[natuurkunde] Toestandsfunctie of niet?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 346

Toestandsfunctie of niet?

Binnenkort heb ik een tentamen waarvoor ik onder andere moet weten wat wel een geen toestandsfuncties zijn.
Daarom heb ik dit samengevat in een tabel. Zou iemand hem willen nakijken of dat dit klopt?
 
Hierbij dacht ik wiskundige bewerkingen van twee toestandsfuncties (bv. G+A of T+V) vormt weer een nieuwe toestandsfunctie. En bijv. U=W+Q, dus W+Q is een toestandsfunctie, maar W-Q of U-W dan weer niet. Want W en Q zijn geen toestandsfuncties. 
 
Het bestand staat in de bijlage!
 
Alvast bedankt!
Bijlagen
toestandsfuncties.docx
(10.85 KiB) 193 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Toestandsfunctie of niet?

Wat bedoel je met A ? De Helmholtz vrije energie, ook vaak aangeduid met F ?
 
En bijv. U=W+Q, dus W+Q is een toestandsfunctie,
Niet U maar deltaU = W + Q
Men kan deltaU eventueel een toestandsfunctie noemen omdat deltaU = U2 - U1 waarbij U2 en U1 allebei toestandsfuncties zijn.
Ik heb nog nooit horen beweren dat W+Q samen een toestandsfunctie zou zijn, enkel omdat deltaU dat eventueel wel is, maar misschien is het in het huidige moderne onderwijs anders dan in mijn tijd.....
 
Ik begrijp ook niet waarom je allerlei dingen bij elkaar optelt of aftrekt en je dan zorgen maakt of het samen een toestandsfunctie is. Wat moet ik me bijvoorbeeld voorstellen bij U+A of A-G ? Vraagt het moderne examen werkelijk zulke rare dingen?
 
Ik denk dat je het allemaal veel te moeilijk zoekt. Leer eventueel gewoon een lijstje van buiten met alle toestandsfuncties (state functions):
http://en.wikipedia.org/wiki/State_function#List_of_state_functions

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Toestandsfunctie of niet?

Alle voorbeelden die hierin staat zijn voorbeelden uit oud tentamens, dus wij moeten inderdaad weten of A-G dus Helmholtz-Gibbs een toestandsfunctie is. Al is het een vergelijking die je in de praktijk nooit zult gebruiken.
Is het overal delta? ∆H, ∆G etc.?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Toestandsfunctie of niet?

Is het overal delta? ∆H, ∆G etc.?
Niet in dit verband.
 
H = U + p.V en G = H - T.S en A = U - T.S
 
Eerste Hoofdwet: ∆U = Q + W
waarin Q = toegevoerde warmte en W = toegevoerde arbeid
 
Er is natuurlijk ook wel eens ∆H van toepassing.
Bijvoorbeeld: ∆H = H2 - H1 = Cp.(T2 - T1)
Of de ∆H bij overgang tussen vloeistof en damp (verdampingswarmte of condensatiewarmte)
Of de ∆H bij een chemische reactie (reactie-enthalpie)
Et cetera.
 
Maar dat zou toch allemaal in je cursusboek moeten staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Toestandsfunctie of niet?

Oké bedankt!
Ik zal in ieder geval zeker dat rijtje uit mijn hoofd leren, dan moet het gaan lukken.

Reageer