sg en water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

sg en water

_DSC9945kopie.gif
_DSC9945kopie.gif (47.58 KiB) 394 keer bekeken
vreemd misschien...maar ik wil water fotograferen in een cuvet. Daarin wil ik gekleurde vloeistoffen druppelen die langzaam zakken en halverwege het cuvet blijven "hangen". Zie voorbeeld
Ik denk dat dit te maken heeft met het sg van de vloeistoffen. Wie kan mij helpen en mij vertellen hoe ik dit moet aanpakken???
 
_DSC9945kopie.gif
_DSC9945kopie.gif (47.58 KiB) 394 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: sg en water

Inderdaad zal de dichtheid van de vloeistoffen belangrijk zijn voor wat er met een druppel gebeurt. Als de dichtheid van een druppel groter is dan die van water, dan zinkt hij. En als de dichtheid kleiner is, dan stijgt hij op. Helaas verandert de dichtheid van een druppel vloeistof en van water niet tijdens het opstijgen of dalen in een cuvet, dus als een druppel eenmaal begint te zakken blijft hij ook zakken. Dat is anders als je stoffen hebt die op een verschillende manier samendrukbaar zijn, en een afstand groter dan een cuvet: zo zijn er dingen die niet naar de bodem van een diepe zeetrog zouden vallen maar halverwege blijven hangen.
 
Bij het voorbeeld zie ik druppels die nog ergens aan vast zitten, dat is een ander verhaal. Daar kunnen nog andere krachten op werken die een druppel die eigenlijk wil zakken of opstijgen nog net tegenhoudt.
 
Waar je meer kans mee maakt voor het fotograferen van losse druppels is het vallen of opstijgen heel traag maken: als je de viscositeit van de oplossing hoger maakt ("stroperig"), dan heb je meer tijd om je foto's te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: sg en water

Nou, dit lezend.....je zou wat kunnen mengen met stoffen. Vanuit een andere proef dacht ik dat je een mengsel van glycerol en water dezelfde brekingsindex kon geven als bijvoorbeeld wasbenzine. Echter, de dichtheid hiervan is hoger, als ik het mij allemaal goed kan herinneren. Dus moet het toch ook mogelijk zijn om zeer voorzichtig een mengsel van glycerol en water te "gradieren". Of iets dergelijks zou toch ook mogelijk moeten zijn met een mengsel van chloroform (hogere  dichtheid dan water) en hexaan (lage dichtheid).
 
Je brengt voorzichtig chloroform in een buis, bijvoorbeeld met pipet. Dan breng je er voorzichtig een mengsel van hexaan en chloroform bovenop. Of enkel hexaan. En dan even proberen....
 
Terwijl ik schreef bedacht ik het bovenstaande. Ben benieuwd.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 2

Re: sg en water

Ben ondertussen aan het experimenteren geweest met slaolie, olijfolie op water. Daarin ecoline druppelen en bruistablet toevoegen. leuk, maar niet precies wat ik zoek. Ik ben geen scheikundige of natuurkundige of zo , heb wel ooit gym B afgerond.

Ik zoek dus een vloeistof die helder is!!! als water en waarvan de viscositeit hoger is dan water. Misschien is dus inderdaad glycerol een oplossing. Ga weer experimenteren en laat wel horen of zien wat het resultaat is.

Reageer