suffixen bij drukeenheden

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 232

suffixen bij drukeenheden

Hello
 
Ik heb een vraagje over gebruikte suffixen bij het uitdrukken van een druk.
 
In het geval van de bar heb je bara en barg. Bara is een absolute druk, uitgedrukt tegenover het absoluut vacuüm. Barg is een effectieve druk waarbij de overdruk wordt uitgedrukt tegenover de atmosfeerdruk (101325 Pa).
 
Ik heb de vraag of hetzelfde opgaat voor de ato en ata. Is de ato een (effectieve) overdruk die wordt uitgedrukt tegenover de normale atmosfeerdruk (1 atm = 101325 Pa) en de ata een absolute atmosfeerdruk die wordt uitgedrukt tegenover het absolute vacuüm?
 
Thanks in advance!

Berichten: 1.617

Re: suffixen bij drukeenheden

Om te beginnen: 1 bar is exact 105 Pa = 1000 hPa = 1000 mbar 
1 atm = 1,01325 bar = 1013,25 hPa = 1013,25 mbar.
 
Een atmosfeer is zo ongeveer de gemiddelde luchtdruk op aarde die - afgezien van extreme omstandigheden in orkanen en tornado's - ruwweg varieert tussen 950 en 1050 hPa, maar gemiddeld dus wat hoger dan 1000 hPa.
 
Zoals je aangeeft is barg de "gauge pressure" ofwel de overdruk ten opzichte van de atmosfeer er omheen.
 
ata en ato wordt ook wel gebruikt, zie deze bron blz. 11 onderaan, examples maar het is niet zo gebruikelijk getuige de formulering "this is probably". Ik kende deze eenheden in ieder geval niet. Ik zou ze ook nooit gebruiken want veel mensen zouden niet begrijpen wat ermee bedoeld wordt.
 
Maar Google doet weer eens wonderen. Als je intikt pressure ato atm dan ben je er zo achter.
 
Voor de duidelijkheid kun je beter termen als absolute druk gebruiken om het duidelijk te maken dat je het niet hebt over overdruk. Of je gebruikt overdruk als je het niet hebt over de absolute druk.
 
Voor fysische systemen en in de techniek kun je n.m.m. het beste Pa of bar gebruiken omdat deze eenheden gemakkelijk om te rekenen zijn naar Newtons en vierkante meters. Voor weer systemen is mbar gebruikelijk. 

Berichten: 232

Re: suffixen bij drukeenheden

Ik kende ze ook niet en moest er ook naar opzoek gaan. Ik heb deze bron gebruikt: http://home.kpn.nl/vanadovv/Druk.html
 
Het gebruikt van bar, atm, Pa of mmHg zal wel idd iets bekender klinken dan ato of ata.
 
Maar daarmee weten we toch weeral wat het betekent :)
 
Bedankt voor de reactie!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: suffixen bij drukeenheden

Ik heb jarenlang met vacuümopstellingen gewerkt, de gebruikelijke eenheid daar is mbar. Ik heb tot ik dit bericht las nog nooit gehoord van barg, bara, ato of ata. Ik zou ze snel weer vergeten. Als (bijna) niemand ze kent, scheppen ze namelijk meer verwarring dan duidelijkheid.

Berichten: 232

Re: suffixen bij drukeenheden

Bij vacuümtoepassingen lijkt het me logisch dat er gewerkt wordt met mbar.
 
De meest gebruikte zullen bara, barg, psia, psig zijn. En natuurlijk de Pa niet vergeten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.549

Re: suffixen bij drukeenheden

Het wikipedia-artikel over druk stelt duidelijk dat zo een toevoeging tegenwoordig thuishoort bij de grootheid, niet bij de eenheid: ... the US National Institute of Standards and Technology recommends that, to avoid confusion, any modifiers be instead applied to the quantity being measured rather than the unit of measure. For example, "pg = 100 psi" rather than "p = 100 psig". 1

 

Vroeger, toen men maar wat aanrommelde, kwam het vaker voor dat een modifier werd toegevoegd aan de eenheid, zoals bij mmHg (millimeter kwik) en kgf (kilogramkracht).

Reageer