Springen naar inhoud

yoghurtbacteriŽn

• Log in om te kunnen reageren

nephtys21

nephtys21

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2006 - 18:32

Yoghurt zou bevorderlijk zijn voor de darmflora. Betekent dit dat de yoghurtbacteriŽn ons maagzuur overleven? Indien niet het geval, hoe komt het dat yoghurt goed is voor onze darmflora?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 januari 2006 - 22:00

Nee, wat mij bekend is, is dat yoghurt niet specifiek darmflora bevorderend is. BacteriŽn kunnen wel je maag overleven en in je darmen terecht komen (hoe denk je dat ze daar anders ooit terecht zijn gekomen).

Je darmflora is (meende ik) 1.5 kg zwaar. Een 'darmflora bevorderend' drankje (je kent ze wel ala bividus esensus cultuur; of hoe dat beestje ook maar moge heten), zelfs al zou het werken, heeft dus maar een zeer geringe invloed.
"Meep meep meep." Beaker

nephtys21

nephtys21

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2006 - 10:03

De yoghurtbacteriŽn kunnen dus een heel zure pH overleven, maar bij welke pH stoppen ze dan met actief te zijn? Wat is de pH van de maag nu weer?

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 januari 2006 - 16:16

De PH van de maag van een volwassene zit tussen de 1 en 2 maar dit is afhankelijk van de voeding. Bv: Het kan een uur duren voordat voedsel uit de maag is en in die tussentijd kan de pH gestegen zijn naar 6 waardoor bacterien niet afsterven en gewoon het darmstelsel kunnen bereiken. Het aantal micro-organismen in de maag en de dunne darm ligt enorm laag en deze twee organen zijn vergeleken met de dikke darm bijna steriel te noemen. De microflora in de dikke darm bestaat uit een groot aantal verschillende soorten bacteriŽn, waarvan sommige een gezondheidsbevorderend effect hebben, terwijl andere (potentieel) pathogeen ofwel ziekteverwekkend kunnen zijn. Onder de gezondheidsbevorderende bacteriŽn worden o.a. BifidobacteriŽn en Lactobacillen geschaard. Clostridium difficile is een voorbeeld van een ziekteverwekkend micro-organisme, dat diarrhee veroorzaakt door productie van een toxine (giftige stof). Een voorbeeld van een pathogeen, die een levensbedreiging kan vormen voor - met name - kinderen, ouderen en/of zwangere vrouwen, is Salmonella of bepaalde stammen van Escherichia coli. Onder normale omstandigheden is de samenstelling van de microflora in balans, en worden we niet ziek. Echter door veranderingen in ons dieet, werksituatie (bijv. stress), of het milieu (reis naar verre landen), kan de balans verstoord raken en kunnen we last van de pathogene ofwel ziekteverwekkende microflora krijgen.

Yoghurt an sich bevat geen gezondheidsbevorderende organismen en de "gezondheids" drankjes als Vifit en Yakult bevatten relatief zo weining organismen dat er bij gezonden personen geen positief effect te zien is. Wel kunnen deze zogenaamde Probiotica een positief effect hebben bij mensen met een verstoorde darmflora door ziektes ed.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

nephtys21

nephtys21

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 januari 2006 - 18:10

hoe komt het dan dat het goed is om yoghurt te eten als je antibiotica neemt?

goipie2

goipie2

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2006 - 07:53

Hallo,

Over de maag, het zuur, en je duodenum (eerste stukje dunne darm)

Als je voedsel in de maag komt wordt de pH van het voedsel drastisch verlaagt. Pas als het laag genoeg is gaat de voedsel brij naar de duodenum. Daar wordt door het zuur secretine en nog een stofje afgescheiden. Secretine zorgt er weer voor dat er alvleessap wordt uitgescheiden zodat de pH weer omhoog wordt gebracht.

nephtys21

nephtys21

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2006 - 12:28

Secretine zorgt er weer voor dat er alvleessap wordt uitgescheiden zodat de pH weer omhoog wordt gebracht.

Welke pH wordt omhoog gebracht? Die van het voedsel in de dunne darm ofzo?

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2006 - 17:33

Close: bicarbonaat, afkomstig uit de pancreas, verhoogt de pH van het voedsel (in een zuur milieu) dat uit de maag komt. De 'afvoer' van de pancreas komt uit in het duodenum (twaalfvingerige darm).
De lage pH van het maagzuur zou de darmwand beschadigen..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

nephtys21

nephtys21

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2006 - 12:23

okay dat is allemaal zeer interessant, maar eigenlijk wou ik weten bij welke pH de yoghurtbacteriŽn sterven en waarom het goed is om yoghurt te eten wanneer je antibiotica neemt, aangezien yoghurt toch niet bevorderlijk zou zijn voor de darmflora... (ik heb wel meerdere keren gelezen dat yoghurtbacteriŽn WEL goed zijn voor de darmflora..)

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 januari 2006 - 16:21

Er staat een uitgebreid verhaal in de 'Natuurwetenschap en Techniek' van december 2005. Probeer die na te bestellen? Misschien dat ze er op de site wat over zeggen..?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2006 - 17:51

Antibiotica vernietigen ook een deel van je natuurlijke darmflora. Door yoghurt te eten zullen de onschadelijke melkzuurbacterien uit de yoghurt je darmstelsel koloniseren voordat andere, schadelijke bacterien dat kunnen doen. Dat geeft je lichaam de gelegenheid om de natuurlijke darmflora weer op peil te brengen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

nephtys21

nephtys21

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2006 - 18:54

YoghurtbacteriŽn overleven dus wel het maagzuur, in tegenstelling tot de yakult-experten zeggen, en is WEL bevorderlijk voor de darmflora in tegenstelling tot wat sommigen hier zijden. De yoghurtbacteriŽn versterken de activiteiten van de darmflora zoals de vertering en absorptie van voedingsmiddelen, de synthese van vitamines, de activiteit van het immuunsysteem, de afbraak van toxische en carcinogene metabolieten en de bescherming tegen kolonisatie door pathogene organismen.
Dit zeggen de redacteurs van zuivelonline en ik denk wel dat zij er iets van weten!
Ik wist wel dat ik gelijk ging krijgen :roll: bedankt voor jullie hulp allemaal!

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 januari 2006 - 11:57

De yoghurtbacteriŽn versterken de activiteiten van de darmflora zoals de vertering en absorptie van voedingsmiddelen, de synthese van vitamines, de activiteit van het immuunsysteem, de afbraak van toxische en carcinogene metabolieten en de bescherming tegen kolonisatie door pathogene organismen.  
Dit zeggen de redacteurs van zuivelonline en ik denk wel dat zij er iets van weten!  
Ik wist wel dat ik gelijk ging krijgen :roll: bedankt voor jullie hulp allemaal!

Wetenschappelijk bewijs hiervoor is er niet, gezondheidsbevorderende eigenschappen van "gewone" yoghurt bacterien (dus niet de speciale probiotica) zijn (nog) niet aangetoont dus de redacteurs van zuivelonline zijn niet op de hoogte van de wetenschappelijke vorderingen. Daarnaast kunnen natuurlijk ook commerciele doelen van invloed zijn (hoe objectief is zuivelonline?)
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

nephtys21

nephtys21

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2006 - 21:28

Wetenschappelijk bewijs hiervoor is er niet, gezondheidsbevorderende eigenschappen van "gewone" yoghurt bacterien (dus niet de speciale probiotica) zijn (nog) niet aangetoont dus de redacteurs van zuivelonline zijn niet op de hoogte van de wetenschappelijke vorderingen. Daarnaast kunnen natuurlijk ook commerciele doelen van invloed zijn (hoe objectief is zuivelonline?)

Ik hou mij voor mijn proefstuk toch aan de stelling van zuivelonline, aangezien de bacteriŽn in yoghurt goede bacteriŽn zijn en het is ook algemeen bekend dat yoghurt eten tijdens een antibioticabehandeling goed is om pathogene bacteriŽn in de darmflora te vermijden

Robjee

Robjee

• >100 berichten
  • 209 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2006 - 22:26

Wetenschappelijk is bewezen dat bepaalde probiotica de darmflora kunnen verbeteren, mits deze verstoort is!
Wat zou daarvan de meerwaarde zijn als de yoghurt-bacterien hetzelfde effect zouden bewerkstelligen?

Verder ga ik mee met The Don.
Had je van zuivelonline verwacht dat deze zouden zeggen dat de yoghurtbacterien niet bevordelijk zouden zijn voor de darmflora?
Door de Nederlandse Zuivel Organisatie te volgen en de wetenschappelijke onderzoeken naast je neer te leggen ontstaat er een zwakke onderbouwing naar mijn mening.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures