Springen naar inhoud

verschil in klasse tussen Delhaize en Colruyt?

• Log in om te kunnen reageren

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2006 - 14:05

Dit is eigenlijk voor een taak van een vriendin van mij.
Ze moet onderzoeken of er een verschil in sociale klasse is tussen die mensen die naar de Delhaize gaan en naar de Colruyt.
Weet iemand hier wat meer over?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16478 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 14 januari 2006 - 20:59

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet weet wie/wat Delhaize en Colruyt zijn... Korte uitleg misschien?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2006 - 21:15

Delhaize en Colruyt zijn twee grote winkelketen, alle belgen zullen ze zeker kennen, een beetje zoals jullie Albert Heijn hebben.
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

Napoleon Dynamite

Napoleon Dynamite

• >250 berichten
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2006 - 21:35

Wat is de bedoeling?
Denk je dat er een verschil is tussen SES in beide winkelketens?
Dat kan je natuurlijk intuïtief vermoeden: lagere prijzen lokken meer "armen" maar dat sluit niet uit dat "rijken" er ook komen.

Intutief kan je dus besluiten: Delhaize == HOOG SES, Colruyt == LAAG SES
Maar waarom doe je zelf niet zo'n onderzoekje, sta aan beide winkelketens, vraag aan de mensen wat hun beroep is, stel een onderverdeling op en bereken de frequentie.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2006 - 21:36

Dat laat ik over aan mijn vriendin, maar ik dacht, als ik op deze manier haar misschien kan helpen, waarom zou ik niet eens proberen?
Our team needs you!

Napoleon Dynamite

Napoleon Dynamite

• >250 berichten
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2006 - 21:41

Ik denk niet dat de wetenschap zich daar echt mee bezig houdt :wink:
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16478 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 14 januari 2006 - 21:48

Bedankt voor je uitleg. Misschien kan ik helpen door een vergelijking met Albert Heijn en Aldi. Albert Heijn is een supermarkt die zich richt op een breed assortiment, mooie presentatie en grotere service. Dit met hogere prijzen als gevolg. Aldi is een prijsvechter, waar vooral veel dozen en pallets in de schappen staan en de service redelijk basic is.

Je zou verwachten dat de gegoede burgers eerder naar de Albert Heijn gaan en de wat armeren naar de Aldi. Toch is het opvallend dat het Aldi-filliaal met hoogste omzet in Berkel en Rodenrijs staat, één van de gemeentes waar vooral mensen uit de upper class wonen. Dit kun je denk ik mede verklaren doordat deze mensen wat verstandiger met hun geld om gaan. Ze kopen de producten die ze van de Aldi goed vinden gewoon bij de Aldi, en andere producten bij andere zaken. Wat armere mensen gaan vaak minder doordacht met hun geld om, en gaan vooral aan het einde van de maand naar de Aldi, als het geld opraakt dus.

Natuurlijk weet ik niet of deze vergelijking door te trekken is naar België, maar ik hoop dat je hier toch wat aan hebt.
- Jimi Hendrix -

Napoleon Dynamite

Napoleon Dynamite

• >250 berichten
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2006 - 21:51

Bedankt voor je uitleg. Misschien kan ik helpen door een vergelijking met Albert Heijn en Aldi. Albert Heijn is een supermarkt die zich richt op een breed assortiment, mooie presentatie en grotere service. Dit met hogere prijzen als gevolg. Aldi is een prijsvechter, waar vooral veel dozen en pallets in de schappen staan en de service redelijk basic is.

Je zou verwachten dat de gegoede burgers eerder naar de Albert Heijn gaan en de wat armeren naar de Aldi. Toch is het opvallend dat het Aldi-filliaal met hoogste omzet in Berkel en Rodenrijs staat, één van de gemeentes waar vooral mensen uit de upper class wonen. Dit kun je denk ik mede verklaren doordat deze mensen wat verstandiger met hun geld om gaan. Ze kopen de producten die ze van de Aldi goed vinden gewoon bij de Aldi, en andere producten bij andere zaken. Wat armere mensen gaan vaak minder doordacht met hun geld om, en gaan vooral aan het einde van de maand naar de Aldi, als het geld opraakt dus.

Natuurlijk weet ik niet of deze vergelijking door te trekken is naar België, maar ik hoop dat je hier toch wat aan hebt.

