[wiskunde] Vereenvoudigen
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
- Berichten: 80
Vereenvoudigen
Vereenvoudig zo ver mogelijk.
Ik heb dit geprobeerd maar het lukt me al dagen niet op het te oplossen . Kan iemand mij helpen ?
Gewoon effe nog de foto omdraaien.
Ik heb dit geprobeerd maar het lukt me al dagen niet op het te oplossen . Kan iemand mij helpen ?
Gewoon effe nog de foto omdraaien.
- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: Vereenvoudigen
Allereerst: Niet vermenigvuldigen!
Staat er:
Zo ja, eerste breuk teller haal 4, noemer haal 5 buiten haakjes ... , zie je nu verband met noemer en teller van de tweede breuk?
Staat er:
\(\frac{4y-16}{5y+15}\cdot\frac{2y+6}{4-y}=...\)
Zo ja, eerste breuk teller haal 4, noemer haal 5 buiten haakjes ... , zie je nu verband met noemer en teller van de tweede breuk?
- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: Vereenvoudigen
Doe dat dan eerst en maak gebruik van TeX door de kopieerfunctie te gebruiken ...
Wat wordt de teller eerste breuk en de noemer tweede breuk ...
vb:
Lukt dit wel, zonder vermenigvuldigen ...
Wat wordt de teller eerste breuk en de noemer tweede breuk ...
vb:
\(\frac 3 8 \cdot \frac{-4} 6=...\)
Lukt dit wel, zonder vermenigvuldigen ...
- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: Vereenvoudigen
Staat er:
Zo ja, dan is jouw antwoord goed!
\(\frac{\sqrt{x}-\frac 1 {2\sqrt{x}}}{\sqrt{x}}\)
Zo ja, dan is jouw antwoord goed!
- Berichten: 80
- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: Vereenvoudigen
Ik weet niet wat je hier bedoelt ...
Kan je (zonder tussenstappen) aangeven wat de breuk wordt als je teller en noemer vermenigvuldigt met √x ...
De vb opgave is goed, neem nu in de eerste opgave y=2, zie je overeenkomst met het vb
- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: Vereenvoudigen
p) breng de teller onder gelijke noemer, welke noemer krijg je ...
s) begin met de laatste breuk 2+1/2 en werk zo terug ...
hetzelfde geldt voor q en r
s) begin met de laatste breuk 2+1/2 en werk zo terug ...
hetzelfde geldt voor q en r
- Berichten: 80
Re: Vereenvoudigen
Q heb ik nog net kunnen oplossen , dus ik weet hoe het moet
Hoe bedoel je met p ? Ik snap niet wat ik moet doen
Zo ?
Safe schreef: p) breng de teller onder gelijke noemer, welke noemer krijg je ...
s) begin met de laatste breuk 2+1/2 en werk zo terug ...
hetzelfde geldt voor q en r
Hoe bedoel je met p ? Ik snap niet wat ik moet doen
Zo ?
- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: Vereenvoudigen
Nee, dat is niet goed!
Kijk eens wat je doet bij bv 1/3-1/5 (laat de getallen 3 en 5 staan) ...
Kijk eens wat je doet bij bv 1/3-1/5 (laat de getallen 3 en 5 staan) ...
- Pluimdrager
- Berichten: 3.505
Re: Vereenvoudigen
Wat doe je als je
\(\frac{1}{3}-\frac{1}{5}\)
wilt berekenen? Laat de 3 en de 5 eens in de noemer staan en geef eens aan wat je precies moet doen om de gevraagde uitkomst te krijgen."Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel