[scheikunde] redoxreactie: kaliumpermanganaat in zoutzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

redoxreactie: kaliumpermanganaat in zoutzuur

Hoi,
 
kan iemand uitleggen waarom in de reactie tussen kaliumpermanganaat en zoutzuur de chloride-ionen als reductor optreden, en niet watermoleculen? Water is toch een sterkere reductor dan chloride?
 
Heeft dit ermee te maken dat het ontstane chloor ontsnapt, en dat het eindproduct van de halfreactie van water onder andere H+ is, wat dus minder snel gevormd zal worden in een zure omgeving?
 
Zo ja; hoe weet je wanneer je de grens moet trekken, in de zin van wanneer is zóiets belangrijker dan de volgorde in de redoxtabel?
 
b.v.d.

Berichten: 493

Re: redoxreactie: kaliumpermanganaat in zoutzuur

Aan welke halfreactie(s) van water zit je aan te denken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: redoxreactie: kaliumpermanganaat in zoutzuur

2H2O -> O2 + 2H+ + 2e-

Berichten: 493

Re: redoxreactie: kaliumpermanganaat in zoutzuur

Je hebt echter zuurdeeltjes in je oplossing. Wellicht dat het evenwicht van bovenstaande half reactie dermate naar links
licht, dat deze niet verloopt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: redoxreactie: kaliumpermanganaat in zoutzuur

Dat had ik al in mijn beginpost naar voren gebracht; mijn vraag was waar dan het 'omslagpunt' ligt.

Berichten: 493

Re: redoxreactie: kaliumpermanganaat in zoutzuur

De E0-waarden van water en chloride (reductoren) liggen dicht bij elkaar. Dus een beetje zuur doet alleen het chloride reageren.
 
Het omslagpunt is afhankelijk van concentratie H+ .
Je zou dit experimenteel moeten uitproberen. Door bv te varieren met HCl / NaCl

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: redoxreactie: kaliumpermanganaat in zoutzuur

OK, bedankt!:)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: redoxreactie: kaliumpermanganaat in zoutzuur

Zodra er een pH-afhankelijkheid heerst, en dat gebeurt hier voor zowel de permanganaat als de waterhalfreacties, dien je de wet van Nernst om te bouwen zodat hier de pH afhankelijkheid in mee wordt genomen. Bij bepaalde pH's is de effectieve E (halfpotentiaal) van water dus kleiner dan die van het chloride.

Reageer