Geluidsgolven omzetten naar beweging

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Geluidsgolven omzetten naar beweging

Hallo allemaal,
 
Voor de kunstacademie wil ik een sieraad ontwerpen wat gaat bewegen zodra je met iemand in gesprek bent.
Om dit te bereiken moet ik dus geluidsgolven omzetten naar beweging. Helaas ben ik dummy in wetenschappelijke vakken, maar ik vind het wel heel interessant en wil het graag leren. 
 
Ik zal even in detail zeggen waar het om gaat:
Ik heb vormen van leer verhit met een hitte föhn waardoor het opkrult (het blijft wel flexibel). 
In de binnenkant zijn patronen gegraveerd, maar die zijn niet zichtbaar omdat het leer zich dus opkrult. 
Ik wil ervoor zorgen dat zodra je met iemand een gesprek voert dat delen van het leer zich openklappen. 
In de bijlage zit een proefje van hoe het leer zich opkrult.
 
Als je ideeën, opmerkingen of vragen hebt hoor ik het graag.
 
Evita.
Bijlagen
DSC_0330.jpg
DSC_0330.jpg (38.75 KiB) 317 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Geluidsgolven omzetten naar beweging

Dat is zo simpel nog niet.
 
Op zich is het reageren op geluid geen probleem, daarvoor zijn genoeg schakelingen voor te vinden. Een wat aangepaste goedkope 'klapschakelaar' of een echte 'stemschakelaar' of 'vox circuit' lost dat probleem wel op. Google eens op deze drie woorden.
 
Maar dat openklappen van het leer lijkt mij niet eenvoudig. Het doet mij denken aan een kunstwerk van Salvador Dalí dat ook reageert op geluid.
 
Als dat leer als je het openvouwt vanzelf weer terug gaat in de opgekrulde toestand, kan je wellicht met een aantal heel dunne visdraadjes het open laten trekken. Die draadjes laat je dan via gaatjes of sleufjes langs de zijkant van de achterplaat naar een paar in diameter verschillende rollen gaan en die door een traag draaiende motor worden bestuurd. Zo kan je dan mogelijk met verschillende treksnelheden een natuurlijk effect krijgen. Na een bepaalde tijd draait de motor in tegenovergestelde richting om het leer weer terug te laten krullen. Alle techniek monteer je dan aan de achterzijde van het werk.

Reageer