vermageren en sterker worden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

vermageren en sterker worden

Ik weet niet of nog mensen dit hebben, maar ik heb soms van die periodes dat ik zeg, vanaf nu ga ik vermageren, gezonder eten en meer spieren kweken.

Maar nu vraag ik mij eigenlijk af, kun je wel (goed) spieren kweken als je terzelfdertijd ook nog eens vermagerd.

zo nee, waarom niet?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 81

Re: vermageren en sterker worden

Het gaat wel.

Maar vetweefsel kan omgezet worden in spierweefsel, waardoor je, als je hard traint, niet echt afvalt (in termen van: een lichtere massa hebben op de weegschaal) maar spieren 'kweekt'. (Spieren wegen zwaarder als vet.)

Het feit dat je traint, en dus calorieën verbrandt, doet je anderzijds sowieso wel afvallen, maar ik denk dat het er vanaf hangt hoeveel je traint of je vetten zich echt gaan omzetten in spieren of niet.

Veel meer weet ik er eigenlijk niet van.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: vermageren en sterker worden

Maar ik dacht dat als je spieren kweekt je ofwel veel eiwitten nodig hebt ofwel veel proteïnen. En ik dacht dus, als je vermagerd dat je dan niet zoveel van die stof binnenkrijgt dus ook minder spieren kunt kweken.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: vermageren en sterker worden

Eiwitten en proteïnen zijn hetzelfde :wink:

Om spieren te kweken heb je natuurlijk extra bouwstoffen nodig. Je maakt immers weefsel aan. Als je spieren kweekt dan verbrand je meer calloriën en verbrand je dus automatisch meer vet. Weegschaal technisch zal het je denk ik niet lukken om af te vallen. Let daarom ook niet op de weegschaal, maar op de aanwijzingen van je lichaam.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 590

Re: vermageren en sterker worden

Spieren kweken en afvallen hoeven niet per se iets met elkaar te maken te hebben. Belangrijker om af te vallen is duursporten (hardlopen, fietsen etc). Daar verbrandt je namenlijk veel meer vet mee.

Je zou dus en programma op kunnen stellen met als doel om sterker te worden en om een beter uithoudingsvermogen te krijgen. Voeding is in die zin belangrijk dat je voldoende energie moet binnenkrijgen om je reserves (met name glycogeen) weer aan te vullen. Om spieren te kweken heb je wel eiwitten nodig, maar als je geen bodybuilder wilt worden dan is je gewone voeding toereikend.

Het is ook mogelijk om de nadruk niet zozeer op de duursporten te leggen, maar op het afvallen zelf met daarbij spiertraining. Het afvallen is dan de verhouding voedselinname/beweging. Spiertraining vereist niet echt veel extra's zoals eerder genoemd.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: vermageren en sterker worden

Eiwitten en proteïnen zijn hetzelfde
Ik dacht al zoiets.
Let daarom ook niet op de weegschaal, maar op de aanwijzingen van je lichaam.
welke aanwijzingen bedoel je dan zo?
Je zou dus en programma op kunnen stellen met als doel om sterker te worden en om een beter uithoudingsvermogen te krijgen
Zou je aub eens een voorbeeldvan zo een pragramma kunnen geven, of een site?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: vermageren en sterker worden

Aanwijzingen van je lichaam (vooral een kwestie van logisch nadenken):

bijvoorbeeld

- heb je een six-pack of een fust?

- ben je buiten adem als je de trap op loopt

en de belangrijkste:

- Zit je goed/lekker in je vel?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: vermageren en sterker worden

Zou je aub eens een voorbeeldvan zo een pragramma kunnen geven, of een site?
Volgens mij als je op 70 % van je maximale hartslag traint heb je de beste vetverbranding. Die 70 % weet ik niet helemaal zeker maar er was een bepaalde waarde. Hierbij is het dus wel feit dat je je maximale hartslag weet en dat je in bezit bent van een hartslagmeter. Omdat dit niet voor iedereen is weggelegd (of niet fanatiek genoeg is om zo'n ding te willen aanschaffen) zijn er ook andere methoden. Dit is helaas veel minder nauwkeurig. Maar een niet geoefende sporter heeft al vaak genoeg aan een uur lang flink doorlopen. Of een half uur zwemmen.

Zoals Archeopteryx ook al zei zijn duurtraining vaak goed voor vetverbranding. Let er dan wel op dat je dus niet te diep gaat. Dit lijkt beter maar dit is voor de optimale vetbranding dus niet gunstig. Is misschien lastig inschatten maar goed 't is maar een tip :roll: . Het belangrijkste blijft nog altijd dat je er plezier in hebt.

Suc6.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Berichten: 81

Re: vermageren en sterker worden

Wouter_Masselink schreef:Aanwijzingen van je lichaam (vooral een kwestie van logisch nadenken):

bijvoorbeeld

- heb je een six-pack of een fust?

- ben je buiten adem als je de trap op loopt

en de belangrijkste:

- Zit je goed/lekker in je vel?
En ook: als je ergens op je lichaam 'port', en je hebt daar vooral vet zal het slap aanvoelen en kan je er makkelijk indrukken. Alles hangt dan ook los, slap, je lichaam heeft niet veel vorm.

Als je wat afvalt en traint zal je spieren kweken wat ervoor zorgt dat alles minder zal hangen en steviger wordt, waardoor je een mooier figuur krijgt.

Berichten: 590

Re: vermageren en sterker worden

Qua duurtraining zijn er wel veel sites te vinden op internet. Wat ik zelf doe is hardlopen op een manier waarop ik denk dat ik het wel een redelijke tijd vol kan houden maar wat ook weer niet een enorm sukkeltempo is, da's subjectief, maar in de praktijk wodt dat wel duidelijk.

Sinds ik hiermee ben begonnen merk ik dat mijn conditie vij snel vooruit ga.

Spiertraining werkt altijd volgens het principe van overbelasting, je traint, met gewichten ofzo, op zo'n manier dat je het gevoel hebt dat het echt zwaar is wat je doet, zwaarder dan normale activiteiten. Hier kun je dan weer een opbouw in verwerken om bijv. steeds meer gewicht te gebruiken, of het aantal herhalingen te verhogen, en op den duur beide. Hier zijn ook vast dingen op internet over te vinden. Ik ga zelf gewoon aan de slag met een paar dumbles, alleen om mijn armspieren te versterken. Door dit regelmatig te doen merk ik echt dat m'n spieren groter worden en op grond van de uitbreiding van de training kan ik dus ook concluderen dat de zaak sterker wordt.

Berichten: 209

Re: vermageren en sterker worden

Maar vetweefsel kan omgezet worden in spierweefsel
Onmogelijk.

Vetverlies en opbouw van spiermassa is mogelijk maar is erg moeilijk.

In de praktijk denk ik alleen mogelijk bij beginnende krachtsporters.

Voor opbouw van spiermassa is een positieve energiebalans noodzakelijk, voor verlies van vetmassa een negatieve energiebalans.

Belangrijk is een goed trainingsprogramma, goede voeding en rust.

Omdat bij beginnende krachtsporters de kracht- en spierontwikkeling relatief sneller gaat bestaat daar een ruimere marge om vetverlies en opbouw van spiermassa te ontwikkelen.

Berichten: 128

Re: vermageren en sterker worden

maximale hartslag HFmax = 220 - (je leeftijd)

hartslag in rust HFrust ligt voor de gemiddelde persoon tussen de 60 - 70, zeer fitte mensen hebben een HFrust <60

Wil je een duurprogramma gaan doen, dus conditieverbeteren en calorieën verbranden dan kan je de volgende formule aanhouden

HFopt = (HFrust + (HFmax - HFrust)) * 65%

is natuurlijk dezelfde formule als HFopt = HFmax * 0,65

Voor mij geldt dan dus

HFopt = (58 + (194 - 58)) * 65% = 126

Dus je kan op een hartslagmeter als bovengrens 130 invullen en ondergrens 122 en je gaat voor langere periode (30 minuten of langer op zijn minst) met deze hartslag sporten. Je zal als snel verbetering zien!

Krachtschema's zucht. Iedere krachttrainer heeft zijn eigen filosofie en iedere krachttrainer zal iets anders vertellen.

Wat je goed kan doen om echt sterker te worden is het volgende. Je moet een test doen om uit te vogelen wat je maximale kracht is. Dus welk gewicht kan jij precies 1 keer doen. Aan de hand van deze test kan je schema's opstellen. Meestal worden schema's geschreven voor een periode van 8 weken. Aangezien je lichaam went aan bepaalde oefeningen moet je deze dus variëren een periode van 8 weken is erg goed geschikt.

De opbouw moet logich zijn. Eerst moet jij je spieren sterk maken. Dan moet je een tijdje met minder gewicht maar meer herhalingen. Dan weer sterk maken met relatief weinig herhalingen en dan weer minder gewicht meer herhalingen etc. Af en toe een circuitvorm doen is ook niet slecht. Je zet een circuit uit en gaat elke oefening bijvoorbeeld 20 seconden zo snel mogelijk uitvoeren. Je neemt 20 sec rust en je pakt en andere oefeningen etc.

Voorbeeld Bankdrukken.

Stel je doet de test en er komt uit dat jij 50 kg kan bankdrukken (1 keer). Dan zou een schema er alsvolgt uit kunnen zien voor bankdrukken.

90% van 50 is 45 kg. Je gaat dus trainen met 45 kg

Je maakt 2 sets met 45 kg 3-5 herhalingen. Zo weinig? Ja zo weinig... Tussen de sets hou je 3 minuten rust want anders heeft het gewoon geen zin om 2e set te maken.

Dit kan je ook doen voor squats en bicepscurl. Andere goede oefeningen zijn optrekken en dippen. Dit zijn de basisoefeningen van je schema. Dit kan je aanvullen met oefeningen wat andere oefeningen voor je rug, hamstrings, schouders, nek eventueel.

Wat belangrijk is, is dat je eerst de grote spiergroepen traint (squats + bankdrukken).

Je zou de volgende Core (kern) oefeningen in deze volgorde kunnen doen

1. Squats (90 % van 1 RPM 2 sets 3-5 herhalingen)

2. Bankdrukken (90% van 1 RPM 3-5 herhalingen)

3. Optrekken (1e set maximaal, 2e set is max-3)

4. Dippen (1e set max, 2e set max-5)

5. Bicepscurl (90% van 1 RPM, 2 sets 3-5 herhalingen)

let op 3 minuten rust tussen deze oefeningen en bewegingstempo is 1-3. 1 sec explosief en 3 seconden weer terug.

Nu krijg je de zogenaamde stability oefeningen

6. Voorslaan, uitstoten, squat (2 sets van 10 herhalingen, gewicht moet je zelf uitzoeken wat je aankan) Dit is wat gewichtheffers doen die techniek!

7. Dumbellpress liggend (2 sets 10 herhalingen, gewicht moet je zelf uitzoeken wat bij je past) *dit het liefst op een grote sisselbal maar mag ook op bankje.

8. Schouderpress met dumbells staand. (2 sets 10 herhalingen)

9. Hamstrings

10. Rug oefeningen.

11. Nek

Tussen deze oefeningen zit 1 minuut rust!

na 3 weken verhoog je squats met 10kg, bankdrukken 5 kg, bicepscurl 2,5kg na 6 weken doe je dit weer.

Train met agressie en voer je oefeningen helemaal uit, halve oefeningen heb je geen reet aan!!

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: vermageren en sterker worden

maximale hartslag HFmax = 220 - (je leeftijd)  


Hiermee moet je oppassen. Dit is een algemene regel maar dit is per persoon verschillend. Zeker als je zwaarder wilt gaan trainen (tegen je omslagpunt) moet je hiermee oppassen. De kans is dan dat je te zwaar gaat trainen en dat je hierdoor overtraind raakt. Bij oefeningen die je tegen een lagere hartslag afwerkt is dit risico niet zo groot alleen werk je dan waarschijnlijk niet bij de optimale hartslag. De maximale hartslag kan je dus het beste laten bepalen door een sportarts o.i.d.

Wat ik zelf trouwens nog altijd het fijnste vind is gewoon trainen op "gevoel". Dit is lastiger maar als je het vaker doet, en dan soms in combinatie met een hartslagmeter, leer je je eigenlijk lichaam goed kennen en werkt dit ook wel. Wil alleen niet zeggen dat dit het meeste optimale is maar voor sommige mensen wel het meest praktische.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Berichten: 128

Re: vermageren en sterker worden

Ik ben er mee eens dat je er mee op moet passen. Het is een vuistregel die voor de doorsnee persoon geldt. Toch werken veel duurprogramma's met deze regel. Je kan natuurlijk ook een test doen om je max hartslag te bepalen. Maja voor wat ik aangaf rond de 126 kan het geen kwaad. Het wordt tricky als je tegen de grens aan gaat sporten. Bijvoorbeeld 10 minuten hartslag 168 omdat bij 168 misschien jou omslagpunt ligt. Dan moet je het in de gaten houden. Maar om een HFopt te berekenen voor duurwerk kan het geen kwaad deze vuistregel aan te houden.

Berichten: 26

Re: vermageren en sterker worden

Misschien ook een goede tip:

Ik ging eerst elke dag met de auto naar mijn werk, afstand is 15 km. Sinds enkele weken ga ik op de fiets en ik merk nu echt wel verschil. Mijn broekriem kan bijv strakker, ik zie ook al meer spiermassa bij mijn benen en alles is een beetje strakker geworden.

Reageer