'facebookvrienden', 'Facebook vrienden' of 'facebook-vrienden?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

'facebookvrienden', 'Facebook vrienden' of 'facebook-vrienden?

Is het 'facebookvrienden', 'Facebook vrienden' of 'facebook-vrienden?

Berichten: 247

Re: 'facebookvrienden', 'Facebook vrienden' of 'facebook-vrienden?

Ik zou persoonlijk gaan voor Facebookvrienden. "Facebook vrienden" wordt denk ik ook veel gebruikt, omdat dit meer lijkt op het Engels (Facebook friends). Maar los geschreven is het volgensmij niet juist. Daarbij lijkt de manier met het streepje ook onjuist. Ik zie er geen reden toe om het op die manier te schrijven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: 'facebookvrienden', 'Facebook vrienden' of 'facebook-vrienden?

De algemene regel in het Nederlands is: samengestelde woorden schrijf je aan elkaar, zowel combinaties van Nederlandse woorden, combinaties van een Engels woord en een Nederlands woord, en combinaties van Engelse woorden die in het Nederlands gebruikelijk zijn. In combinatie, als samenstelling, vormen deze woorden één geheel en daarom worden ze dan ook één woord aan elkaar en zonder spaties of streepjes geschreven.
 
Samenstellingen van meerdere delen worden ook aan elkaar geschreven zoals bijvoorbeeld: <i>heavy metal</i> en <i>band</i> wordt in het Nederlands geschreven als<i> heavymetalband</i>. 
 
Een streepje tussen woorden is alleen verplicht als dit in het Engels al bestaat. Zo heeft het woord <i>burn-out</i> in het Engels een streepje en daarom schrijven we in het Nederlands <i>burn-outverschijnselen</i>.
 
Indachtig deze regels is het dus Facebookvrienden (hoofdletter omdat Facebook met een hoofdletter wordt geschreven en aan elkaar geschreven).
 
Vraag jezelf dus altijd af voordat je een samenstelling opschrijft: horen deze woorden bij elkaar, vormen ze samen één begrip? Dan worden ze ook aan elkaar geschreven!
 
Uiteraard zijn er (we hebben het hier over de Nederlandse taal!) uitzonderingen op deze algemene regel. Zoek dan het woord op in het Groene Boekje (www.woordenlijst.org).
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: 'facebookvrienden', 'Facebook vrienden' of 'facebook-vrienden?

Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: 'facebookvrienden', 'Facebook vrienden' of 'facebook-vrienden?

Het màg om de leesbaarheid te vergroten, maar ik begrijp de vraag van de TS als een vraag naar de algemene regel en Facebookvrienden vind ik niet minder leesbaar dan Facebook-vrienden. Voor wat betreft het in de tweede link aangehaalde Facebook-app begrijp ik het koppelteken omdat het door mensen die niet bekend zijn met Facebook zou kunnen worden gelezen als "Faceboo-kapp".
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: 'facebookvrienden', 'Facebook vrienden' of 'facebook-vrienden?

Nuja, in de eerste link staat ook dat het mag om bijv. "het woord beter uit de verf te laten komen". Zoals ik het daar begrijp, mag het dus altijd met dat soort "merknamen" als Twitter, Facebook, *wat is er nog allemaal*... Belgacom-gids bijv. kan je imo ook niet echt fout lezen. 
 
PS: Belgacom is een telecombedrijf.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer