[scheikunde] microspheres

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

microspheres

Hay,
 
dit staat in een sk-boek:
 
"Microspheres zijn kleine ruimtelijke microdeeltjes zonder en afschermende buitenlaag. Als je specifieke groepen aan de microspheres bindt, verwijderen ze door hun open structuur ongewenste stoffen uit het water. Gekoppeld aan polymeerdraden, zoals op de foto, kunnen ze dan als filter dienen om drinkwater te zuiveren."
 
Twee vragen:
 
- Wat voor groepen worden hier bedoeld?
- Waarom helpt een open structuur bij het verwijderen van stoffen? Is dit omdat de ongewenste stoffen in de microspheres zelf terecht komen en vast komen te zitten/'geabsorbeerd' worden?
 
Er wordt verder niet op ingegaan in het boek, en wiki bespreekt vooral andere applicaties (als ik iets niet over het hoofd heb gezien althans, zo nauwkeurig heb ik nou ook weer niet gelezen), dus eh, weet iemand het?:P

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: microspheres

Met "groep" wordt hier een deel van een molecuul bedoeld. Een -COOH groep bijvoorbeeld, of een -OH groep, enzovoort. Of wat meer ingewikkelde structuren, die op de een of andere manier specifiek binden aan datgene wat je uit het water wil vissen.
 
Een open structuur betekent dat het bolletje in verhouding tot het volume een zeer groot buitenoppervlak heeft. Je kunt immers via de poriën bij het deeltje naar binnen, en daar zit dan ook oppervlak, en dus groepen. Per deeltje kun je dus erg veel groepen kwijt, en dus veel vervuiling binden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: microspheres

Oké, het is helemaal duidelijk, bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: microspheres

Ander vraagje: heb je misschien een foto van dat plaatje? Lijkt mij de beschrijving van scheiden van stoffen dmw adsorptie en wil wel zo'n mooi plaatje...en misschien ook welk boek het is?
 
Alvast dank,
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: microspheres

Ja, er zit een foto bij:
 
microspheres.png
microspheres.png (1.23 MiB) 335 keer bekeken
 
Boek: Chemie overal.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: microspheres

Om een beeld te geven van adsorptie vind ik dit wat minder geschikt.
 
Feitelijk treedt de binding op aan het oppervlak, maar omdat een groot deel van het oppervlak aan de "binnenkant" van de bolletjes zit bestaat het gevaar op verwarring met absorptie.
 
Bovendien is dit principe (van bolletjes met een gefunctionaliseerd oppervlak op draadjes) helemaal niet zo gangbaar en dus ook niet zo representatief.
 
Ik zou eerder gaan voor een serie foto's waarin je de ontkleuring van een vloeistof met actieve kool of met celite laat zien. Met celite heeft nog als voordeel dat je de gekleurde component vaak mooi op het oppervlak ziet zitten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: microspheres

Goede vraag dan toch, voor onder het plaatje  :D -> Is hier sprake van absorptie of adsorptie.

Reageer