[wiskunde] Wiskundeonderwijs in België

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

Wiskundeonderwijs in Belgi

Hallo allemaal,
 
Naar aanleiding van een ander topic over onderwijsverschillen tussen Nederland en België, wil ik een wat specifiekere vraag stellen, namelijk wat de verschillen zijn in wiskundeonderwijs tussen Nederland en België.
 
In Nederland zijn alle eindtermen samengevat bij elkaar gezet in een document door het College van Examens, maar een soortgelijk document van België kan ik nergens vinden.
 
Kan iemand mij vertellen wat de verschillen in behandelde stof is tussen Nederland en België, want ik heb het idee dat in België dieper op de stof wordt ingegaan, i.e. behandeling van limieten en geavanceerde integratietechnieken, ofwel een document toereiken waarin alle eindtermen beschreven staan?
 
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Wiskundeonderwijs in Belgi

Waar het op neerkomt is dat de middelbare schoolstof in België (maar ook in andere landen) abstracter van aard is dan hier in Nederland. Zo spelen verzamelingen en relaties een belangrijke rol, onderwerpen die van 1968 t/m 1993 ook in het wiskunde-onderwijs in Nederland aan bod kwamen, maar die bij de invoering van de basisvorming zijn geschrapt. Meetkunde werd hier in Nederland in dedzelfde periode behandeld met behulp van translaties (verschuivingen), rotaties (draaiingen), lijn-en puntspiegeling, en lijn-en puntvermenigvuldiging. In het toenmalige vwo-wiskundeprogramma kwam in 4 vwo de groep van de congruente en die van de gelijkvormige translaties aan bod, wat dus een meetkundige interpretatie van het algebraïsche begrip groep inhield. In België wordt de meetkunde met behulp van de (inmiddels in Nederland geschrapte) vectormeetkunde axiomatisch opgebouwd. De gehele getallen worden met behulp van de algebraïsche begrippen groep en ring behandeld, en met behulp van het algebraïsche begrip lichaam (in Vlaanderen veld genoemd in navolging van het Engelse field) komen de rationale en de reële getallen aan bod. Met behulp van de topologie worden de begrippen limiet en continuïteit behandeld die voor de ontwikkeling van de (eveneens behandelde) differentiaal- en integraalrekening van belang zijn. Tot aan de invoering van Wiskunde A en B voor vwo maakten de begrippen limiet en continuïteit ook nog deel uit van de havo-leerstof, maar deze begrippen zijn bij de vernieuwing van de Tweede Fase uit het vwo-programma voor Wiskunde B geschrapt. In het oude vwo-programma Wiskunde II (een keuzevak) werd ook aandacht besteed aan lineaire algebra, waarbij de begrippen vectorruimte, lineaire afbeelding, matrix en determinant (tweede en derde orde) werden behandeld. Ook in het Belgisch wiskunde-onderwijs komt deze lineaire algebra aan de orde.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer