[mechanica] snelheden in andere referentiestelsels

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 54

[mechanica] snelheden in andere referentiestelsels

ik schets even de situatie:

je hebt 2 personen, aan de linkerkant 1 en aan de rechterkant 1, de persoon aan de rechterkant heeft een ultra dodelijk geweer bij, en een kogel klaar om gevuurd te worden

nu beweegt de persoon aan de linkerkant zich met een snelheid van 200 km/u weg van de persoon aan de rechterkant. de persoon aan de rechterkant merkt het ontsnappingsmaneuvre (waarschijnlijk fout geschreven) en schiet zijn ultra dodelijke bullet af.

(bovendien beweegt deze kogel zich met een constante snelheid, ook aan 200 km/u)

de persoon aan de rechterkant wrijft al in zijn handen want hij denkt dat hij raak zal schieten. hij is echter niet zo "fysica minded" want de kogel die hij heeft afgevuurd zal de persoon die aan de linkerkant stond nooit kunnen inhalen (ze hebben immers dezelfde snelheid)

teleurgesteld keert hij terug naar huis...

nu doe ik een beroep op het feit dat beweging eigenlijk een klein beetje relatief is:

nu beweegt de persoon aan de rechterkant zich met een snelheid van 200 km/u, de persoon aan de linkerkant blijft staan

(dit is in principe dezelfde situatie als helemaal in het begin)

nu vuurt dien kerel aan de rechterkant (dus den diene die em nu beweegt met een snelheid van 200 km/u) zijn kogel nog eens af

nu is mijn vraag: aangezien beide situaties toch dezelfde zijn,

zal de kogel de persoon die aan de linkerkant stil staat raken

(ikzelf heb er toch moeite mee om aan te nemen dat de kogel stil staat ten opzichte van de linkerpersoon)

wat jij?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: [mechanica] snelheden in andere referentiestelsels

Dus als ik de tweede situatie goed begrijp, dan beweeg tde rechterpersoon zich met 200km/h naar rechts, en schiet zijn kogel naar

de linkerpersoon. Klopt dit?

Dan zal de linkerpersoon niet geraakt worden. De kogel valt op de grond vanwaar hij geschoten is door de rechterpersoon.

200km/h+(-200km/h)= 0km/h
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 94

Re: [mechanica] snelheden in andere referentiestelsels

Eén: 't is manoeuvre

Twee: Het klopt neem dat van mij aan (tenzij de persoon rechts in dezelfde richting beweegt als hij afvuurt dan haalt de kogel 400 per uur (ultra-ultra dodelijk))
Rond is de mens die denkt dat de aarde plat is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [mechanica] snelheden in andere referentiestelsels

nou de fysicavraag toch beantwoord is even off-topic:
het ontsnappingsmaneuvre (waarschijnlijk fout geschreven)
Aangezien Bennieuwhier er toch om vraagt:

het is "de manoeuvre"
den diene die em nu beweegt
mooi dialect, geen ernstig bezwaar tegen, maar

"hij die zich nu beweegt"

En even terug naar fysica: een kogel die een snelheid heeft van 200 km/u is niet noodzakelijk zo ultradodelijk.

http://hypertextbook.com/facts/1999/MariaPereyra.shtml
Everyone knows that Superman is faster than a speeding bullet, but how fast does a speeding bullet travel? Speeds fluctuate and depend upon several factors.

The velocity of a bullet is given in feet per second (fps) in the United States. The 0.22 rimfire cartridge, which has a very small powder charge, sends its bullets on their way at between 370 m/s and 460 m/s. Cartridges in rifles -- centerfire cartridges -- propel their bullets at a much faster rate. The 0.220 Swift, which drives a very small bullet at over 1220 m/s, is the cartridge with the highest velocity.

Shotgun pellets vary very little in velocity. The slowest speed at 335 m/s, while the fastest travel at close to 427 m/s.

Given all the above information about bullet speeds, I can't help but feel amazed at how fast Superman flies, considering that he travels faster than a speeding bullet -- if there is a Superman.

Maria Pereyra -- 1999
En uit een online winkel een luchtdrukpistooltje:

http://www.outdoorsupplies.co.nz/Airguns2.htm
Beretta M92fs Hop-Up  $69  

Specifications:  

Length: 215 mm

Weight: 400g  

Initial bullet speed: 210fps - 67m/s

Magazine capacity: 12 kpl (pcs)

Comes in Black
Uit het Beretta luchtdrukpistool (niet eens een geweer) komt de kogel dus al met een snelheid van bijna 250 km/u. :D Volgens Maria Pereyra haalt de kogel van een 0.220 Swift maar liefst 4392 km/u............ :roll:

Om in Bennieuwhiers stijl te blijven: ge ga wried ard moeten loepen.... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: [mechanica] snelheden in andere referentiestelsels

Een kogel wordt afgevuurd in een fractie van een seconde..

het lijkt mij dan dat op het moment van afvuren de snelheid nagenoeg 0 is, dus gaat de kogel met 200 km/h in tegenovergestelde richting van de schutter naar de persoon aan de linkerkant.

de kogel lijkt voor de schutter 400km/h te gaan omdat de kogel en hijzelf beide met 200 km/h van de plaats van afvuren gaan.

lijkt mij dan..
Sometimes My Mind Plays Tricks On Me



-Echt Geluk, is slechts tijdelijk-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [mechanica] snelheden in andere referentiestelsels

Volgens mij gooit Rick261 hier snelheid en afstand door elkaar: Als je een bepaalde snelheid hebt, dan heb je in elke minieme fractie van elk miniem momentje diezelfde snelheid. Alleen de afstand die je aflegt in elke minieme fractie van elk miniem momentje zal een minieme fractie van een minieme millimeter zijn.

Snelheid is de verhouding tussen afgelegde afstand en de tijd die dat heeft gekost. Fiets je met constante snelheid, dan leg je bijvoorbeeld in een uur 20 km af, in 2 uur 40 km, in 3 uur 60 km etc. En die verhouding blijft gelden, ook als je een steeds kortere tijd beschouwt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: [mechanica] snelheden in andere referentiestelsels

Jan van de Velde schreef:Volgens mij gooit Rick261 hier snelheid en afstand door elkaar: Als je een bepaalde snelheid hebt, dan heb je in elke minieme fractie van elk miniem momentje diezelfde snelheid. Alleen de afstand die je aflegt in elke minieme fractie van elk miniem momentje zal een minieme fractie van een minieme millimeter zijn.  

Snelheid is de verhouding tussen afgelegde afstand en de tijd die dat heeft gekost. Fiets je met constante snelheid, dan leg je bijvoorbeeld in een uur 20 km af, in 2 uur 40 km, in 3 uur 60 km etc. En die verhouding blijft gelden, ook als je een steeds kortere tijd beschouwt.
ja ok, het is weekend nadenken hoeft niet :wink:

maar goed, die kogel gaat in een hele kleine tijd dat geweer uit waarin je eigenlijk kan zeggen dat op dat moment bijna geen snelheid is van die schutter.

als je vanaf dat punt kijkt gaat de kogel dus even snel als de schutter, alleen in tegengestelde richting.

het verschil tussen de kogel en schutter wordt dus 400 km/h
Sometimes My Mind Plays Tricks On Me



-Echt Geluk, is slechts tijdelijk-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: [mechanica] snelheden in andere referentiestelsels

Rick261 schreef:als je vanaf dat punt kijkt gaat de kogel dus even snel als de schutter, alleen in tegengestelde richting.  

het verschil tussen de kogel en schutter wordt dus 400 km/h
Neen, het verschil tussen de kogen en de schutter is 200km/h

De kogel zit vast in het geweer dat met 200km/h voortbeweegt.

Dan wordt de kogel afgevuurd met 200km/h in de andere richting.

De kogel heeft dan dus een snelheid van 0 km/h.

De schutter 200km/h => een verschil van 200km/h
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [mechanica] snelheden in andere referentiestelsels

Rick261 schreef:
maar goed, die kogel gaat in een hele kleine tijd dat geweer uit waarin je eigenlijk kan zeggen dat op dat moment bijna geen snelheid is van die schutter.
:roll:

Dan is mijn verhaal niet duidelijk overgekomen. Misschien te omstandig voor het weekend?? :D

ik zal die bewering even voor je verbeteren, misschien dat dan je frank valt:

"maar goed, die kogel gaat in een hele kleine tijd dat geweer uit waarin je eigenlijk kan zeggen dat op dat moment

er bijna geen afstand wordt afgelegd door die schutter."

En lees nu nog eens mijn verhaal en dat van ZVdP............... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: [mechanica] snelheden in andere referentiestelsels

Rick261 schreef:
maar goed, die kogel gaat in een hele kleine tijd dat geweer uit waarin je eigenlijk kan zeggen dat op dat moment bijna geen snelheid is van die schutter.
:roll:

Dan is mijn verhaal niet duidelijk overgekomen. Misschien te omstandig voor het weekend?? :P

ik zal die bewering even voor je verbeteren, misschien dat dan je frank valt:

"maar goed, die kogel gaat in een hele kleine tijd dat geweer uit waarin je eigenlijk kan zeggen dat op dat moment

er bijna geen afstand wordt afgelegd door die schutter."

En lees nu nog eens mijn verhaal en dat van ZVdP............... :P
Laat maar, zijn weer mijn halfdronken gedachtengangen :D :D
Sometimes My Mind Plays Tricks On Me



-Echt Geluk, is slechts tijdelijk-

Reageer