Springen naar inhoud

[Wiskunde] Graden of radialen?

• Log in om te kunnen reageren

Krielkip

Krielkip

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2006 - 13:54

Ik vraag mij af wanneer je je rekenmachine nou precies in moet stellen op graden of radialen.
Ik studeer diergeneeskunde en bij het vak fysica moet hij eigenlijk altijd op graden staan, maar nou had ik pas een vraag waar ik niet uit kwam. Het bleek dat het met radialen als instelling was gedaan, ik kan er alleen niet achterkomen waarom!!
Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2006 - 14:07

In principe maakt het niet uit, er is niet één instelling goed en de ander fout.

Radialen zijn wiskundig gezien logischer, want de 360 graden in een cirkel (of de 400 "decimale graden" die je ook wel eens ziet) is eigenlijk maar een willekeurig verzinsel.
Die 360 is waarschijnlijk gekozen omdat een aantal standaard hoeken (30,45,60,72,90 enz) dan in mooie ronde getallen zijn uit te drukken, maar ze hadden net zo goed voor cirkels van 100 of 1000 of 240 graden kunnen gaan. En wiskundig gezien is er eigenlijk ook niet zoiets als sin(70o), dat is een beetje kunstmatig.

Je moet doen wat in een specifieke situatie van toepassing is of het handigste is. Mijn rekenmachine staat eigenlijk altijd op radialen. Maar als de wiskundige achtergrond je niet zo boeit of als je meer in praktijksituaties bezig bent waarin je denkt in termen van "hoeken van 90 graden" enzo, dan zijn graden weer handiger.

Als je doorhebt wat graden en radialen zijn, kun je uit de gegevens altijd afleiden om welke van de twee het gaat.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2006 - 14:08