kan er pH verschuiving plaats vinden na extreem verwarmen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8

kan er pH verschuiving plaats vinden na extreem verwarmen

Bij ons bedrijf dampen wij chemicalien in. De voorwaarde moet zijn dat de pH tussen de 5 en 5,5 moet zijn. De geleidbaarheid is per batch afhankelijk. De laatste batch had een geleidbaarheid van 129000µS/cm. De indampers zijn gemaakt van monelstaal. Wat ik graag wil weten of een vloeistof met een hoge pH beter indampt of met een lage pH. De huidige pH is 6.4. En dan is mijn volgende vraag wij hebben een chemiecalieën oplossing staan van HNO3 vloeistof met opgelost messing, wat kan er gebeuren als ik deze vloeistof ga indampen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kan er pH verschuiving plaats vinden na extreem verwarmen

pH is concentratie-afhankelijk. Dus als het volume tijdens indampen afneemt zal dezelfde hoeveelheid zuur of base voor een lagere/hogere pH zorgen.

Berichten: 12.262

Re: kan er pH verschuiving plaats vinden na extreem verwarmen

Dat kan, ingeval van HNO3, nog wel eens verkeren. Als je die oplossing sterk gaat verwarmen is het een gerede kans dat het ontleed en er NO2 damp uit komt (oppassen dus!).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: kan er pH verschuiving plaats vinden na extreem verwarmen

Wat voor een vloeistof dampt beter in met een lage of hoge pH?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: kan er pH verschuiving plaats vinden na extreem verwarmen

Daar is nul komma nul verband tussen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: kan er pH verschuiving plaats vinden na extreem verwarmen

Oké, mijn collega beweerd bij hoog en laag dat vloeistof met een lage pH beter indamp. Kun je misschien uitleggen waarom?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: kan er pH verschuiving plaats vinden na extreem verwarmen

Treedt er geen kookpuntsverhoging op door meer ionen in de oplossing?
En dus is het geheel heter als er een lagere pH is en dus dampt het beter in?
 
Weet het niet zeker, maar zou misschien zo kunnen zijn.
 
Wdeb
Edit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Salpeterzuur
Tot zo rond de 70%
Edit 2: Als je het tot zo'n 40% houdt, dan zal er enkel water ontsnappen, gezien dat de dampdruk van salpeterzuur dan nul is.
Edit 3: Maar ja, bij een pH van 5,5 zou het verschil tov zonder zuur veel kleiner zijn. Want dat zit in de tabel rond de 0 M...
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: kan er pH verschuiving plaats vinden na extreem verwarmen

Meer ionen, of in zijn algemeenheid, meer opgeloste deeltjes, betekent inderdaad een hoger kookpunt. Maar een lagere pH betekent niet per se meer ionen, en ook niet "meer deeltjes", omdat er niet bekend is wat er nog meer aanwezig is in de diverse oplossingen.
 
Los daarvan betekent een hogere temperatuur niet per se dat een en ander sneller verdampt: want waar komt de energie voor die hogere temperatuur vandaan? 
Als de verdampingswarmte gelijk blijft, en de toegevoerde warmtestroom ook, zal de snelheid waarmee een en ander verdampt in eerste aanleg ook niet veranderen.
 
Voor de rest valt er niet zoveel te beredeneren aan wat de collega van de topicstarter misschien wel of niet bedoelt.
 
 
Los van dit alles vraag ik me sterk af waarom er geen mensen met voldoende chemisch/chemisch technologische achtergrond aanwezig zijn bij een bedrijf dat chemicaliën indampt. Zoals Ben al aangaf moet je goed weten waar je mee te maken hebt. Bij het indampen van zuren is het niet zo dat alleen water verdampt. Bij salpeterzuur moet je oppassen, maar bij zoutzuur bijvoorbeeld ook.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: kan er pH verschuiving plaats vinden na extreem verwarmen

Dank jullie voor jullie input. Niet dat wij binnen ons bedrijf beschikken over chemische kennis, mijn collega heeft een andere menig over het indampen als ik zoals mijn vraag over of een lager pH of hoger pH beter zou indampen. Hij is vast van overtuigt dat een laag pH <5 beter indampt. Ik heb daarom jullie mening gevraagd. De indampers worden door een secundair oliecircuit verwarmd met 130 graden het setpoint van de regelklep bij opvoeren indamper begint bij 100,1 graden. Hierbij houd ik de geleidbaarheid van het destillaat in de gaten en de temperatuur in de indamper zelf. De destillaat temperatuur laat mij zien of het medium goed indampt of dat de capaciteit afneemd, daardoor de temperatuur van het koelwater oploopt. Wat er zoal in het medium zit is afvalwater van reinigingsprocessen, salpeterzuur oplossing, citroenzuur oplossing,roest deeltjes, olie deeltje( mineraal,synthetische olie), diverse zeepresten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: kan er pH verschuiving plaats vinden na extreem verwarmen

John Dekker schreef: Dank jullie voor jullie input. Niet dat wij binnen ons bedrijf beschikken over chemische kennis, ...
Is dit echt wat je wilde zeggen?
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer