chloorwater door koper

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

chloorwater door koper

Ik zou ons zwembad willen opwarmen door het water via een dompelpomp door een koperen leiding te laten stromen die zelf in onze tuinkachel hangt, maw er is dus rechtstreeks contact tussen het vuur en de koperen leiding. Qua opwarming lijkt mij dit geen probleem aangezien we hier over een open circuit spreken en het debiet meer dan voldoende zal zijn. Waar ik mij wel zorgen over maak is de eventuele reactie van het water met het koper. We hebben zout water en een zoutchloor installatie. Ik heb ergens gelezen dat koper oxideert door chloor. Wil dat zeggen dat ik dan zo een groene schijn ga krijgen in het water ? Alvast bedankt voor jullie hulp !

Berichten: 1.816

Re: chloorwater door koper

Normaal doe je dat via een warmtewisselaar, denk ik.  Want na enige tijd gaat dat koper echt wel lekken enz. krijgen. 
En koperzouten zijn redelijk giftig. Via zonne-energie kan waarschijnlijk ook en is veel milieu-vriendelijker.
 
Zo maar even een idee.
LiA

Berichten: 12.262

Re: chloorwater door koper

Het lijkt inderdaad niet zo verstandig om koperen leidingen langdurig in een zwembad te laten hangen als warmtewisselaar. Hoe snel dat in de praktijk voor problemen zorgt is lastig te zeggen, maar wat is het bezwaar om deze installatie in bijvoorbeeld RVS uit te voeren?
Victory through technology

Berichten: 2

Re: chloorwater door koper

Alvast bedankt voor jullie hulp. Een belangrijk detail is dat deze installatie slechts dient om het zwembad na te winter te helpen opwarmen (boosten dus). Voor de "permanente verwarming" tijdens de zomer zorgen een warmtepomp, zonnepanelen en een zonneboiler. Ik had het gebruik van een tuinkachel, dompelpomp en koperleiding gezien in meerdere filmpjes op you tube en omdat ik de benodigdheden nog liggen had, leek mij dit wel interessant. Kort gezegd, zou 3 dagen gebruik van dit "systeem" de kwaliteit van mijn zwembadwater aantasten, of nog erger, corrosie in mijn warmtepomp of zonneboiler... ? Ik vind overal op net verschillende meningen, ook dat rvs niet zou mogen...

Berichten: 1.816

Re: chloorwater door koper

Klopt, rvs wordt toch redelijk snel aangetast door zout/ chloor. De nodige ongevallen zijn helaas gebeurd met standaard rvs-beugels enz in zwembaden. En zeewaterbestendig rvs is duur.
 
Wat voor slang gebruik je via de zonnepanelen, neem aan rubber. Dus misschien kan het via een dubbele warmtewisselaar, dan kun je wel koperbuis gebruiken, gevuld met gewoon leidingwater en zal je zwembadwater nooit?? door koperzouten vervuild worden. Kost je wel een extra doorstroompomp. 
 
Lijkt me een leuk knutselproject.
LiA

Reageer