Schaduwbeweging van de Aarde op de Maan

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 106

Schaduwbeweging van de Aarde op de Maan

Ik weet niet of hier al een topic over was... Mocht dat zo zijn, sorry voor de spam...

Misschien een blonde vraag hoor, maar toen ik deze zomervakantie in Indonesie was, viel me op dat de de beweging van de schaduw op de Maan anders verloopt dan in Europa. Zo ziet een ongeveer halve maan eruit in Europa:

Afbeelding

En zo op Bali:

De beweging van de schaduw gaat daar dus niet verticaal zoals bij ons, maar horizontaal... Kan iemand dit verschijnseltje misschien verklaren? :D De foto is niet bewerkt! :roll:
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Berichten: 96

Re: Schaduwbeweging van de Aarde op de Maan

heb wel een idee, denk ik.

Als je voorsteld dat je bovenop de aarde staat (noordpool). Je ziet dan bijvoorbeeld de schaduw over de maan gaan van onder naar boven.

Als je nu op de evenaar gaat staan dan draait het plaatje met 90graden. En dus ook de schaduw overgang op de maan. Dus van links naar rechts of van rechts naar links... Sta je vervolgens op de zuidpool dan gaat de schaduw van boven naar onder...

Hoop dat het zo iets duidelijker is... en dat mijn verhaal klopt :wink:

Berichten: 106

Re: Schaduwbeweging van de Aarde op de Maan

Als je nu op de evenaar gaat staan dan draait het plaatje met 90 graden. En dus ook de schaduw overgang op de maan.


Zo ver was ik ook gekomen :wink: Maar dat is niet helemaal wat ik vroeg :D Mijn vraag is namelijk waarom de schaduwbeweging van de maan verschilt op Aarde. Ik stond er namelijk niet eerder bij stil en ging er dus eigenlijk vanuit dat de Maan overal op Aarde op dezelfde manier overschaduwd wordt. Maar dat had ik dus mis :roll:
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Schaduwbeweging van de Aarde op de Maan

Schaduwbeweging van de Aarde op de Maan
De schijngestalten van de maan worden niet veroorzaakt door de schaduw van de aarde.

Misschien dat dat een opening biedt tot het oplossen van je vraag...

ps

De aarde werpt weleens haar schaduw op de maan maar dan hebben we het over een maansverduistering.

En aan de afbeeldingen te zien bedoel je toch de schijngestalten...

Wellicht helpt deze afbeelding:

Afbeelding

Probeer je maar eens voor te stellen hoe je de halve maan ziet vanaf de noordpool en vanaf de evenaar.

[edit]

Plaatje toegevoegd.

[/edit]
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 106

Re: Schaduwbeweging van de Aarde op de Maan

Ik denk dat ik het snap, maar ik heb jouw model gevisualiseerd. Het beste kun je het jezelf duidelijk maken door een appel en een mandarijntje te nemen. Appel = Aarde, mandarijn = Maan. Pel de helft van de mandarijn weg, wat eerste kwartaal moet voorstellen. Prik een lucifer ergens bovenin de appel en ook ergens midden (voorstellende een evenaar). De kop van de lucifer komt overeen met je hoofd. Het gaat er gewoon om dat je loodrecht vanuit de Aarde kijkt naar de Maan (je moet je hoofd immers altijd richting hemel -kijkrichting loodrecht op de aarde- richten om de maan te zien). Sta je vlakbij het Noordelijk Halfrond (dus ergens in Finland bijvoorbeeld) dan zie je inderdaad de schaduw verticaal over de Maan lopen. Sta je op de Evenaar (Bali ligt dichtbij de Evenaar) dan zie je de schaduw horizontaal over de Maan. Volgens mij zit het zo 8)
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Schaduwbeweging van de Aarde op de Maan

We zijn het eens.

De geografische breedte van je waarnemingsplaats bepaalt hoe je de schaduwgrens over de maan ziet lopen. 8)
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Schaduwbeweging van de Aarde op de Maan

Als je naar de eerste twee plaatjes kijkt kun je ook zien dat de schaduw hetzelfde loopt.

Het enige verschil is dat het hele plaatje 90 graden gedraaid is.

Wat dus komt door de waarnemings plaats zoals hierboven is uitgelegd.

Berichten: 106

Re: Schaduwbeweging van de Aarde op de Maan

Dalton schreef:Als je naar de eerste twee plaatjes kijkt kun je ook zien dat de schaduw hetzelfde loopt.

Het enige verschil is dat het hele plaatje 90 graden gedraaid is.

Wat dus komt door de waarnemings plaats zoals hierboven is uitgelegd.
Je bedoelt dat de hele Maan 90 graden gedraaid lijkt te zijn?

Ik had het me trouwens nooit eerder gerealiseerd. Ik ging er maar domweg vanuit dat de Maan overal op Aarde er hetzelfde uit lijkt te zien, dus niet dat hij een kwartslag gedraaid lijkt te zijn voor het oog als je ergens rond de evenaar bent :roll:
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Reageer