[wiskunde] Vereenvoudigen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 80

Vereenvoudigen

Vereenvoudig zo ver mogelijk.
 
Ik heb dit geprobeerd maar het lukt me al dagen niet op het te oplossen  :cry: . Kan iemand mij helpen ?
Gewoon effe nog de foto omdraaien. :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vereenvoudigen

Allereerst: Niet vermenigvuldigen!
 
Staat er:
 
\(\frac{4y-16}{5y+15}\cdot\frac{2y+6}{4-y}=...\)
 
Zo ja, eerste breuk teller haal 4, noemer haal 5 buiten haakjes ... , zie je nu verband met noemer en teller van de tweede breuk?

Gebruikersavatar
Berichten: 80

Re: Vereenvoudigen

Neeh ik zie het niet ,sorry 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vereenvoudigen

Doe dat dan eerst en maak gebruik van TeX door de kopieerfunctie te gebruiken ...
Wat wordt de teller eerste breuk en de noemer tweede breuk ...
 
vb:
 
\(\frac 3 8 \cdot \frac{-4} 6=...\)
 
Lukt dit wel, zonder vermenigvuldigen ...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vereenvoudigen

Staat er:
 
\(\frac{\sqrt{x}-\frac 1 {2\sqrt{x}}}{\sqrt{x}}\)
 
Zo ja, dan is jouw antwoord goed!

Gebruikersavatar
Berichten: 80

Re: Vereenvoudigen

Afbeelding
Safe schreef: Staat er:
 
\(\frac{\sqrt{x}-\frac 1 {2\sqrt{x}}}{\sqrt{x}}\)
 
Zo ja, dan is jouw antwoord goed!
 
Maar hoe kom je daarop, want ergens doe ik een berekeningsfout in mijn tussenstappen 
Afbeelding is lijn opgaven en de antwoord is 1-1/2x

Afbeelding is mijn opgave en het antwoord is 1-1/2x *********

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vereenvoudigen

Rwinarwina Zwina schreef: Afbeelding

 
Maar hoe kom je daarop, want ergens doe ik een berekeningsfout in mijn tussenstappen 

Afbeelding is lijn opgaven en de antwoord is 1-1/2x

Afbeelding is mijn opgave en het antwoord is 1-1/2x *********
 
Ik weet niet wat je hier bedoelt ...
Kan je (zonder tussenstappen) aangeven wat de breuk wordt als je teller en noemer vermenigvuldigt met √x ...
 
De vb opgave is goed, neem nu in de eerste opgave y=2, zie je overeenkomst met het vb

Gebruikersavatar
Berichten: 80

Re: Vereenvoudigen

Ik heb het gevonden :D 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vereenvoudigen

Mooi, laat eens zien ...

Gebruikersavatar
Berichten: 80

Re: Vereenvoudigen

Afbeelding

Ik kan oefenigen p,q,r en s niet niet oplossen

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vereenvoudigen

p) breng de teller onder gelijke noemer, welke noemer krijg je ...
 
s) begin met de laatste breuk 2+1/2 en werk zo terug ...
 
hetzelfde geldt voor q en r 

Gebruikersavatar
Berichten: 80

Re: Vereenvoudigen

Q heb ik nog net kunnen oplossen , dus ik weet hoe het moet 
Safe schreef: p) breng de teller onder gelijke noemer, welke noemer krijg je ...
 
s) begin met de laatste breuk 2+1/2 en werk zo terug ...
 
hetzelfde geldt voor q en r 
 
Hoe bedoel je met p ? Ik snap niet wat ik moet doen 
Afbeelding
Zo ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vereenvoudigen

Nee, dat is niet goed!
 
Kijk eens wat je doet bij bv 1/3-1/5 (laat de getallen 3 en 5 staan) ...

Gebruikersavatar
Berichten: 80

Re: Vereenvoudigen

ik zie het niet , wat ik fout doen 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Vereenvoudigen

Wat doe je als je
\(\frac{1}{3}-\frac{1}{5}\)
wilt berekenen? Laat de 3 en de 5 eens in de noemer staan en geef eens aan wat je precies moet doen om de gevraagde uitkomst te krijgen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer