[biologie] Bloeddruk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 228

Bloeddruk

Hallo iedereen,
 
Zou iemand me kunnen helpen met het volgende:
 
figuur 1.JPG
figuur 1.JPG (108.19 KiB) 421 keer bekeken
 
Zie figuur 1, er is een verloop van de bloeddruk weergegeven op drie verschillende plaatsen in het bloedvatenstelsel van de mens. deze drie plaatsen zijn: het begin van de aorta, de linker boezem en de linker kamer van het hart. De tekening van figuur 2 geeft schematisch een doorsnede weer van de linker harthelft op een bepaald moment van de hartslag.
figuur 2.JPG
figuur 2.JPG (111.37 KiB) 421 keer bekeken
 
de vragen zijn:
1.Welk drukverloop wordt er door grafiek Q weergegeven.
A Drukverloop in de aorta
B Drukverloop in linker boezem
C Drukverloop in linker kamer
 
2. Gedurende welke periode in de grafiek wordt de situatie gevonden die in de tekening van het hart van figuur 2 is weergegeven?
A gedurende periode tussen tijdstip 1 en tijdstip 3
B gedurende periode tussen tijdstip 2 en tijdstip 4
C gedurende periode tussen tijdstip 5 en tijdstip 6
 
3. Zal in dit diagram de hoogste waarde van de bloeddruk lager zijn dan 16 kPa, gelijk zijn aan 16 kPa of hoger zijn dan 16 kPa?
A lager
B gelijk
C hoger
 
 
bij vraag 1 denk ik dat C juist is, want de linker kamer moet met hogere druk bloed naar de aorta vervoeren.
bij vraag 2 denk ik  dat grafiek R hoort bij de getekende situatie van fig.2 en dan antw. A juist is
en vraag 3 snap ik niet.
 
Klopt dit ?
 
alvast bedankt voor jullie hulp :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Bloeddruk

Prima hoor.
 
1. Grafiek Q is uiteraard die van de linker ventrikel.
 
2. Het getekende hartje moet denk ik een linker ventrikel voorstellen met een gesloten mitralisklep en open aortaklep, dus tussen het begin van de systolé en het moment dat de druk in de linker ventrikel nog iets groter is dan de druk in de aorta (anders was de aortaklep wel dicht getekend (op punt 4 zie je dat de lijnen elkaar kruizen en zal de aortaklep dicht moeten zijn, en dat is in die tekening niet niet zo)). Dus inderdaad tussen 1 en 3. 
 
3. Kwestie van kijken of de lijntjes op, onder of boven de 16 kPa komen (wat linksboven staat aangegeven). De drukcurves lijken precies op de virtuele lijn van 16 kPa te komen dus antwoord B= gelijk.
 
Met onderstaande online tool kun je trouwens kPa in mmHg omrekenen. Je ziet als je 16 kPa invult, de druk in mmHg 120 is. Een normale systolische druk dus,
 
http://www.ic-hints.nl/Berekeningen/Omrekenen_eenheden/kPa_mmHg.php
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: Bloeddruk

Ik had ook nog een vraagje dat bij dit thema paste: is het drukverschil tussen de aorta en het hart het kleinst in de linkerventrikel tijdens de systole? 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Bloeddruk

Aan het begin van de systolé inderdaad.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 228

Re: Bloeddruk

Thanks voor je hulp!! ;D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Bloeddruk

Graag gedaan  ;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer