Leerboek/naslagwerk wiskunde

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 21

Leerboek/naslagwerk wiskunde

Hallo
 
Heeft er iemand ervaring met "Mathematical Methods for Scientists and Engineers" van Donald A. McQuarrie? Ik zoek een leerboek/naslagwerk wiskunde, omdat veel "hogere" technieken (differentiaal vergelijkingen, vectoren, matrices, ...) terugkomen in vakken zoals fysiologie, biochemie, ... (ik studeer life sciences). Ik geraak echter niet wijs uit het grote aanbod boeken:

* Wiskunde in werking, M. de Gee

* Wiskunde voor het hoger technisch onderwijs, L. Papula

* Mathematical Methods for Physics and Engineering: A Cromprehensive Guide, K. F. Riley e.a.

* Mathematical Techniques: An Introduction for the Engineering, Physical and Mathematical Sciences, D. Jordan e.a.
* The Chemistry Maths Book, Steiner

* ...

Ik zoek een boek om de technieken te leren, dus liefst geen boek dat uitpuilt met bewijzen. De voorbeelden hoeven niet life science gericht te zijn.

Merci.

Gebruikersavatar
Berichten: 246

Re: Leerboek/naslagwerk wiskunde

Het is misschien goed om noemen op welk niveau je studeert. Niet iedereen is bekend met de studie Life Sciences
 
Ik ken helaas geen van de titles die je opnoemt. Het boek wat ik gebruik als naslagwerk is Calculus: Early Transcendentals, van Stewart.
Het boek bevat de middelbare school wiskunde, en ik heb 3 vakken aan analyse op de universiteit uit dit boek gehad. Het heeft ook 2 hoofdstukken over differentiaalvergelijkingen, en behandeld vectoren + vectorcalculus, reeksen en rijen, etc. De uitleg is heel helder naar mijn mening, heb er echt veel aan gehad.
Maar als je dieper op differentiaalvergelijkingen in gaat (Laplace transformaties bijvoorbeeld) Of het met lineaire algebra (vectoren en matrices) over bijvoorbeeld complexe eigenwaardes of diagonalisatie gaat hebben dan staat dat er niet in.
 
Ik heb ook daar 2 aparte boeken over. Die ik trouwens niet echt kan aanraden...
Succes met je zoektocht!
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Leerboek/naslagwerk wiskunde

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer