[natuurkunde] Vermogen probleem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 76

Vermogen probleem

Beste wetenschapsforum mensen,
 
Ik heb een vraag: 

In Nederland rijden 5,6 miljoen auto's, elk voorzien van een accu. Samen bevatten die accu's 3,6 miljoen kWh elektrische energie. Per jaar wordt in Nederland ongeveer 80 miljard kWh elektrische energie van centrales verbruikt.
     a   Bereken het aantal kWh elektrische energie dat een accu gemiddeld bevat.
     b   Hoe lang kunnen deze accu's voldoen aan de vraag naar elektrische energie in Nederland?

Bij de b vraag geeft het antwoordenblad aan dat het antwoord 1,5 x 102 seconde is. Echter kom ik op een andere waarde:

3,6 106 / 80 x 109 = 4,5 x 10-5 jaar(dat de energie wordt verbruikt van de accu's).

4,5 x 10-5 jaar x 365 x 24 x 60 x 60 = 1419,12 seconde. -> 1,4 x 103 seconde.

Dit zou mijn manier zijn, echter zoals je ziet komt er een ander antwoord uit.

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen of/en commentaar kunnen geven?
 
Alvast bedankt! 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Vermogen probleem

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Vermogen probleem

Jan Visstick schreef: Dit zou mijn manier zijn, echter zoals je ziet komt er een ander antwoord uit.
 
jouw manier geeft overigens het correcte antwoord. Ik zou ook niet weten hoe je hier 150 seconden uit zou moeten krijgen. De verschilfactor is ongeveer 9,5, ook niet een voor de hand liggende 24, of 60 of zo, als er eens wat teveel of te weinig zou zijn ingetikt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer