Springen naar inhoud

[Vacuüm] Pompsnelheid: practicum

• Log in om te kunnen reageren

almir saric

almir saric

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2006 - 13:24

Hoi,

Ik kom ergens niet uit. omdat ik geen bestanden kon uploaden hier heb ik mijn verslag op een website gezet:

http://bagyman.topcities.com/

Daarin heb ik een verslag van een aantal metingen. uit die metingen moest ik log nemen van gemeten druk en uit de helling van de grafiek moest pompsnelheid bepaald worden...

maar ik kom niet uit... ik hoop dat het toegestaan is om link te plaatsen.. :roll:

lijn is niet geheel recht...

hoe zou het toch kunnen bepaald worden...

TNX
"Science is but a perversion of itself unless it has as its ultimate goal the betterment of humanity.
—Nikola Tesla

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

why73

why73

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2006 - 13:35

Op basis van de gegevens zou mijn eerste ingeving zijn dat de pompsnelheid niet constant is, vooral in het laaste stuk zou deze een stuk hoger moeten zijn.?? De snelheid zou op ieder moment berekent kunnen worden door de afgeleide van de formule, die de grafiek weergeeft, te bepalen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 januari 2006 - 13:38

Waarschuwing vooraf: Dit is niet mijn vakgebied en het verslag is voor mij niet leesbaar door de vele vraagtekens in de tekst (ik mis vast een of andere plugin of zo).

Is de formule die je gebruikt niet gewoon geldig voor een beperkt gebied ("Wanneer de druk in de vacuumruimte veel groter is dan de einddruk, is bij een draaischuifpomp de pompsnelheid S vrijwel constant.") en zit je op het laatst niet gewoon buiten dat gebied?

almir saric

almir saric

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2006 - 13:43

nou er staat erbij dat het een rechte lijn is... maar dat is niet zo..vreemd...

ik dacht als ik nou gewoon t1=0 en t2=10 daarin de helling meet:

dy/dx=-(S/2,3V)*t2, want t1 is 0... en alle andere getallen in de formule zijn "constant"...

dan haal ik daaruit de S (pompsnelheid)... dat zopu toch kunnen??? of
?
"Science is but a perversion of itself unless it has as its ultimate goal the betterment of humanity.
—Nikola Tesla

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 januari 2006 - 14:27

nou er staat erbij dat het een rechte lijn is... maar dat is niet zo..vreemd...

Er staat: "Wanneer de druk in de vacuumruimte veel groter is dan de einddruk, is bij een draaischuifpomp de pompsnelheid S vrijwel constant". Er wordt hier een conditie gesteld wanneer S constant verwacht mag worden. Alhoewel het er niet direkt staat mag verwacht worden dat als deze conditie niet meer geldt de S dan ook niet meer constant zal blijven (waarom zou je anders de conditie vermelden?). Dit is ook precies wat je in je meting ziet (naarmate de druk dichter bij de einddruk komt, neemt S af [= niet meer constant!]).

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 januari 2006 - 14:30

Het hele gebeuren snap ik maar half omdat ik ook hopen vraagtekens krijg als ik je bestanden lees.

(Mijn halve snap mag je opmaken uit de volgende opmerking: waarom duikt de grafiek steil naar beneden in plaats van af te vlakken? Tegen de tijd dat de druk de einddruk van de pomp begint te naderen, zou ik verwachten dat de pompsnelheid juist zou afnemen.?)
:roll:

Maar enkele algemene opmerkingen durf ik wel maken:

1e) Evilbro schreef:

Is de formule die je gebruikt niet gewoon geldig voor een beperkt gebied ("Wanneer de druk in de vacuumruimte veel groter is dan de einddruk, is bij een draaischuifpomp de pompsnelheid S vrijwel constant.") en zit je op het laatst niet gewoon buiten dat gebied?

Lijkt me een zinnige opmerking.

2e) i.v.m. meetonnauwkeurigheden zou ik toch een zo groot mogelijk gebied pakken om je pompsnelheid te bepalen, tot iets voorbij t=300 lijkt de grafiek me keurig recht. En met starteffecten heb je misschien ook te maken, dus de eerste 10 of twintig seconden zou ik sowieso buiten beschouwing laten in dit geval.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 januari 2006 - 14:56

2e) i.v.m.  meetonnauwkeurigheden zou ik toch een zo groot mogelijk gebied pakken om je pompsnelheid te bepalen, tot iets voorbij t=300 lijkt de grafiek me keurig recht.

Je kan natuurlijk iets als de kleinste kwadraten methode er op los laten om eventuele toevallige meetonnauwkeurigheden te lijf te gaan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures