Springen naar inhoud

Remmen op een monowheel


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Antoon

    Antoon


  • >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2006 - 18:11

Hoe je je een monowheel laten remmen zonder dat je over de kopgaat.
voorbeeld van een monowheel:
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Wouter_Masselink

    Wouter_Masselink


  • >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 januari 2006 - 18:15

Dan moet je je gewicht dus verplaatsen. Daar komt bij dat je ook heel rustig moet remmen. Anders heeft het verplaatsen van je gewicht geen zin
"Meep meep meep." Beaker

#3

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 januari 2006 - 18:23

niet te hard remmen lijkt me :roll:
Maar nou serieus. Het is vooral het fietserslichaam dat rechtdoor wil. Zou je het wiel door een bijstaander laten stilzetten, dan vliegt de fietser dus voorwaarts, en door het wiel gedwongen naar voren. Probeert de fietser zijn beweging ten opzichte van het rollende wiel stil te zetten, dan vliegt hij naar achter. Echter, ook het wiel remt ten opzichte van de grond, wardoor de fietser weer naar voren wordt geduwd.
Je zou de mechanica er eens fijntjes van moeten uitrekenen, maar ik denk dat beide bewegingen elkaar redelijk in evenwicht houden. :P Dan komt het er nog op aan het moment van het wiel te laten afnemen. Daarvoor zal de fietser lichtjes naar achteren moeten.

Pas op: bovenstaande bewering is mij ingefluisterd door mijn fameuze maar allesbehalve feilloze intuitie :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#4

Antoon

    Antoon


  • >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2006 - 18:30

ja kijk het probleem is dat je van je eigenpositie moet kunnen remmen .
en je wil het wiel tot stilstand brengen, maar door zijn traagheid rolt hij altijd nog een beetje uit . dus als jij jezelf aan het wiel vast klemt dan draai je mee.

#5

GJ_

    GJ_


  • >250 berichten
  • 802 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2006 - 18:30

Hoe zwaarder je bent, hoe harder je kunt remmen. En als dat niet genoeg is zul je toch gebruik moeten maken van een vast objekt.

monowiel met V8:

Geplaatste afbeelding

#6

Jarne

    Jarne


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2006 - 18:34

Het beste is een hetzelfde te gebruiken als in diverse motorfietsen uitgerust met ABS. Aangezien je met ABS zo hard mogelijk kan remmen zonder te blokkeren zou het ideaal zijn voor dit systeem. Toch zal de fiets met dit systeem aardig hoog in het wiel komen te liggen wat voor onveilige situaties kan zorgen. Je zou het ABS system zo aan moeten passen zodat hij toch zo hard mogelijk remt, maar zorgt dat hij met behulp van een orgaan niet te hoog in het wiel komt te liggen.

#7

Jarne

    Jarne


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2006 - 19:13

Hoe wil je trouwen remmen met een vast object GJ?
Een parachute uitgooien ofzo?

#8

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 januari 2006 - 19:21

Geplaatste afbeelding

even wat mechanische overpeinzingen.
Onderkant monowheel staat altijd stil t.o.v. de weg.

1: zware monowheel, fietser remt en vliegt naar achter.
2: ultralichte monowheel, fietser remt en vliegt naar voren
3: moment monowheel en massa fietser in evenwicht. Geen remproblemen, geen ABS nodig (wel een gordel ! )

TOCH ?? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#9

Jarne

    Jarne


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2006 - 20:29

Dat klopt niet, hoe zwaar of licht je monowheel ook is, als je gaat remmen vlieg je altijd naar achteren.

#10

Antoon

    Antoon


  • >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2006 - 20:29

waarom zou hij naarvoren gaan in situatie 2?
als je je vastklemt aan het wiel met je eigen zitplek, dan ga je toch altijd een beetje naar achter? (met het wiel mee)

#11

Wouter_Masselink

    Wouter_Masselink


  • >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 januari 2006 - 20:39

Ik zie ook niet hoe je naar voren zou gaan. Je moet naar mijn mening altijd naar achteren gaan wanneer je remt.

Je klemt je als het ware vast aan het buitenste wiel. Je hebt dus altijd de neiging om in deze beweging mee te gaan. Bij een zware monowheel zal dit effect dus groter zijn dan bij een lichte monowheel.
"Meep meep meep." Beaker

#12

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 januari 2006 - 20:50

Situatie 2. Fietser en wiel zitten niet aan elkaar vast. Maar als de fietser remt aan het wiel, en het is een licht wiel, dan zal de draaiing acuut stil willen vallen. De massa van wiel en fietser willen rechtdoor. De meeste massa zit laag in het geheel in de fietser, die naar voren vliegt. Het wiel wordt door de massa van de fietser tegen de klok in gedraaid. Het wiel slipt over het asfalt. Hoe lager het massamiddelpunt van de fietser, hoe sterker dit effect.

Let op hè, ik probeer de extremere situaties weer te geven. Denk je een wiel in van 2 ton, de fietser klemt vast, en hij zal kont over kop in de rondte gaan. Een licht glad wiel, hij klemt vast, en hij vliegt geheid naar voren als in situatie 2.

Pas op: bovenstaande bewering is mij ingefluisterd door mijn fameuze maar allesbehalve feilloze intuitie :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#13

Wouter_Masselink

    Wouter_Masselink


  • >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 januari 2006 - 23:32

Jan, misschien is het handig om duidelijk te maken over welk wiel je het hebt: het binnen wil, of het buitenste wiel (het eigenlijke wiel).

Als je met 'wiel' het buitenste wiel bedoeld dan moet ik je inderdaad gelijk geven. Echter ik kan niet verzinnen hoe je dit wiel wilt blokkeren. Dit zie ik alleen gebeuren door het binnenste wiel (aandrijfwiel) stil te zetten. En dan ga je dus toch altijd naar achteren.
"Meep meep meep." Beaker

#14

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 januari 2006 - 00:06

Wouter masselink schrijft:

Echter ik kan niet verzinnen hoe je dit wiel wilt blokkeren. Dit zie ik alleen gebeuren door het binnenste wiel (aandrijfwiel) stil te zetten. En dan ga je dus toch altijd naar achteren.


Als ik het buitenwiel vastzet aan wat jij het binnenwiel noem, en de fietser is zwaar genoeg ten opzichte van het wiel, met een voldoende laag massamiddelpunt, komt er ineens een forse voorwaartse kracht te staan op de onderzijde van het wiel. Als dit de statische wrijvingskracht tussen wiel en weg overschrijdt, vliegt de fietser naar voren over een slippend, tegengesteld aan de voorwaartse richting draaiend buitenwiel. Zoiets als in een vooruitrijdende auto de versnelling ineens in zijn achteruit gooien.

Ik kan me dat prima voorstellen. Het buitenwiel heeft niet zo'n enorme massa, en daarmee niet zo'n enorm moment dat perse wil blijven draaien. En als je die monowheel motorfiets bekijkt, de totale massa van de het binnenwiel, mechaniek plus berijder lijkt me toch wel ruim 400 kg, dat lijkt me toch al redelijk door te willen duwen bij afremming.

Verstandig remmen lijkt me anders, maar waarom zou het niet mogelijk zijn? Het hangt af van het impulsmoment van het buitenwiel, van de wrijving met de weg, en van massa en massamiddelpunt van binnenwiel plus berijder.

Pas op: bovenstaande bewering is mij ingefluisterd door mijn fameuze maar allesbehalve feilloze intuitie :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#15

Yuroon

    Yuroon


  • 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 11:45

Exact hetzelfde probleem doet zich uiteraard voor bij accelereren, dan klimt de berijder vooruit omhoog. Voorzover ik weet hebben de monowheel-bouwers hiervoor nog geen afdoende oplossing gevonden.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures