Vraag over Descartes' Meditations

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Vraag over Descartes' Meditations

Hoi,
 
ik had aanvankelijk twee vragen, maar de tweede vraag is ondertussen beantwoord en heb ik verwijderd uit mijn bericht. Ik kan de titel niet aanpassen, maar ik heb dus maar één vraag:
 
'Your authority will cause the atheists, who more often than not are dilettantes rather than men of intelligence and learning, to put aside their spirit of contrariness, and perhaps even to defend the arguments which they will come to know are regarded as demonstrations by all who are discerning, lest they appear not to understand them.'
 
Wil Descartes hier zeggen dat de atheïsten zelfs de standpunten over God gaan verdedigen, uit angst dat ze onwetend overkomen, omdat ze nu hebben ingezien dat de argumenteringen erachter waterdichte bewijzen blijken?
 
Zo ja, dan is dit toch een vreemde verwoording? Ik zou eerder hebben gezegd dat ze zelfs de standpunten gaan verdedigen uit de overtuiging dat de argumenten solide demonstraties zijn - dat is juist het tegenovergestelde van angst...
 
Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel.
 
b.v.d.
 
Edit:
Ik denk dat ik nu begrijp: Descartes gaat er volgens mij niet eens zozeer vanuit dat de atheïsen zijn standpunten over God (grondig) gaan begrijpen, maar ze zullen wel die argumenten zelf verdedigen, omdat ze niet onwetend over willen komen bij de geestelijken/hoge heren/intellectuele elite, die deze argumenten/demonstratie hebben goedgekeurd (iets waar Descartes om vraagt).

Reageer