Springen naar inhoud

Hoe werkt een regensensor (op een auto)

• Log in om te kunnen reageren

Grimmie

Grimmie

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2006 - 19:08

Wie kan me uitleggen hoe de regensensor op mijn auto werkt, die ervoor zorgt dat de ruitenwissers automatisch aangaan als het begint te regenen en ook dat hij harder gaat wissen als het harder gaat regenen.

(Ik hoop dat ik het hier goed post, want ik vermoed dat het iets met optica te maken heeft, omdat je ook een lampje ziet branden als de sensor actief is)

Bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8262 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 januari 2006 - 20:44

Het zal niets met optica te maken hebben omdat er een lichtje gaat branden. Het branden van lichtjes is eerder electronica, maar dat terzijde.

Ik kan me voorstellen dat hier meerder methoden voor zijn. Een LED die schijnt op een licht gevoelige weerstand is een mogelijkheid. Wanneer dit licht wordt gebroken door in de lichtweg een object te brengen (water bijvoorbeeld) zal er een verandering van de output zijn (0->1 of 1->0)

Of dit een verandering is van 0 naar 1 of van 1 naar 0 is niet echt van belang. Dit is immers via een invertor eenvoudig om te keren.

Een andere methode die ik me voor kan stellen is door gebruik te maken van de electrische geleidbaarheid van water. Je laat het circuit op een bepaald punt open. Komt hier een regendruppel op, dan zal de stroomkring gesloten zijn.

Nog een methode die ik me voor kan stellen en die me het minst gevoelig is voor intereferentie van andere stoffen behalve water is, een drukgevoelige sensor.

Hoe het werkelijk bij een auto zit weet ik niet. Hier heb ik zo 1,2,3 ook geen informatie over kunnen vinden. Hierboven zijn slechts een aantal mogelijkheden weergegeven. Elk met hun voor en nadelen. Denk er ook aan dat het een combinatie van verschillende sensoren kan zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Grimmie

Grimmie

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2006 - 22:27

Het zal niets met optica te maken hebben omdat er een lichtje gaat branden. Het branden van lichtjes is eerder electronica, maar dat terzijde.

Ik kan me voorstellen dat hier meerder methoden voor zijn. Een LED die schijnt op een licht gevoelige weerstand is een mogelijkheid. Wanneer dit licht wordt gebroken door in de lichtweg een object te brengen (water bijvoorbeeld) zal er een verandering van de output zijn (0->1 of 1->0)

Of dit een verandering is van 0 naar 1 of van 1 naar 0 is niet echt van belang. Dit is immers via een invertor eenvoudig om te keren.

Ja, ik vermoed zelf dat het zoiets is, maar hoe ziet hij dan het verschil tussen harde regen en zachte regen ?
Valt het buigen van licht door water niet onder optica ? Dat is de reden waarom ik het vroeg, niet vanwege een ledje... :wink:

Een andere methode die ik me voor kan stellen is door gebruik te maken van de electrische geleidbaarheid van water. Je laat het circuit op een bepaald punt open. Komt hier een regendruppel op, dan zal de stroomkring gesloten zijn.

De sensor zit aan de binnenzijde van de autoruit, dus dit zal het zeker niet zijn.

Nog een methode die ik me voor kan stellen en die me het minst gevoelig is voor intereferentie van andere stoffen behalve water is, een drukgevoelige sensor.

Dit zal het ook niet zijn om dezelfde reden.

In ieder geval bedankt voor je meedenken.
Ik ben werkelijk nieuwsgierig hoe het werkt.

Zijn er toevallig geen automonteurs op dit forum die het weten ???

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45186 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 januari 2006 - 00:32

http://www.audi.com/...ain_sensor.html

The rain sensor activates the windscreen wipers automatically if it starts to rain or if there is any other moisture on the windscreen and adapts the wiper interval to match the amount of rain. How it works: light-emitting diodes inside the rain sensor emit an invisible infrared light which is reflected by the outside surface of the windscreen and measured by photodiodes. If the full amount of light returns to the photodiode then the windscreen is dry. A film of water or drops on the windscreen break up the light emitted. As the measuring process is permanent, the electronics can control the wiper intervals perfectly.

(google: "rain sensor" windscreen eerste hit :roll: )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Grimmie

Grimmie

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2006 - 00:45

Hèhèhè, thanks.

Dat had ik natuurlijk ook kunnen doen... :roll:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures