Krachtstroom voor lasapparaat

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Krachtstroom voor lasapparaat

Hallo,

Ik ben de draad even kwijt.

Ik heb eeb lasapparaat gekocht die de mogelijkheid heeft om op 230 en 400 V te lassen. Bij krachtstroom is het lassen beter uit te voeren dus wil ik in de garage krachtstroom aanleggen. Voor krachtstroom is een 5 polige CEE stekker gemonteerd

Ik heb reeds krachtstroom voor mijn inductieplaat aangesloten met een perilex stekker aangesloten

Wat ik wil weten of ik deze aansluiting kan doorkoppelen naar de schuur.

En de vervolgvraag is over de aansluitingen.

De perilex stekker heeft een 5 aderige draad uit de meterkast(blauw, bruin, zwart, grijs en groen/geel). Bruin en blauw zijn spannigsloos en de zwarte en grijze draden zit spanning.

In de 5polige CEE stekker van het lasapparaat zit een 4 aderige kabel (bruin, blauw, zwart en geel/groen). Blauw=N geel/groen = aarde bruin=L1 en zwart=L2. Op L3 is niets aangesloten.

Hoe kan ik een en ander doorschakelen zodat ik krachtstroom in de gagrage kan gebruiken?

Mijn idee zou zijn zwart op zwart, bruin op grijs,blauw op blauw en aarde op aarde. Kan dit????

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Krachtstroom voor lasapparaat

Zo te zien is het lasapparaat niet gemaakt voor 3-fasen maar voor 400 V, die je wel uit het 3-fasenet kan halen.
Daarom is L3 niet aangesloten.
Het simpelst lijkt mij gewoon:
bruin op bruin (L1)
zwart op zwart (L2)
grijs blijft los want L3 is niet gebruikt.
blauw op blauw (N)
aarde op aarde
 
Zoals jij het voorstelt gaat ook, maar dan wissel je L1 met L3 (wat op zich geen effect heeft).
 
dat wel natuurlijk

Reageer