Ach, verstandiger met geld omgaan..daar kan wel een grond van waarheid inzitten maar ik denk dat de belangrijkste variabele "keuzevrijheid" is. Armen zullen sowieso aldi verkiezen. Terwijl het voor rijken insé niet zo veel uitmaakt.

P.S.: als ze de vragenlijst doet moet ze ook wel rekening houden met de variabele tijdstip; overdag= meer werklozen

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16478 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 14 januari 2006 - 22:02

Ben ik niet geheel met je eens Nap. Dezelfde armen kunnen namelijk ook met kerst hun tuin vol met verlichte kerstmannen en rendieren zetten, en met oudjaar voor honderden euro's vuurwerk kopen. Ook viel het me afgelopen zomer (toen ik full time in een cafetaria werkte) op dat vooral armen meerdere keren in de week naar de cafetaria kwamen, en voor het gemak vaak ook een paar extra blikjes bier kochten zodat ze niet meer naar de supermarkt hoeven. Als je dan echt geen keuze hebt, dan ben je wel zo slim om zelf te koken en je biertjes bij de supermarkt te halen.
- Jimi Hendrix -

Napoleon Dynamite

Napoleon Dynamite

• >250 berichten
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2006 - 22:09

Ben ik niet geheel met je eens Nap. Dezelfde armen kunnen namelijk ook met kerst hun tuin vol met verlichte kerstmannen en rendieren zetten, en met oudjaar voor honderden euro's vuurwerk kopen. Ook viel het me afgelopen zomer (toen ik full time in een cafetaria werkte) op dat vooral armen meerdere keren in de week naar de cafetaria kwamen, en voor het gemak vaak ook een paar extra blikjes bier kochten zodat ze niet meer naar de supermarkt hoeven. Als je dan echt geen keuze hebt, dan ben je wel zo slim om zelf te koken en je biertjes bij de supermarkt te halen.

Ik zei dan ook, "denk". :wink:
Het is mooi hoe wetenschap kan zijn; we hebben twee hypothesen die allebei kunnen opgaan.
Jij redeneert vanuit je ervaring, ik redeneer van een intuïtieve opvatting. Allebei goed..maar laat de vriendin van flanders maar eens met resultaten afkomen dan :wink:

Zwarte roos

Zwarte roos

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2006 - 22:50

Dit is eigenlijk voor een taak van een vriendin van mij.
Ze moet onderzoeken of er een verschil in sociale klasse is tussen die mensen die naar de Delhaize gaan en naar de Colruyt.
Weet iemand hier wat meer over?

Er bestaat, zoals gezegd, waarschijnlijk niet echt een onderzoek over, dus ik kan alleen spreken vanuit mijn eigen ervaring en die is de volgende:

Ik ken een aantal mensen die heel erg rijk zijn, maar dan bedoel ik serieus rijk :roll:, en zowat alles van hun eten in de Aldi halen. Zelf vind ik dat redelijk logisch aangezien de Aldi-producten vaak een goede tot betere(!) (serieus) kwaliteit hebben dan de reguliere 'merkproducten'. Bovendien is er ook echt wel een groot verschil in prijs, voor dingen die zoals ik al zei, kwaltitatief (qua smaak) niet tot nauwelijk verschillen.

Bij Colruyt & Delhaize ligt dit nog anders, beide winkels verkopen producten van grotendeels dezelfde merken, maar bij Delhaize zijn deze duurder dan bij de Colruyt. Hier is mijn ervaring dezelfde: ik ken enkele mensen die echt rijk zijn en die gewoon bij de Colruyt gaan.
Een reden hiervoor kan ook zijn dat rijkdom wel eens samengaat met intelligent, en als je slim bent ... zie ik niet in waarom je meer geld uitgeeft voor (quasi) hetzelfde product.
Mijn ervaring is trouwens dat ik, in de stad waar ik verblijf, vaak zakenmensen, jonge koppels in de Colruyt zie, en vooral 'ouw bonnekes', studenten en armeren zie in de Delhaize. :P

Een andere factor waarmee je ook wel rekening mee moet houden is de afstand denk ik, als er 'n delhaize ligt op 5km, en 'n Colruyt op 25, ga je mss toch eerder naar de eerste.
Een andere factor is natuurlijk het feit dat je niet gauw naar de Colruyt gaat als je alleenstaand bent (denk ik) vanwege de grote verpakkingen, maar eerder naar de Delhaize, wat dan bij grote gezinnen weer net andersom is...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Vacatures