Terugblik door artikel van Scientias

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1.816

Terugblik door artikel van Scientias

Vandaag was er een nieuw artikel in Scientias.nl over het tekenen (uit het hoofd) van het logo van Apple door studenten. Daar ging aardig wat mis. Op zich best interessant hoe dat allemaal gaat met geheugen enz. , maar echt nieuw is het nou ook weer niet.
 
Het maakte wel wat herinneringen los over de tijd dat ik nog technieklessen gaf en dit ook gebruikte om een les spannender te maken. Toen was er nog geen Internet en heb ook nooit nagezocht of het een bekend verschijnsel was. 
 
De opdracht, uit het leerboek, was om het afgebeelde, grijze, NS logo groter te tekenen en daarna in triplex te figuurzagen en te verven. De kleur was vermeld in letters (geel). Ach dat deden de leerlingen braaf, maar echt spannend was het nou ook weer niet.
Het jaar daarop deed ik het anders.
 
Boek ging dicht en iedereen kreeg een stuk papier. Opdracht: Teken het logo van de NS, met de juiste kleur.
 
De juiste kleur deden de meesten wel correct, maar het logo gaf grote problemen. (Probeer het zelf maar eens) Denk dat de NS niet echt blij geweest zou zijn met wat er op papier kwam.  Het leverde een interessante discussie op en leerlingen die duidelijk gemotiveerder waren om dat logo na te maken.
 
Goed het is geen echte vraag, maar ben wel benieuwd naar meningen van anderen, hierover.
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Terugblik door artikel van Scientias

Opmerking moderator

Is dit niet beter op zijn plaats bij psychologie?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.816

Re: Terugblik door artikel van Scientias

Tja, het is niet echt een vraag. Maar wel iets wat je af en toe tegenkomt. Je ziet het, herkent het, maar reproduceren??? Valt dat onder psychologie?? Mij leek WS-café dus de juiste plek, maar als je daar anders over denkt, ok.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Terugblik door artikel van Scientias

Opmerking moderator

Verplaatst naar Psychologie
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 12.262

Re: Terugblik door artikel van Scientias

Ik denk dat het probleem met het NS logo vooral zit in de assymetrie van het geheel. Uit mn hoofd zou ik het gerust in spiegelbeeld kunnen tekenen (50/50 kans), maar vraag me af of het bij het herkennen opvalt als dat logo in spiegelbeeld staat.
Victory through technology

Berichten: 1.816

Re: Terugblik door artikel van Scientias

Toch wel grappig dat je dan zegt 50/50. Met dat Apple-logo zat bijna iedereen ernaast.
 
Zegt toch wel wat over hoe geheugen werkt, lijkt me. Niet dat ik daar nou zoveel van weet, kom niet veel verder dan korte- en lange termijn geheugen. Maar dit is toch net even anders. Het wordt meteen herkend, maar is toch niet reproduceerbaar en/of toegankelijk. 
Op internet staat wel wat over hoe we woorden lezen, meer als een indruks-plaatje dan als lettercombinatie. Maar dat is dan wel weer reproduceerbaar. Dus puzzelt het me. Het Chinees speelt dan door de gedachten.
Of misschien de aandacht waarmee we zo'n logo waarnemen, want als je er even langer en bewuster naar kijkt, dan blijft het wel hangen. Of zou het korte termijn geheugen in stapjes werken voordat iets naar het lange termijn geheugen wordt geplaatst?  
LiA

Reageer