Springen naar inhoud

[mechanica] traagheidskrachten en -momenten

• Log in om te kunnen reageren

Mork

Mork

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2006 - 19:52

Kan iemand me beetje uitleg geve over traagheidskrachten en traagheidsmomenten? Heb het net gezien op school maar snap er niet egt veel van :roll:
thx!
maarten

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 januari 2006 - 20:39

Misschien dat je iets meer uitleg kunt geven over wat je niet snapt. Zou je ook je niveau erbij kunnen vermelden (have /vwo / universiteit). Dat legt wat makkelijker uit.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Mork

Mork

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2006 - 10:32

Ik zit in mn eerste jaar universiteit.
Ik weet niet precies wanneer je nu juist die traagheidskrachten hebt.
En dan heb je ook nog dat L=Iw met L=impulsmomentvector, I de traagheidsmatrix en w de hoeksnelheidsvector. :D
En dan maakt het ook nog uit of je ten opzichte van een hoofdtraagheidsas bekijkt of tov een andere as... Hoe kun je trouwens al weten of een as een hoofdtraagheidsas is? :roll:

thx!

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2006 - 11:09

De term traagheidskrachten ken ik niet (misschien als ik de engelse term hiervoor ken). Ik denk dat dit te maken heeft met bijvoorbeeld het belasten van een balk. Je kunt aan een balk trekken, duwen of buigen door middel van krachten en hier speelt het traagheidsmoment een rol in.

Over de rest van je vragen: Stel je hebt een willekeurige rigide lichaam (rigid body) van onbekende vorm en massa. Je kunt dan drie willekeurige assen kiezen als x, y en z waarmee je elke punt in dat lichaam kunt beschrijven (meestal staan x y en z loodrecht op elkaar zoals in een standaard assenstelsel, maar dit hoeft niet zo, zolang de x, y en z basisvectoren de ruimte opspannen). Je kunt dan in dat gekozen assenstelsel de traagheidstensor uitrekenen met behulp van een ingewikkelde 3-dimensionale integraal. Je kunt het lichaam ook een hoeksnelheid geven. Dit is een vector die je dus in het x,y,z assenstelsel kunt uitdrukken. Als een lichaam een bepaalde hoeksnelheid heeft, heeft deze ook een impulsmoment (ook een vector) die wordt gegeven door L = I w.
Je kunt de assen x, y en z zo kiezen dat alleen op de diagonaal van de traagheidstensor nog waardes staan en dat alle ander waardes Iij i :roll: j nul zijn. In dit nieuwe assenstelsel zijn x,y en z de hoofdassen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures