Springen naar inhoud

Special Effects

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 28 mei 2004 - 00:15

Hey, ik ben al lang op zoek naar coole effectjes dat je kan bereiken met ja chemische en elektronische reacties, maar op het eigenlijk vrij onduidelijke internet heb ik niet echt veel bruikbaars gevonden.

Om meer precies te zijn ben ik op zoek naar reacties die kleurverandering, rook, licht, schuim en andere "coole" reacties hebben.

Dus als voorbeeldje: Droog ijs met water veroorzaakt "zware rook"

twee doorzichtige vloeistoffen bij elkaar.. maakt een blauwe vloeistof? en dergelijke..

Kennen jullie nog zoon leuke effectjes?
of duidelijke site's? THX!!

lieft niet te gevaarlijk..

(tis eigenlij kvooral in functie van toneel, dus een effectje tijdens het toneel, waar dus toeschouwers van iets verder dus moeten kunnen zien :shock: )

BEDANKT!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 mei 2004 - 08:58

Er is een zogenaamde chemische klok, dat is een evenwichtsreactie, waarbij het evenwicht wordt gezocht tussen 2 stoffen, 1 bruin en 1 doorzichtig. Verder kan je loodjodide gaan maken uit een loodnitraat en natriumjodide. Die zijn allebei oplosbaar in water, loodjodide niet en is ook nog eens werkelijk KNALGEEL. Das altijd wel een leuke. Je kan ook gasbellen blazen in een zeepoplossing en dan de bellen in de fik steken. Grote valm, inderdaad. Wel oppassen voor wenkbrauwen en aanverwante artikelen. 8)
Appareo decet nihil munditia?

Steabert

Steabert

• >250 berichten
  • 255 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2004 - 17:07

http://pcqc5.quantch...en/goochel.html

vooral de chemische tuin is leuk

-rhcpfan-

-rhcpfan-

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2004 - 18:33

Er is een zogenaamde chemische klok, dat is een evenwichtsreactie, waarbij het evenwicht wordt gezocht tussen 2 stoffen, 1 bruin en 1 doorzichtig. Verder kan je loodjodide gaan maken uit een loodnitraat en natriumjodide. Die zijn allebei oplosbaar in water, loodjodide niet en is ook nog eens werkelijk KNALGEEL. Das altijd wel een leuke. Je kan ook gasbellen blazen in een zeepoplossing en dan de bellen in de fik steken. Grote valm, inderdaad. Wel oppassen voor wenkbrauwen en aanverwante artikelen. 8)

HAHAHAHHAHAHAHA met nadruk op wenkbrauwen en aanverwante artikelen!! :shock: ;) :?: :oops: :?: :?: ;)

Takolin

Takolin

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2004 - 19:48

Zowat alle neerslagreacties kan je gebruiken. Er zijn er wel meerdere die een fijn kleurtje geven.

• Gast

Geplaatst op 02 juni 2004 - 13:43

you can maybe use a little cold fire?

it's not really that cold, but you can touch it for a half second without buring yourself ..

you put some white-spirit on a tennis-ball and put it on fire..

i hope you gonna like it :shock:

• Gast

Geplaatst op 06 juni 2004 - 17:14

Allemaal hard bedankt:)

als je nog dingen moest weten.. wees vrij om ze te posten!

thxie!

ja tennisbal hebbik al iets van gehoord.. maar met aceton.. zal waarschijnlijk ongeveer zelfde zijn..

thx!

• Gast

Geplaatst op 09 juni 2004 - 18:35

Probeer het anders met *** ... (geef een leuker effect)

Edit moderator (JanMeut) ivm vuurwerkbeleid

Takolin

Takolin

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2004 - 18:44

Als je je vingers kwijt wil zijn wel.

• Gast

Geplaatst op 14 juni 2004 - 19:25

laat het ni te gevaarlijk zijn ...

synthemesc

synthemesc

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2004 - 11:18

Wat ook wel leuk is ***

Wat wel een leuk schrikeffect geeft: Meng 50/50 V-% water en propanol. Doop hier een 500 eurie biljet van een verrijkte manager in en steek het aan. Succes verzekerd.

Met kooldioxide (wat je al noemde) kun je ook "kokend" water drinken. Een klein korreltje in een glas en het lijkt te koken.

Voor kleuren in water kun je indicatoren gebruiken zoals rode kool, broommethylblauw e.d.

Om vlammen te kleuren heb ik nog een paar leuke tips:

Pak van de volgende metalen hun Chloridezout op een platinadraadje

Natrium = geel
Kalium = lichtpaars
lithium = rood
strontium = rood
calcium = rood
barium = chloorgroen
koper = groen
tin = blauw
lood = lichtblauw
bismut = blauwig

Dit is ook te gebruiken met flash-powder. (Dit moet je maar kopen in verband met het explosievenbeleid hiero.)

Wat ook wel leuk is ***

Edit JanMeut (Moderator) ivm vuurwerkbeleid
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

• Gast

Geplaatst op 13 oktober 2005 - 21:36

en hoe kom ik aan natriumjodide?

Bramtico

Bramtico

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2005 - 04:45

en hoe kom ik aan natriumjodide?

bij de apotheek..
maar hoe kom je aan loodnitraat en wat doe je met je loodjodide? Alles met lood is vrij giftig en dat wil je niet door de goot spoelen..
Als je het mij vraagt is het een giftig spelletje wat niet tegen de nadelen opweegt.

Defhrone

Defhrone

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2006 - 01:10

Ik zoek ook iets dergelijks, maar dan wat specefieker:

Een soort flits- rookbommetje (2 in 1 dus) liefst met witte rook (als je zonnebril op zet heb je daar geen last meer van) en en felle flits).

Zo-iets als je wel eens in zo'n ninja film ziet.

Liefst zo ongevaarlijk mogelijk en makkelijk te bereiden (ik heb een volledig organisch laboratorium tot mijn beschikking :roll: )

Zit te denken om zelf een site op te gaan zetten met dit soort dingen, met vooral spectaculaire (en ongevaarlijke) chemische special effects.
Zoals dus de verdwijn truc die in de meeste ninja films wel te vinden zijn.

Wat ik zoek is een reactie die in een capsuletje gedaan kan worden en op de grond moet gooien om de reactie te laten gebeuren. (denk aan de knalerwtjes van de speelgoedwinkel)

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 januari 2006 - 14:10

Ik wil iedereen even herinneren aan ons vuurwerk en explosieven beleid.

zie:
http://www.wetenscha...?showtopic=8790
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures