Massa van het licht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 169

Massa van het licht

Hey iedereen,

guess what?

Ik heb net de (relativistische) massa van een foton berekend! :D

Volgens de formule m = (h*v)/c² met h = 6.6 x 10^-34 Js en v = c/y (c = lichtsnelheid, y=golflengte van een foton, v is dan de frequentie)

Heb voor de golflengte 500nm gekozen en dan bekom je een massa van 4.4*10^-36 kg = 4.4*10^-33 gr !

Hoe komt dit nu? Ik dacht altijd dat licht geen massa had? :roll:

Of is enkel de rustmassa gelijk aan nul?

Alvast bedankt!

Melissa

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Massa van het licht

Volgens mij klopt je formule gewoonweg niet.

m=hv/c²

Je hebt hier de twee volgende formules genomen: E=mc² en E=hv

Maar E=mc² geldt niet voor een foton, enkel voor deeltjes met een masa. En je mag deze twee formules niet aan elkaar gelijkstellen.

Voor een foton geldt: E= :roll: mc²+p²c²

Wat uiteindelijk uitkomt op E=hv

Dus een foton heeft geen (relativistische) massa.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 169

Re: Massa van het licht

De formule is juist, neem dat maar aan, heb ik recht uit een cursus, en twas voor een foton :roll:

Maar mijn vraag is eigelijk: heeft een foton nu massa als ze tegen de lichtsnelheid gaat of niet? Want bij veel onderwerpen heb ik al gelezen dat mensen zeggen: licht heeft geen massa, terwijl ik juist denk van wel!

Een foton in rust heeft geen massa, maar een foton in rust is dan ook geen licht! Je kan pas van licht spreken als de foton beweegt ==> licht heeft wel degelijk een massa!!?

Melissa

Berichten: 6

Re: Massa van het licht

misschien een domme vraag, maar hoe kan iets dat geen massa heeft massa krijgen als het gaat bewegen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Massa van het licht

misschien een domme vraag, maar hoe kan iets dat geen massa heeft massa krijgen als het gaat bewegen?
Dit kan dus ook niet.

Als iets geen massa heeft dan impliceert dit dat het zich met de lichtsnelheid voortbeweegt.

Stellen dat iets met de lichtsnelheid voortbeweegt, impliceert dat het geen massa heeft.

Dus,Melissa, als licht, zoals jij het stelt, een massa zou hebben, dan wil dit automatisch zeggen dat licht zich trager beweegt dan de lichtsnelheid.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 624

Re: Massa van het licht

Melissa schreef:Hey iedereen,

guess what?

Ik heb net de (relativistische) massa van een foton berekend!   :D  

Volgens de formule m = (h*v)/c² met h = 6.6 x 10^-34 Js en v = c/y (c = lichtsnelheid, y=golflengte van een foton, v is dan de frequentie)

Heb voor de golflengte 500nm gekozen en dan bekom je een massa van 4.4*10^-36 kg = 4.4*10^-33 gr !  

Hoe komt dit nu? Ik dacht altijd dat licht geen massa had?   :roll:  

Of is enkel de rustmassa gelijk aan nul?

Alvast bedankt!

Melissa
Hier zijn al heel veel discussies over geweest, maar wat jij doet is het volgende.

Je rekent de energie van een foton uit via haar frequentie. Vervolgens zeg je via E=mc2 dat m=E/c2, en dus dat een foton een massa heeft. Maar dit is weer eens een misinterpretatie van E=mc2. Die formule zegt je, hoeveel energie er vrijkomt mocht je de massa volledig in energie omzetten. Ze zegt niet dat iets met een bepaalde energie een massa heeft gelijk aan m=E/c2 ! Een foton is massaloos, en dat hangt niet van de energie af. Maar als een foton de energie heeft die gelijk staat aan 2maal de massa van een elektron, dan kan een foton "uiteenvallen" in een elektron en een positron. Maar dat impliceert zeker niet dat een foton massa heeft

Berichten: 169

Re: Massa van het licht

Ik heb een heel andere formule gebruikt hoor om de massa van een foton te berekenen, E=mc² is trouwens voor deeltjes in rust. Maar het is toch algemeen bekend dat een foton in rust geen massa heeft, maar dat het wél een relativistische massa bezit als de foton beweegt...Waarom blijven mensen dan zeggen dat licht geen massa heeft? Fotonen die aan de lichtsnelheid bewegen, hebben zeker en vast een massa, kijk maar naar de talrijke proeven met laserstralen...

Melissa

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Massa van het licht

Melissa schreef:Ik heb een heel andere formule gebruikt hoor om de massa van een foton te berekenen, E=mc² is trouwens voor deeltjes in rust. Maar het is toch algemeen bekend dat een foton in rust geen massa heeft, maar dat het wél een relativistische massa bezit als de foton beweegt...Waarom blijven mensen dan zeggen dat licht geen massa heeft? Fotonen die aan de lichtsnelheid bewegen, hebben zeker en vast een massa, kijk maar naar de talrijke proeven met laserstralen...  

Melissa
Melissa, weet je wel wat massa betekent?

Massa wil zeggen dat het weerstand biedt tegen versnelling.

Dát is massa.

Licht kan niet meer versnellen, dus is 'massa' niet toepasbaar voor een foton.

Maar als jij zegt dat licht wél massa heeft, dan zeg jij ook dat licht niet met de lichtsnelheid gaat. En dan is de snelheid van fotonen wél afhankelijk van de waarnemer, wat dus al met experimenten is aangetoond dat dit niet het geval is.

Waarom wil je niet geloven dat het de impuls van de laserstralen en niet de massa?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 169

Re: Massa van het licht

Maar het is juist omdat ze aan de lichtsnelheid bewegen, dat de fotonen massa krijgen. Je hebt toch al wel gehoord van de relativistische massa van fotonen? Dat is ook anders ook al aangetoond...

Melissa

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Massa van het licht

Melissa schreef:Maar het is juist omdat ze aan de lichtsnelheid bewegen, dat de fotonen massa krijgen. Je hebt toch al wel gehoord van de relativistische massa van fotonen? Dat is ook anders ook al aangetoond...

Melissa
Relativistische massa wil zeggen dat je bij een hogere snelheid meer energie nodig hebt om het object te versnellen dan bij een lagere snelheid.

Bij een hogere snelheid verzet een object zich meer tegen versnelling dan bij een lagere snelheid.

Dit is relativistische massa.

Je ziet zo toch ook wel dat dit niet opgaat voor een foton omdat dit niet anders kan dan zich met de lichtsnelheid bewegen.

Ik heb nog nooit een experiment gezien dat de massa aantoont van een foton.

En dus ook nog nooit gehoord van hun relativistische massa.

Want nogmaals: massa=>snelheid minder dan de lichtsnelheid.

En dat is al experimenteel aangetoond dat dit niet het geval is voor fotonen.

Kan je een voorbeeld geven van de experimenten die je aanhaalde?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Massa van het licht

Melissa schreef:Maar het is juist omdat ze aan de lichtsnelheid bewegen, dat de fotonen massa krijgen. Je hebt toch al wel gehoord van de relativistische massa van fotonen? Dat is ook anders ook al aangetoond...

Melissa
Dat is aangetoond door mensen in ons theorie-ontwikkeling forum en daar gaat dit ook heen. In de fysica heeft licht geen massa. Punt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Massa van het licht

Rudeoffline schreef:
Melissa schreef:
Volgens de formule m = (h*v)/c²  *knip*
Je rekent de energie van een foton uit via haar frequentie. Vervolgens zeg je via E=mc2 dat m=E/c2, en dus dat een foton een massa heeft. *knip*
Ik heb een heel andere formule gebruikt hoor om de massa van een foton te berekenen
nee dat heb je niet..

je maakt gebruik van E=hv, wat gebruikelijk is voor quantumdeeltjes, zoals fotonen

Vervolgens zeg je E=mc2

dus krijg je mc2=hv

hieruit volgt m=hv/2

En dat klopt dus _niet_
Fotonen die aan de lichtsnelheid bewegen, hebben zeker en vast een massa, kijk maar naar de talrijke proeven met laserstralen...
Kun je mij hier een artikel van laten zien? ik geloof er namelijk helemaal niets van. Allereerst bewegen fotonen niet aan de lichtsnelheid, maar met de lichtsnelheid; ze bewegen ALTIJD met de lichtsnelheid. Dit impliceert dus al dat ze geen massa hebben.

Verder heb ik nog nooit een proef gezien met laserstralen die aantoonde dat licht een massa had. Wel een proef die aantoont dat licht een impuls heeft (simpel met een laser op zo'n lichtmolentje schieten, die gaat dan draaien; meer intensiteit betekend automatisch sneller ronddraaien. Hier komen mooie resultaten uit)

Dus, als je mij een artikel kunt laten zien waaruit blijkt dat je gelijk hebt; graag :roll:
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 169

Re: Massa van het licht

Je kunt licht toch ook trager laten gaan door het door een bepaald medium te sturen? Zo hebben ze licht al bijna volledig kunnen afremmen.

En wat jij zegt dat een foton geen massa kan hebben want ALS het een massa zou hebben, dan zou die massa oneindig worden als de lichtsnelheid wordt behaald. Het is ook zo dat een foton geen massa heeft in rusttoestand, het is gewoon enkel aan de snelheid van het licht.

Ik kan je anders wel een cursus van de universiteit laten zien hoor, waar letterlijk instaat: "de massa van een foton is dus:" :wink:

Case closed zou ik zo zeggen.

Melissa

Berichten: 104

Re: Massa van het licht

De volgende formule geldt voor alle deeltjes: E²=p²c²+m²c^4

Voor een deeltje in rust en dus p=0 vereenvoudigt deze forumule tot E=mc²

Wat niet geldt is: p=mv met v de snelheid van het deeltje.

m is hier steeds de rustmassa.

Een foton is een deeltje met rustmassa m=0

dus E=pc voor een foton

ook is E=hv

dus p=hv/c

wat jij doet is p=mv stellen, met v=c in het geval een foton

en dan bekom je m=hv/c²

Dit is de fout in je cursus. De formule p=mv mag je niet toepassen op relativistische deeltjes.

De fenomenen die je hebt beschreven volgen uit het feit dat een foton wel een impuls heeft (maar geen massa)

Dus als een foton ergens tegen botst, dan zou Newton beweren dat fotonen niet bestaan en dat dit fenomeen kan verklaard worden door een deeltje met massa m en snelheid c

Waarschijnlijk is jouw cursus een algemene cursus fysica en bij zulke cursussen is het mogelijk dat hij is geschreven door iemand die er niet veel van begrepen heeft. Het probleem van bijvakken is dat ze meestal gegeven worden door mensen die er zelf niet veel van begrijpen. De beste proffen geven natuurlijk les aan de vakstudenten zelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Massa van het licht

Melissa schreef:Je kunt licht toch ook trager laten gaan door het door een bepaald medium te sturen? Zo hebben ze licht al bijna volledig kunnen afremmen.

En wat jij zegt dat een foton geen massa kan hebben want ALS het een massa zou hebben, dan zou die massa oneindig worden als de lichtsnelheid wordt behaald. Het is ook zo dat een foton geen massa heeft in rusttoestand, het is gewoon enkel aan de snelheid van het licht.

Ik kan je anders wel een cursus van de universiteit laten zien hoor, waar letterlijk instaat: "de massa van een foton is dus:"  :wink:

Case closed zou ik zo zeggen.

Melissa
Licht gaat ALTIJD met de lichtsnelheid. Ook in een medium. Een foton gaat in een medium altijd met c. Het foton dat het medium binnengaat is een ande foton dat het medium verlaat. Er gebeurt in het medium wat met hen, waardoor de groepsnelheid lager ligt dan c, maar elk foton blijft met c gaan.

Een foton in rusttoestand bestaat niet.

Er zijn experimenten uitgevoerd die aantonen dat licht gewoonweg geen massa heeft.

De snelheid van het licht wanneer we naar de zon toedraaien is even groot als de snelheid van het licht ans we van haar wegdraaien.

Dit betekent dus dat licht zich met de lichtsnelheid voortbeweegt. En dus geen massa heeft.

Ook geen relativistische.

Geef jij eens één van je exerimenten die je aanhaalde die het tegendeel bewijst?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Reageer