[scheikunde] suiker in red bull

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

suiker in red bull

Hoi ik moet de hoeveelheid suiker in Red Bull berekenen aan de hand van de gegevens + de 3 reacties hieronder
ik weet dat Cu de bekende overmaat is en dat je de hoeveelheid mol S2O3^2- kan bepalen door C*V, maar het zijn zóveel gegevens, ik kom er echt niet uit, kan iemand me misschien helpen?
 
 
<b>Bepaling van het gehalte aan glucose in Red Bull (normaal en light) met behulp van titraties met natriumthiosulfaat-oplossing</b>
Benodigdheden
·         0,100M kopersulfaat
·         Fehlings B (kaliumnatriumtartraat en natriumhydroxide)
·         Red Bull, normaal en light
·         kaliumjodide
·         2M zwavelzuuroplossing
·         zetmeeloplossing
·         natriumthiosulfaat-oplossing met een nauwkeurig bekende molariteit van ongeveer 0,1000 mol/L
·         kaliumthiocyanaat of een 1M kaliumthiocyanaat-oplossing
·         gedemineraliseerd water
·         diverse soorten glaswerk
·         een veiligheidsbril
 
Inleiding
Red Bull bevat onder andere glucose en sacharose. Het gehalte aan glucose in Red Bull kan bepaald worden door gebruik te maken van de volgende methode. Na verwarming van een hoeveelheid Red Bull met een kopersulfaat-oplossing en een sterk basische oplossing van kaliumnatriumtartraat treedt de volgende reactie op:
C6H12O6 + 2Cu2+ + 4OH- Þ C6H12O7 + Cu2O + 2H2O
Behalve glucose reageert ook fructose op dezelfde manier. In Red Bull zit echter geen fructose.
Na aanzuren en de toevoeging van een overmaat kaliumjodide-oplossing reageert het overgebleven Cu2+ als volgt:
2Cu2+ + 4I- Þ 2CuI + I2
De hoeveelheid gevormd I2 wordt bepaald door titratie met een natriumthiosulfaat-oplossing:
I2 + 2S2O32- Þ 2I- + S4O62-
Hierbij is een kleuromslag te zien van paars naar wit. Het eindpunt van de titratie is beter te zien als er een kaliumthiocyanaat (KSCN)-oplossing is toegevoegd.
 
Voorschrift glucosebepaling
Je gaat straks de volgende stoffen gebruiken:
·         100 ml 0,100 M Kopersulfaat.
·         100 ml Fehlings B
·         100 ml verdunde Red Bull door een hoeveelheid Red Bullnauwkeurig 50 keer te verdunnen; vóór het verdunnen moet uit deRed Bull het grootste deel van het koolstofdioxide ontweken zijn; laat daartoe de Red Bull kort koken.
·         100 ml 0,6 M kaliumjodide-oplossing
·         100 ml 2 M zwavelzuuroplossing (wees voorzichtig met deze geconcentreerde oplossing)
·         100 ml zetmeeloplossing (gebruik bij het maken van de zetmeeloplossing 0,1 g oplosbaar zetmeel per 100 ml gedemineraliseerd water, roer het zetmeel eerst met weinig van het koude water, breng de rest van het water aan de kook, voeg het papje toe, blijf verwarmen en roeren totdat de vloeistof helder is geworden)
·         100 ml van een natriumthiosulfaat-oplossing met een nauwkeurig bekende molariteit van ongeveer 0,1000 M
·         200 ml 1 M kaliumthiocyanaat-oplossing
 

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: suiker in red bull

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: suiker in red bull

Ik ga iets raars zeggen. Maak eens een strip van het hele proces. Zet stappen en gegevens erin en doorloop die daarna van het einde naar het gevraagde. Want het rekenen bij titratie begint bijna altijd aan het einde..
 
Maar, het kan op zich ook op basis van de tekst en de vergelijkingen. Begin bij de laatste vergelijking.
-Bereken hoeveel mmol thio je hebt toegevoegd. 
-Gebruik de laatste vergelijking om te berekenen hoeveel jood er dus aanwezig was.
-Gebruik de eennalaatste vergelijking om uit te rekenen hoeveel Cu-ionen er in overmaat waren.
-Bereken hoeveel Cu-ionen je toegevoegd hebt vanuit de rest van de gegevens.
Kan je nu verder????
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer