Springen naar inhoud

Onze uitgestorven beschaving over 1,5 miljard jaar

• Log in om te kunnen reageren

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2006 - 17:55

Stel dat de mensheid nu op slag uitsterft, wat is er na 1,5 miljard jaar dan nog over van onze beschaving? Als er dan wezens op aarde rondlopen met een mensachtige intelligentie, zouden die dan nog ruines vinden en herkennen van dingen die wij gebouwd hebben?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2006 - 18:26

Stel dat de mensheid nu op slag uitsterft, wat is er na 1,5 miljard jaar dan nog over van onze beschaving? Als er dan wezens op aarde rondlopen met een mensachtige intelligentie, zouden die dan nog ruines vinden en herkennen van dingen die wij gebouwd hebben?

Misschien vinden ze dan wel fossiele mensen, en heeft de evolutie op 'hun' een betere invloed gehad.

Misschien werkt hun ontwikkeling wel zodanig door, dat ze begrijpen wat wij niet doen, vanwege instincten die nog wel van invloed zijn ?

Misschien hebben ze dan wel meer zintuigen dan ons, waardoor ze meer waarnemen ?

Misschien hebben 'zij wel' een goed contact met buitenaards leven ?

Misschien is de ozonlaag 'dan' wel zo dicht, dat het onvoldoende licht door laat, en het dunner gemaakt moet worden door middel van CFk's ?

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2006 - 18:34

Misschien vinden ze dan wel fossiele mensen, en heeft de evolutie op 'hun' een betere invloed gehad.

Maar wat vinden ze van onze beschaving? Alleen botten?
Over wat voor soort leven die wezens zijn daar gaat het even niet om. Neem voor het gemak maar even aan dat het wezens zijn met dezelfde intelligentie als ons.

omi

omi

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 18:11

het lijkt mij het meest waarschijnlijk als ze fossielen vinden, versteende botten dus. en misschien ook nog een paar resten van gebouwen in de vorm van hopen stenen. Dit denk ik omdat we van vroegere dieren die verharde deeltjes hadden ook fossielen vinden en stenen die verdwijnen niet zomaar.

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 11:53

het lijkt mij het meest waarschijnlijk als ze fossielen vinden, versteende botten dus. en misschien ook nog een paar resten van gebouwen in de vorm van hopen stenen. Dit denk ik omdat we van vroegere dieren die verharde deeltjes hadden ook fossielen vinden en stenen die verdwijnen niet zomaar.

Ik denk dat ze helemaal nul komma niks zullen vinden van gebouwen e.d. Misschien dat men in diepere aardlagen wat fossielen zullen vinden, maar dat hangt af van de manier waarop de mens vandaag zou uitsterven. Stel dat er een meteoriet van 10 km doorsnee de aarde zou treffen, dan zou dat zulke catastrofale gevolgen hebben, dat er weinig overblijft van onze huidige beschaving. En wat er nog overblijft, zal de tand des tijds (1,5 miljard jaar) niet overleven.

Maar hoort dit niet in theorieontwikkeling thuis?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 17 januari 2006 - 14:20

Ben ik niet met je eens zpider. De meteoriet zal idd een verwoestend effect hebben in de wijde omgeving van de meteoriet, en bijna al het leven op aarde zal uitsterven door gebrek aan zonlicht. Mensen vrij waarschijnlijk ook. Maar aan de andere kant van de aarde (zeg maar recht onder de meteoriet) vind je behoudens het stof geen sporen van de inslag. Stenen gebouwen zullen gewoon overeind blijven staan. Grote kans dat ze nog een hoop (niet-werkende) apparatuur zullen vinden. En dus ook grote kans dat ze hiervan leren en dat hun ontwikkeling hierdoor versneld.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 14:47

Ben ik niet met je eens zpider. De meteoriet zal idd een verwoestend effect hebben in de wijde omgeving van de meteoriet, en bijna al het leven op aarde zal uitsterven door gebrek aan zonlicht. Mensen vrij waarschijnlijk ook. Maar aan de andere kant van de aarde (zeg maar recht onder de meteoriet) vind je behoudens het stof geen sporen van de inslag. Stenen gebouwen zullen gewoon overeind blijven staan.

Stel dat de mensheid inderdaad uitsterft bij zo'n meteorietinslag, dan is er ook niemand meer om gebouwen te bouwen/onderhouden/renoveren. De 2e wet van thermodynamica stelt dat ieder systeem dat aan zichzelf is overgeleverd, in verval raakt. En 1,5 miljard jaar lijkt me meer dan genoeg tijd om alle sporen van onze huidige beschaving uit te kunnen wissen.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 17 januari 2006 - 15:05

Thermodynamica heeft hier weinig te vertellen. Inderdaad vindt er geen onderhoud meer plaats, maar rotsen van miljarden jaren oud vergaan ook niet. Steen heeft geen onderhoud nodig. Evenals vele kunststoffen en enkele metalen.
- Jimi Hendrix -

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 17:09

Thermodynamica heeft hier weinig te vertellen. Inderdaad vindt er geen onderhoud meer plaats, maar rotsen van miljarden jaren oud vergaan ook niet. Steen heeft geen onderhoud nodig. Evenals vele kunststoffen en enkele metalen.

Rotsen misschien niet, maar ze zullen zeker van vorm veranderen. Stenen gebouwen zullen door neerslag na verloop van duizenden jaren compleet verdwenen zijn.

Ik zag net op Teleac een docu over een inslag van een asteroide van 500 km doorsnee. Daarbij komt zoveel warmte vrij (kinetische energie wat omgezet wordt naar warmte) dat zelfs alle oceanen zullen opdrogen. Er komt dan een kilometers dikke laag van gasvormige gesteente van 4000 tot 6000 graden celcius over de aarde te liggen. Dus dat men aan de andere zijde van de inslag alleen maar een hoop stof zal zien, lijkt me een beetje te positieve gedachte.

Wat vinden jullie trouwens de meest aannemelijke, mogelijke oorzaken van het eventueel uitsterven van de mensheid? Ik denk zelf in elk geval aan een flinke meteorietinslag.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 17 januari 2006 - 17:19

Tussen 10 km en 500 km zit nog wel even een factor 50 verschil... zeg maar het verschil tussen een stad als Tiel en een gebied 2x zo groot als de Benelux. Dat de gevolgen dan ook verschillen lijkt mij een logische zaak die ik verder (hoop ik) niet hoef uit te leggen. En over het slijten van rotsen door neerslag: klopt, en er zullen veel gebouwen best instorten. Maar onder/tussen die resten zal onze apparatuur nog wel gedeeltelijk overleven.

Die meteorieteninslag lijkt mij een minimale kans. Wij kunnen inmiddels een behoorlijke tijd van tevoren aan zien komen als er een gevaarlijk grote meteoriet ons gaat treffen. En als dat eraan zit te komen dan zullen alle krachten gebundeld worden om die meteoriet tot puin te bombarderen. De aarde zal dan weliswaar nog behoorlijk onder vuur te komen liggen van de brokstukken, maar de gevolgen zullen dan nog te overzien zijn.

Ik denk dat we meer problemen krijgen door een combinatie van overbevolking en verwoestijning. Maar dit zal ook niet tot uitsterven van het mensenras leiden gok ik. Ik denk dat we zo ver gevorderd zijn dat we 99% van de mensheid-bedreigende rampen kunnen bestrijden.
- Jimi Hendrix -

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 18:14

Tussen 10 km en 500 km zit nog wel even een factor 50 verschil... zeg maar het verschil tussen een stad als Tiel en een gebied 2x zo groot als de Benelux. Dat de gevolgen dan ook verschillen lijkt mij een logische zaak die ik verder (hoop ik) niet hoef uit te leggen.

Daar ben ik mij volledig van bewust. Maar aangezien ik niet weet, hoe groot een gemiddelde meteoriet/asteroide is, hou ik er maar rekening mee, dat de aarde een keer getroffen zou kunnen worden door een meteoriet van 500 km doorsnee.

En over het slijten van rotsen door neerslag: klopt, en er zullen veel gebouwen best instorten. Maar onder/tussen die resten zal onze apparatuur nog wel gedeeltelijk overleven.

Misschien een paar duizend jaar. Misschien een miljoen jaar. Maar 1,5 miljard jaar? Niet alleen regen kan roet in het eten gooien, maar ook allerlei microben/bacterieen/enz.

Die meteorieteninslag lijkt mij een minimale kans. Wij kunnen inmiddels een behoorlijke tijd van tevoren aan zien komen als er een gevaarlijk grote meteoriet ons gaat treffen. En als dat eraan zit te komen dan zullen alle krachten gebundeld worden om die meteoriet tot puin te bombarderen.

Laten we het hopen. Maar dan wel op een wat professionelere manier dan bij films als 'deep impact' of 'armageddon'... :roll:

De aarde zal dan weliswaar nog behoorlijk onder vuur te komen liggen van de brokstukken, maar de gevolgen zullen dan nog te overzien zijn.

Ik denk het niet... Als je al nagaat wat voor impact de aanslagen op de twin towers had in de financiele/economische wereld, dan hou ik m'n hart vast...

Ik denk dat we meer problemen krijgen door een combinatie van overbevolking en verwoestijning. Maar dit zal ook niet tot uitsterven van het mensenras leiden gok ik. Ik denk dat we zo ver gevorderd zijn dat we 99% van de mensheid-bedreigende rampen kunnen bestrijden.

Mja... nu alleen nog bse, vogelgriep, aids, kanker, e.d. nog oplossen... :P

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 17 januari 2006 - 19:50

Daar ben ik mij volledig van bewust. Maar aangezien ik niet weet, hoe groot een gemiddelde meteoriet/asteroide is, hou ik er maar rekening mee, dat de aarde een keer getroffen zou kunnen worden door een meteoriet van 500 km doorsnee.

Tuurlijk, zou kunnen. Maar ik maak me er niet druk om. Als het gebeurd, dan gebeurd het. Ik denk niet dat ik er lang om zal treuren!

Misschien een paar duizend jaar. Misschien een miljoen jaar. Maar 1,5 miljard jaar? Niet alleen regen kan roet in het eten gooien, maar ook allerlei microben/bacterieen/enz.

Die eten geen metalen en rotsen op.

Laten we het hopen. Maar dan wel op een wat professionelere manier dan bij films als 'deep impact' of 'armageddon'... :roll:

Dat weet ik wel zeker.

Ik denk het niet... Als je al nagaat wat voor impact de aanslagen op de twin towers had in de financiele/economische wereld, dan hou ik m'n hart vast...

Tuurlijk, impact heeft het zeker. Maar de mensheid komt er ook zeker bovenop. Wij zullen niet uitsterven (en dat ik waar dit topic over gaat).

Mja... nu alleen nog bse, vogelgriep, aids, kanker, e.d. nog oplossen... :P

Al deze zaken zijn slechts op kleine schaal levensbedreigend. De pest en de tering hebben vele levens meer geŽist terwijl de wereldbevolking toen nog veel kleiner was. BSE, vogelgriep, aids en kanker overleven wij als mensheid. Dat weet ik 100% zeker.
- Jimi Hendrix -

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 20:00

Mja... nu alleen nog bse, vogelgriep, aids, kanker, e.d. nog oplossen... :roll:

Al deze zaken zijn slechts op kleine schaal levensbedreigend. De pest en de tering hebben vele levens meer geŽist terwijl de wereldbevolking toen nog veel kleiner was. BSE, vogelgriep, aids en kanker overleven wij als mensheid. Dat weet ik 100% zeker.

Brengt me gelijk op iest anders: als mensheid zullen we al die ziektes misschien wel overleven, maar als mens niet... Het wordt toch es een keertje tijd dat we wat aan het verschijnsel 'ouderdom' gaan doen, vind je ook niet...

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 17 januari 2006 - 20:10

Wat aan het verschijnsel ouderdom doen....

Ga in de rij staan, die is ongeveer 6 miljard mensen lang!
- Jimi Hendrix -

TwistedMind

TwistedMind

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 23:32

De oorspronkelijke vraag is vooral wel interessant wat zou gebeuren als de mensheid door een ziekte of oorlog zou uitsterven, zodat gebouwen of andere resten van de beschaving wel zouden overblijven. Het Romeinse rijk en oude Egypte zijn ook ten ondergegaan zonder ziekte of meteor.

Ik denk dat er van de beschaving inderdaad weinig over zal blijven na anderhalf miljard jaar. Zelfs van gigantische gebouwen als piramiden, wolkenkrabbers, Cape Canaveral, etc. blijft dan niets meer over.
Een nieuwe beschaving (buitenaards, of door evolutie op de aarde ontstaan) zou op eerste gezicht niets vinden. Hoogstens vinden ze enkele fossielen na gedegen archeologisch onderzoek. 1 1/2 miljard is wel een erg lange tijd, langer dan het huidige leven - voorzover bekend- bestaat.

Beste bewijs van onze beschaving zou wellicht karretjes op de maan zijn (niet mars, heeft atmosfeer), zolang die niet door een meteor worden geraakt.

Is ook wel interessant, of het mogelijk is dat er al een *andere* intelligent leven heeft bestaan op aarde. Misschien bestond er 64 miljoen jaar geleden wel een stam van een dinosaurussen die even intelligent waren als de huidige mens, maar nog niet verder was dan leven in grotten.
Als die uitstierven, en toevallig uit hun fossielen niet hun intelligentie bleek, zouden we niets meer weten van zo'n beschaving.
(-% Twistedmind %-)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures