[scheikunde] halfreactie van azijnzuur als reductor in een brandstofcel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

halfreactie van azijnzuur als reductor in een brandstofcel

De vraag uit mijn boek luidt:

"Ook azijnzuur kan in principe 'verbrand' worden in een brandstofcel. Geef de halfreactie van azijnzuur als reductor in een brandstofcel. Ga uit van een zuur milieu."
 
Bij mijn deeltjesinventarisatie dacht ik dus dit te hebben:

beginstoffen: C2H4O2, H+
eindproducten: 
 
Nu staat er in het antwoordenboek zonder enige uitleg deze halfreactie:

C2H4O2 + H2O --> 2 CO+ 8 H+ + 8 e-
 
Door het zure milieu dacht ik dat er in de beginstoffen Hzou zitten. Kan iemand mij uitleggen hoe je kan weten dat water een van de beginstoffen is en hoe je weet wat de reactieproducten worden?
 
Alvast bedankt,

Pieter

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: halfreactie van azijnzuur als reductor in een brandstofcel

Die is nodig om het zaakje kloppend te krijgen.
 
Azijnzuur wordt geoxideerd/verbrand; schijnbaar ontstaat er CO2, dus we beginnen met:
 
C2H4O2 --> 2 CO2
 
Nu hebben we de C's al kloppend, maar links zijn 2 O's te weinig. Dat compenseer je met water:
 
C2H4O2 + 2 H2O --> 2 CO2
 
Nu kloppen de C's en de O's, maar de H's nog niet waarvan we er rechts 8 te weinig hebben. Dat wordt opgelost door rechts H+ te noteren:
 
C2H4O2 + 2 H2O --> 2 CO2 + 8 H+
 
Rest ons alleen nog de lading kloppend te maken. Links is de zaak netto neutraal, dat moet rechts ook. Dat gebeurt door elektronen bij te plaatsen:
 
C2H4O2 + 2 H2O --> 2 CO2 + 8 H+ + 8 e-

Berichten: 11

Re: halfreactie van azijnzuur als reductor in een brandstofcel

Fuzzwood schreef: Azijnzuur wordt geoxideerd/verbrand; schijnbaar ontstaat er CO2, dus we beginnen met:
 
C2H4O2 --> 2 CO2
En de reden dat er COontstaat is omdat er bij verbranding van een organische stof altijd COvrijkomt? Voor de rest begrijp ik nu alles!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: halfreactie van azijnzuur als reductor in een brandstofcel

pieter2 schreef: En de reden dat er COontstaat is omdat er bij verbranding van een organische stof altijd COvrijkomt?
Dat klopt, mits je van een volledige verbranding uitgaat.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: halfreactie van azijnzuur als reductor in een brandstofcel

Koolmonoxide als product kan in feite ook. Er zal dan geen water gebruikt worden in de reactie. Probeer die eens kloppende te maken. :) Dus:
 
C2H4O2 --> 2 CO

Berichten: 11

Re: halfreactie van azijnzuur als reductor in een brandstofcel

C2H4O2 --> 2 CO

Vier H's te weinig dus:
C2H4O2 --> 2 CO + 4H+ 4e
Bedankt voor de snelle hulp Fuzzwood en mathfreak :) 

Reageer