Springen naar inhoud

[Wiskunde] Graden of radialen?

• Log in om te kunnen reageren

Krielkip

Krielkip

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2006 - 13:54

Ik vraag mij af wanneer je je rekenmachine nou precies in moet stellen op graden of radialen.
Ik studeer diergeneeskunde en bij het vak fysica moet hij eigenlijk altijd op graden staan, maar nou had ik pas een vraag waar ik niet uit kwam. Het bleek dat het met radialen als instelling was gedaan, ik kan er alleen niet achterkomen waarom!!
Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2006 - 14:07

In principe maakt het niet uit, er is niet één instelling goed en de ander fout.

Radialen zijn wiskundig gezien logischer, want de 360 graden in een cirkel (of de 400 "decimale graden" die je ook wel eens ziet) is eigenlijk maar een willekeurig verzinsel.
Die 360 is waarschijnlijk gekozen omdat een aantal standaard hoeken (30,45,60,72,90 enz) dan in mooie ronde getallen zijn uit te drukken, maar ze hadden net zo goed voor cirkels van 100 of 1000 of 240 graden kunnen gaan. En wiskundig gezien is er eigenlijk ook niet zoiets als sin(70o), dat is een beetje kunstmatig.

Je moet doen wat in een specifieke situatie van toepassing is of het handigste is. Mijn rekenmachine staat eigenlijk altijd op radialen. Maar als de wiskundige achtergrond je niet zo boeit of als je meer in praktijksituaties bezig bent waarin je denkt in termen van "hoeken van 90 graden" enzo, dan zijn graden weer handiger.

Als je doorhebt wat graden en radialen zijn, kun je uit de gegevens altijd afleiden om welke van de twee het gaat.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2006 - 14:08

Normaal maakt graden en radialen geen verschil voor een berekening, het is pas als je een sin/cos/tan in je berekening krijgt dat je moet gaan nadenken hoe het moet staan. En eigelijk is het heel simpel: Staan je gegevens in radialen dan moet je grm in radialen staan, staan je gegevens in graden, dan moet je rekenmachine in radialen staan :roll:

Dutchess

Dutchess

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2006 - 14:09

Goh Krielkip, jij ook hier ;-)

Je mag me ook wel gewoon bellen als je iets niet begrijpt hoor.

De radiaal is de SI-eenheid voor hoek. De radiaal is gedefinieerd als de hoek gemeten vanuit het middelpunt van een cirkel waarvan de lengte van de boog gelijk is aan de lengte van de straal (halve diameter van de cirkel).

Uit de formule voor de omtrek van een cirkel volgt dat een volledige cirkel overeenkomt met 2π (ongeveer 6,283185) radialen.

Relatie tot booggraden: één radiaal komt overeen met 180° / π of ongeveer 57,29578°.

Simpel gesteld, gebruik je radialen als je iets met een cirkel doet, en graden als je iets zonder een cirkel doet.

http://www.xs4all.nl...st/radialen.htm

Zo ongeveer :roll:

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2006 - 18:59

Ik denk dat het belangrijkste is wat er in de vraag staat, en je kan vaak aan het getal/de vraag zien welke je moet gebruiken.

Als je een graden bolletje ziet staan: graden
Als er een pi in staat: radialen
Als het onder de 6 is en je het niet over extreem kleine hoeken hebt: radialen.
Als je het over meer dan 6 hebt: graden.

Uiteraard zijn dit vuistregels.
Radialen is het domijn van 0-2Pi en dus 0-6.3
Graden is het domijn van 0-360
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures