Warmtegeleiding naar buizennet in de grond

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Warmtegeleiding naar buizennet in de grond

Voor een buitenschools project moet ik warmteberekeningen uitvoeren op warmtetransport in de grond.
Hierbij worden een aantal buizen vanaf een bepaalde diepte onder verschillende hoeken de grond ingeslagen. Hierdoor ontstaat een halve bol van buizen als een soort omgekeerde egel (zie afbeelding 1). Door de buizen stroomt een vloeistof om warmte te onttrekken van de omliggende grond. De vloeistof heeft een temperatuur die gelijk is aan de buitentemperatuur (+- 10 graden Celsius). De buizen zijn ieder ongeveer 50 meter lang. De grond heeft een temperatuur van ongeveer 40 graden Celsius.
 
Hoe kan ik berekenen hoeveel joule per seconde aan warmte aan de aarde wordt onttrokken?
 
Zelf heb ik het volgende bedacht:
  • De grond direct tussen de buizen zal als eerst de temperatuur van het koelmiddel aannemen. De onttrokken energie hiervan is de warmtecapaciteit van de grond vermenigvuldigd met het temperatuurverschil (40-10= 30 graden Celsius). 
  • Als de temperatuur van de grond tussen de buizen daalt zal er warmtetransport plaatsvinden van de grond buiten het buizennet naar de grond erbinnen. Uiteindelijk het bepalende (bruto)vermogen
  • Ik heb de volgende formule gevonden voor 2d contactoppervlakken (muren etc.): W  = A* k * ΔT / s.  
W= vermogen
A= oppervlak
k = warmte geleidingscoëfficiënt in Watt per meter per kelvin 
ΔT= temperatuurverschil
s= dikte
  • Dit is volgens mij de Wet van Fourier?
  • Is deze wet toe te passen op een driedimensionaal object zoals mijn halve bol van buizen?
visualisatie.png
visualisatie.png (9.01 KiB) 984 keer bekeken
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Warmtegeleiding naar buizennet in de grond

Elke buis ziet er uit als een doodlopende straat. Hoe stroomt die vloeistof door die buizen?
Is elke buis een buis in een buis? En strromt het dan eerste door de buitenbuis naar het eind en door de binnenbuis terug, of juist andersom?
 
In eerste instantie zal de grond 40 oC zijn, maar als je gaat koelen zal er na enige tijd een steady state ontstaan waarbij de afgevoerde warmte (met de vloeistof in de buizen) gelijk is aan de aangevoerde warmte (de aardwarmte die van onder en van rondom de egel naar de buizen toestroomt. Er ontstaat in de steady state een (niet lineair) temperatuursprofiel van ver van de egel naar de buizen, en bovendien is er een temperatuursprofiel over de lengte van elke buis, en verschillend per buis. Bovendien zal bij een buis-in-een-buis er ook nog eens warmteoverdracht tussen de vloeistof in binnenbuis en in buitenbuis plaats vinden door de wand van de binnenbuis.
 
Dit alles is alleen goed uit te rekenen met eindige elementen methode (finite elements method).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eindige-elementenmethode
http://en.wikipedia.org/wiki/Finite_element_method

Berichten: 5

Re: Warmtegeleiding naar buizennet in de grond

Bedankt voor uw snelle reactie. 
Ik weet nog niet zeker hoe de vloeistof zal stromen maar misschien heeft u suggesties?
Ik ben bekend met de eindige elementen methode en heb het ook gebruikt voor sterkteberekeningen in autodesk Inventor. Weet u een gratis simulatieprogramma voor warmteberekeningen of anders een betaald programma met geschikte demo?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Warmtegeleiding naar buizennet in de grond

Ik heb zelf geen ervaring met FEM en ken ook geen geschikte software voor dit probleem.
 
Ik vraag me wel af of je echt beseft waar je mee bezig bent, want ik zie niet waarom je die pijpen in een egel-vorm wilt plaatsen. Ik kan de zin van (vrijwel) vertikale pijpen niet in zien. Wie heeft dat bedacht? Jij zelf, of is dit je opgedrongen?
 
Je moet goed begrijpen dat wat je kunt oogsten aardwarmte is, warmte die dus vanaf de aardkern naar het aardoppervlak stroomt. Die aardwarmte is gemiddeld slechts 0,06 W/m2.
 
Jij creëert een buizenstelsel met, van onderen gezien, een cirkelvormig oppervlak van (bijna) 8000 m2. Zelfs al zou je erin slagen alle opstijgende aardwarmte vanonder die cirkel te absorberen oogst je nog maar 480 Watt. In werkelijkheid kun je onmogelijk al die warmte oogsten, maar daar staat tegenover dat je ook warmte van buiten die cirkel schuin naar je buizenstelsel zult trekken. Maar goed, wat zou alles samen zijn? Misschien 1000 Watt? Dat is dus nog vrijwel niks, daarmee kun je amper 0,1 m3 per uur 10 graden opwarmen.
 
Om een merkbare hoeveelheid warmte te oogsten heb je horizontale pijpen nodig die over een heel groot gebied verspreid zijn. Overigens moet je misschien wel een kilometer diep gaan om een temperatuur van 40 oC te vinden, dus het plaatsen van pijpen wordt dan wel erg moeilijk.
 
Als je de pijpen in een warm aquifer zou kunnen plaatsen wordt het heel wat interessanter omdat je dan niet gelimiteerd wordt door de Wet van Fourier.
Maar in de praktijk doet niemand het zo, want het warm water uit een aquifer gewoon naar het aardoppervalk pompen om het af te koelen, en het dan een heel eind verder weer terug in datzelfde aquifer pompen is veel simpeler en goedkoper.

Berichten: 5

Re: Warmtegeleiding naar buizennet in de grond

De buizen moeten een volume grond insluiten om daaruit warmte te winnen. Als de warmtegeleiding uit omliggende grond zo klein is moet ik het zo te horen hebben van de warmte die is opgeslagen in de grond tussen de buizen. Misschien is een egel vorm niet zo handig en zou ik beter een verticale cilinder kunnen ontwerpen. Klopt het dat ik de winbare warmte kan berekenen met: Q = m * c * ΔT?
Los gezien van hoe lang het zou duren om die warmte te ontginnen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Warmtegeleiding naar buizennet in de grond

Winning van aardwarmte in Nederland gebeurt volgens mij alleen door warm water uit een kilometersdiepgelegen aquifer, of waterbevattende aardlagen, omhoog te pompen, af te koelen, en terug omlaag te pompen.
 
Warmte uit een volume grond halen kun je maar één keer doen.
Na verloop van tijd ontstaat er in de grond een stabiel temperatuursprofiel dat afhankelijk is van de vanuit de diepte aangevoerde aardwarmte (in Nederland ongeveer 0,06 W/m2) en de temperatuur en debiet van jouw koelmedium.
 
Mocht je er toch aan willen rekenen dan zul je speciale FEM software moeten gebruiken, of de boel zelf programmeren, wat niet zo moeilijk is omdat je met weinig en vrij simpele vergelijkingen te maken hebt.

Reageer