Studiekeuze

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 94

Studiekeuze

Ik zit met een dillema, ik zit in de retorica en ik weet niet wat ik volgend jaar ga doen. Ik twijfel tussen burgerlijk ingenieur en fysica en sterrenkunde. Beiden aan de universiteit gent. Ik ben meer geinteresseert in het laatste maar in mijn vijfde jaar ging mijn fysica niet. Als het over sterrenkunde, dynamica en mechanica ging was ik meestal de primus van de klas (wet-wis 8 ) maar wanneer het over electromagnetisme en vergelijkbare onderwerpen ging dan moest ik wel worstelen. Burgerlijk ingenieur zou ik mss doen omdat ik wiskunde 8u volg en het lukt redelijk (73 procent) maar vorig jaar was het een beetje anders. Nuja beschou me een beetje als een middenmoter (alhoewel ik vorig jaar in de tweede ronde van de vlaamse wiskunde olympiade ben geraakt en bijna in de finale)

Is er iemand die een beter zicht heeft op deze twee studierichtingen en me meer informatie kan verschaffen?
Rond is de mens die denkt dat de aarde plat is.

Berichten: 1

Re: Studiekeuze

Ik zit ongeveer met hetzelfde probleem. Ik wil ook graag ofwel burgerlijk ingenieur toegepaste natuurkunde doen ofwel fysica en sterrenkunde, ook in gent. Ik volg Industriële wetenschappen en heb altijd rond de 75% voor fysica, chemie, wiskunde, elektriciteit elektronica, mechanica enzo. Ben gistern naar de SID-in beurs geweest in roeselare en ze vertelden me daar dat die 2 richtingen niet veel van elkaar verschillen, alleen zal de burgerlijk ingenieurs de fysica toegepaster zien, dus meer op technologieën dan op de theorie zelf. Kheb ook al de lessenroosters bekeken van beide richtingen:

-burgerlijk ingenieur heeft elke dag les van 8.30 tot 17.30, ook de woensdag enzo, dus veel tijd om te studeren heb je niet overdag

-fysica en sterrenkunde hebben veel minder les, je bent bijvoorbeeld bijna heel de dag vrij buiten 2 uur smorgens, ook heb je vaak om 15u gdaan de andere dagen.

Het is geen keuze op interessegebied maar eerder wat je later wil doen. De theorie toepassen op ontwikkelingen en producten of wil je onderzoek verrichten?

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Studiekeuze

Burgerlijk ingenieur stoomt je klaar tot "ingenieur", die zijn kennis vooral technisch moet kunnen toepassen. De theoretische wiskundige en natuurwetenschappelijke kennis doe je op in het eerste anderhalve jaar, daarna wordt alles .... anders; en leer je eerder technische dingen. Zo kan ik nu autosnelwegen begroten en uittekenen, leren we de draagkracht van een grond berekenen, de krachtenverdeling in een willekeurige constructie, en moeten werktuigkundigen een takel ontwerpen....

Een licentiaat in de fysica (inclusief sterrenkundigen) echter, heeft echter vooral nood aan een theoretische kennis, bijv.: als burg. ir. zijn bijna alle wisk. examens in de pcklas, met een rekenpakket voor je; en zijn bewijzen ondergeschikt. Volgens mij ligt dit anders bijv. voor een lic. wiskunde.

Wat burgerlijk ingenieur in de fysica betreft, het gaat om de met voorsprong moeilijkste optie als burgerlijk ingenieur. Besef dat alleen primussen die optie kiezen (no offence hé)

Trouwens, je laat je keuze best niet afhangen van hoeveel uren je krijgt, of je in het middelbaar goed in dergelijke vakken bent enzo, want dat verandert aan de univ toch allemaal

(o ja, Burg. Bouwkundig Ir., UGent, 3de jaar)

PS:

1. hier (op het forum van de Gentse burgies) loopt een gelijkaardige discussie: http://www.vtk.ugent.be/forums/viewtopic.php?t=18023. Let niet op de rommel :roll: )

2. chapeau voor mezelf en dit snelle antwoord
???

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Studiekeuze

Ik heb ook een vraagje, is een 6 uren wetenschappen wiskunde, met 74% op mijn examen genoeg fysica (master). Ik zou namelijk graag fysica gaan doen na men 6e, maar ik twijfel of ik wel de wiskundige kennis/inzicht heb...

PS, die 74% heb ik gehaald met een minimale inspanning, niet doen door het jaar, en het weekend voor de examens alles herhalen dus.

Berichten: 2

Re: Studiekeuze

Ook ik heb dit porbleem ...

Maar omdat de universiteiten nu zijn overgeschakeld naar een BaMa-structuur is het mogelijk het volgende te doen: 3j bachelor in fysica & sterrenkunde -> schakelprogramma tijdens vakantie -> master in ingenieurswetenschappen: toegepaste fysica -> master in fysica & sterrenkunde.

Zo heb je het in feite allebei gedaan met maar 1 jaar extra.

Nu vraag ik mij wel af of het niet mogelijk zou zijn om dit omgekeerd te doen, dus eerst bach in ir wet toeg fys en daarna overstappen, aangezien de bacht van burgerlijk ingenieur een bredere basis voorziet en je ook een maatschappelijk en technische kant bijbrengt.

Misschien weet iemand hier meer over? Reacties zijn uiterst welkom.

Berichten: 94

Re: Studiekeuze

Wel dank je voor jullie informatie tot nog toe, maar ik denk dat er voor mij geen toekomst zit in richting burgerlijk ingenieur. Ik zie jullie al denken ah hij gaat fys en sterrenkunde doen, maar dat is ook nog niet zeker. Ik ben aan het denken om mss wel lucht-en ruimtevaarttechnieken te studeren aan delft. Is er iemand die mij meer informatie kan verschaffen over deze richtingen en of deze richtingen te combineren zijn door eerst drie jaar bachelor in de ene en dan twee jaar master in de andere richting te volgen?
Rond is de mens die denkt dat de aarde plat is.

Reageer