden te bevestigen. "mijn" vermelde methode was correct enkel realiseerde ik me niet dat Q  1 is waardoor in dit geval E=Fc / 1 = Fc
 
 
Bedankt van de Velde om op te merken dat de Q's allemaal 1 C zijn, waaruit volgt dat Fc (res.) gelijk is aan de veldsterkte! Dit was de verklaring die ik zocht. Ik had geen vraag maar begreep gewoon niet waarom de resulterende veldsterkte gelijk zou zijn aan de resulterende coulombkracht. Als men weet dat in dit geval Q een is, dan spreekt dit natuurlijk voor zich! 
Niet elke forumpost moet een vraag met zich meebrengen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Elektrische veldsterkte

Ik ben me aan het voorbereiden op het toelatingsexamen geneeskunde en kwam in een werkboek voor fysica de volgende opgave met oplossleutel tegen.
Ik zie nergens die opgave, wél de oplossleutel
Niet elke forumpost moet een vraag met zich meebrengen.
nee, maar elke oplossleutel wél. In het bijbehorende vraagstuk móet vermeld zijn dat alle ladingen gelijk zijn aan 1 coulomb. Altijd fijner als een helper dat in dat vraagstuk kan lezen dan dat hij dat moet gaan zitten uitknobbelen aan de hand van een oplossleutel. Want voor hetzelfde geld heb jij de opgave verkeerd geïnterpreteerd en zitten we met een verkeerde conclusie "alle ladingen gelijk aan 1C" nu langs elkaar heen te praten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 58

Re: Elektrische veldsterkte

Ik heb de opgave wel vermeld en deze is wel zichtbaar (voor mij) zie hier het screenshot.

In de opgave stond dus dat alle Q's gelijk én positief zijn (niet dat ze 1 zijn). Ik had niet de conclusie getrokken dat 1 de enigste oplossing voor Q is. (-1 niet want Q is pos. Ookal is -1 × -1 = 1).
Bijlagen
Screenshot_2014-12-19-20-57-25.png
Screenshot_2014-12-19-20-57-25.png (394.43 KiB) 390 keer bekeken
Screenshot_2014-12-19-20-57-25.png
Screenshot_2014-12-19-20-57-25.png (394.43 KiB) 390 keer bekeken

Berichten: 58

Re: Elektrische veldsterkte

"...suggereert een stappenplan met de stappen A-C , en stelt als hint D de vraag hoe je nou met die gevonden coulombkracht de veldsterkte in dat punt zou kunnen vinden.

 

En die hint D pak je volgens mij goed op,  dwz E = F/Q..."

 

Ik snap niet waarom u zegt dat u de opgave niet ziet terwijl u wel over de puntjes A B C D spreekt en weet dat D een vraag was.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Elektrische veldsterkte

bij de oplossing voor vraag:12 zie ik staan:
P:12
F3/F1=9/16
ga na dat dit fout is. dit kan niet waar zijn.

Berichten: 58

Re: Elektrische veldsterkte

Jan van de Velde schreef:  
"... en dit lijkt er dan bij te staan om de richting van E te bepalen, of mogelijk beter, de tangens van de hoek die E nmaakt met de verticaal. "
 
 
de ingesloten hoek met de horizontaal zul je bedoelen (x-as)
 
aadkr schreef: bij de oplossing voor vraag:12 zie ik staan:
P:12
F3/F1=9/16
ga na dat dit fout is. dit kan niet waar zijn.
dat is inderdaad waar wat je zegt F1/F3 is 9/16 niet F3/F1 , fout v/d sleutel dus!

Reageer