hoeveel energie levert 200ton aan 2m. per min. op

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

hoeveel energie levert 200ton aan 2m. per min. op

Hallo allen 
 
ik zit met een probleem ik heb een opstelling gemaakt waar ik een 200 ton eindeloos kan laten vallen , met het gewicht kan ik spelen kan meer of minder zijn . maar ik kom op 200 ton omdat ik een verbruik heb van 3000 watt , mijn aandrijving staat los van mijn gewicht en hebben geen invloed op elkaar .
als ik alles in beweging breng moet ik de 200 ton afremmen tot 2m per Min anders gaat het te snel zodat mijn aandrijving niet kan volgen . dus dit is mijn vraag HOEVEEL ENERGIE LEVERT 200 TON AAN 2m PER min OP ? dit alles klinkt gek maar ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven .
 
alvast bedankt 
christophe 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: hoeveel energie levert 200ton aan 2m. per min. op

Je wilt als ik het goed begrijp een massa van 200.000 kg met een snelheid van 2 meter per minuut naar de aarde laten zakken. Dat levert inderdaad bruikbare energie op. Na een minuut is die massa 2 meter gedaald. De potentiële energie van die massa is dan gedaald met (m.g.Δh.) 200.000 kg * 9,81 m/s2 * 2 m = 3.924.000 kgm2/s2(Joule).
Per minuut dus ruwweg 3,9 megajoule, die je als er geen wrijving en andere verliezen zijn zou kunnen benutten.
 
ik heb een opstelling gemaakt waar ik een 200 ton eindeloos kan laten vallen
 
Misschien bedoel je het anders want zo gesteld is dat onmogelijk.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: hoeveel energie levert 200ton aan 2m. per min. op

Het gewicht van 200 ton wordt door de aarde aangetrokken met 2000000N (voor het gemak stel ik de versnelling van de zwaartekracht gelijk aan 10)
Als het 2 m is gezakt heeft het een energie van 2000000N x 2m = 4000000 Nm geleverd.
Aangezien het 1 minuut = 60 seconden heeft geduurd is het geleverde vermogen 4000000 Nm / 60 sec = 66666,6 Nm/s  = 66,6 kW

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: hoeveel energie levert 200ton aan 2m. per min. op

Ter verduidelijking:
Hoewel Klazon en ik een andere benadering kozen, is de uitkomst gelijk.
3,9 MJ per minuut is gelijk aan 65,4 kW.
 
Het kleine verschil zit hem in de gebruikte versnelling van de zwaartekracht.

Berichten: 4

Re: hoeveel energie levert 200ton aan 2m. per min. op

Bedankt voor de medewerking en indd ik bedoel het anders het is een stuwende of duwende kracht van 200 ton die ik moet afremmen tot de snelheid van 2m per min maar ik heb wel een manier gevonden om deze eindeloos te maken dus ze word altijd bijgevuld zonder dat ik daar energie voor nodig heb dat gebeurt van zich zelf het is een trucje van de natuur dit leg ik later nog wel uit als ik tenminste gelijk heb .het is juist de beweging die me energie kost en dat is voor 200 ton 3kw wat weinig is ten opzichte van 65kw opbrengst maar we zullen zien of ik het juist heb Mvg Christophe

Reageer