Springen naar inhoud

Bepaling van het cafeinegehalte in koffie en energiedrankjes

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 27 mei 2004 - 15:58

Hoe kan je het cafeinegehalte bepalen in dranken als koffie en energiedrankjes?
Ik kan hier nergens iets over vinden.. :shock:
Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

-rhcpfan-

-rhcpfan-

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2004 - 18:23

misschien staat het op het etiket vermeld. ik heb anders geen idee. mar ben je er allergisch voor ofzo? want dan zou ik het maar niet drinken, cola is sowieso slecht, je krijgt er gele tanden van, en er zit onwijs veel cafeine in, voor koffie geldt het zelfde alleen dan is er ook daarbij nog het probleem dat je gele vingers krijgt enzo. ik kan je nog wel even vertellen hoe koffie word gemaakt: Koffie wordt gemaakt van zaden van de koffieplant. 8 - 12 maanden na de bloei komen er rode bessen aan de koffieplant met daarin 2 zaadjes als kern. De bessen worden gepeld, de kernen gewassen en gedroogd. Deze ruwe, groene koffiebonenworden gebrand. Een korte roostertijd zorgt voor een lichte kleur en een milde koffiesmaak. Een langere roostertijd geeft een meer bittere smaak, maar een lager cafeinegehalte. Behalve cafeine bevat koffie redelijk wat vit. B3, spoorelementen als koper, zink en mangaan en een beetje koffievet.
en thee enzo: niet hoe het gemaakt word maar.. lees maar: Thee bevat, net als cacao, koffie en nog zo 'n zestig andere plantensoorten, van nature cafe´ne (zie tabel).

De belangrijkste eigenschap van cafe´ne is het licht stimulerende effect op het centrale zenuwstelsel.

Cafe´ne in thee wordt ook wel the´ne genoemd.

Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar effecten van cafe´ne op de gezondheid. De uitkomst ervan is geruststellend: een niet overmatige cafe´neconsumptie heeft gÚÚn nadelige gevolgen voor onze gezondheid.

Cafe´negehalte van een groot aantal producten

1 kop thee (Engelse Melange) 30 mg
1 kop Rooibos 0 mg
1 kop koffie 80 mg
1 kop cafe´nevrije koffie 3 mg
1 kop oploskoffie 60 mg
1 glas cola (250 ml) 20 mg
Chocolade (30 gram) 5-25 mg
Sommige pijnstillers (tablet 200 mg) 50 mg

Voor koffie is uitgegaan van een zetsterkte van 45 gram koffie per liter; een kopje koffie heeft een inhoud van 125 ml. Voor thee is uitgegaan van de zetwijze zoals beschreven op de verpakking (1 zakje, 3-5 minuten trekken), een kopje heeft een inhoud van 125 ml.

google zal je anders wel verder helpen, misschien kun je een 'gezellig' bezoekje nemen bij de bibliotheek!! ;) misschien heb je aan deze info wat. k hoop het voor je, was mijn typen niet voor niets geweest! :wink: :shock:

• Gast

Geplaatst op 27 mei 2004 - 21:48

Bedankt voor de vele informatie! Heb ik zeker wat aan!
Ik ben er niet allergisch voor maar ik vind het leuk om "gewone" producten te onderzoeken op verschillen tussen bepaalde merken...
En ja...ik ben gek... :wink:

• Gast

Geplaatst op 27 mei 2004 - 21:52

M.b.v HPLC kan je caffeine bepalen, met een UV detector eraan. Je kan ook met behulp van UV spectrometrie een bepaling doen. IJklijntje klaar is kees.

Gjilke

Gjilke

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 september 2004 - 08:15

Wat is HPLC??

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 september 2004 - 08:18

High Performance Liquid Chromatography
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gjilke

Gjilke

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 september 2004 - 14:52

Dankje :shock:

Martino-Positivo

Martino-Positivo

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 september 2004 - 17:32

We hebben onlangs op school caffe´ne moeten isoleren uit thee. Ik zal eens kijken of ik het voorschrift nog kan vinden. Het lijkt me dat het ook voor koffie zo werkt.

Maar als ik vragen mag, doe je dit thuis? Ik denk dat je dan niet over de juiste apparaten beschikt om te kunnen bepalen of je een zuiver product hebt gescheiden.

Nogmaals, ik zal eens kijken of ik het voorschrift nog kan vinden.

• Gast

Geplaatst op 27 september 2004 - 16:42

Ik weet wel zeker dat ik de juiste apperatuur niet heb :shock:
We doen het voor een PWS, en moeten ervoor naar een universiteit...

Gjilke

Gjilke

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2004 - 15:05

Kan ik met HLPC ook de precieze hoeveelheid Cafeine bepalen?

• Gast

Geplaatst op 21 oktober 2004 - 12:35

waarom gebruik je de uv detector bij de hplc van cola en waarom het eluens 6% azijnzuur?? kan deze 2 antwoorden niet vinden op internet

• Gast

Geplaatst op 07 februari 2005 - 21:46

Extraheren met Oasis MCX is heel simpel.
1 ml methanol
1 ml water
1 ml monster
1 ml 0.1 M HCl
1 ml methanol
Elueren met 1 a 2 ml 5% NH4OH in methanol
Indampen en heroplossen in HPLC eluens.

Analyseren met een hybride HPLC kolom met als mobiele fase pH 9.5.
Hiermee komen eventuele zure inteferenties aan het begin van je chromatogram en caffeine later in het chromatogram.

Succes

Patient

Patient

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2005 - 13:25

Als je energiedrinks gaat onderzoeken, is het misschien interessanter om het Taurine gehalte te onderzoeken! Er wordt veel ophef gemaakt over de Cafe´negehalte, maar kijk maar eens goed op het blikje van Red-Bull of Goldenpower.

• Gast

Geplaatst op 14 maart 2005 - 13:32

heeey,

wij weten dat dit onderwerp al heel lang niet in gebruik is maar wij moeten nu voor school ook cafe´ne uit thee isoleren. dus als jullie dat voorschrift nog hebben.. zouden wij het dan mischien mogen hebben? of zouden jullie het kunnen posten?

groetjes ons

wigsbol

wigsbol

• >250 berichten
  • 284 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2005 - 14:53

http://www.xs4all.nl...ine_in_cola.doc

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures