Waaruit bestaat het heelal nou precies ?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Waaruit bestaat het heelal nou precies ?

Dit is eigenlijk mijn vraag al...waaruit bestaat het heelal nou precies ?

Thx for the answers fellows !!! :shock: ;)

Michel

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Waaruit bestaat het heelal nou precies ?

(misschien) Hele kleine -in 11 dimensies- trillende touwtjes met planckafmeting bestaande uit pure energie.
How will it end?

Re: Waaruit bestaat het heelal nou precies ?

Yo,

nu ff in normale taal please ;) ...moet een werkstuk maken en zit in atheneum 3 en ik dacht dat julie me wel verder konden helpen omdat ik op internet bijna niks hierover vind...ik vraag het nog even;

Weet er iemand een goede site waar zo'n beetje alles over het heelal te vinden is en mijn specifieke vraag: Waaruit bestaat het heelal nou precies... graag niet in moeilijke taal...alvast bedankt :shock:

moi

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Waaruit bestaat het heelal nou precies ?

Uit energie.

Maar misschien heb je meer aan een uitleg als deze: de materie om je heen bestaat uit atomen, dat zijn een soort kleine op elkaar geplakte bolletjes. Die atomen bestaan uit een kern van dingen die we protonen en neutronen noemen, en een wolk electronen er omheen. Die protonen en neutronen bestaan allebei uit 3 elkaar geplakte quarks. Quarks en electronen behoren tot de "elementaire deeltjes", de basisonderdelen waar alles uit bestaat.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Waaruit bestaat het heelal nou precies ?

thx man :shock: iemand nog iets aan toe te voegen ik las een keer iets over donkere materie ofzo wat is dat dan...naja thx anyway ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: Waaruit bestaat het heelal nou precies ?

Men weet nog altijd niet precies wat donkere materie is, dus het antwoord ga je hier op dit forum waarschijnlijk niet vinden. Wat men er wel van weet is dat het een veel groter aandeel heeft in het heelal dan 'gewone' materie. Donkere materie is niet zichtbaar, enkel door de zwaartekrachtseffecten die het veroorzaakt weten we dat het er is.
You can't predict a fool's behaviour

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Waaruit bestaat het heelal nou precies ?

Verder heb je ook nog neutrino's, dat zijn deeltjes die vrijwel geen interactie met "normale" materie hebben: zelfs als ze door een plaat lood van een lichtjaar dik gaan, vliegt de helft er nog doorheen.

Neutrino's wegen bijna niets, maar het zijn er enorm veel. Er vliegen er iedere seconde een paar honderd miljard (!) door je heen geloof ik. Ondanks hun geringe massa, worden neutrino's door hun enorme aantal ook als kandidaat gezien om de massa van het heelal te verklaren.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Waaruit bestaat het heelal nou precies ?

Sorry maar deze antwoorden zijn alle niet elementair.

Alle ruimte bestaat uit vrijheidsgraden.

Dus ook onze ruimte. We ervaren iets als ruimte omdat deze ruimte in veel verschillende toestanden kan zijn.

Dus het juiste antwoord is m.i.: het heelal bestaat uit vrijheidsgraden.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Re: Waaruit bestaat het heelal nou precies ?

hay mensen, ik heb even een paar korte vraagjes... wat voor een dingen zweven er rond in het heelal? ;) en wat zijn de eigenschappen daarvan..? wat zijn meteorieten, en sterioden, en kometen, en quarks?? :shock: alvast bedankt op antwoorden op mijn vraagjes... grooetjess ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Waaruit bestaat het heelal nou precies ?

Ik denk dat het beste VWO-3 antwoord is dat het heelal voornamelijk bestaat uit lege ruimte met daarin een beetje materie.

Deze materie bestaat voornamelijk uit Waterstof en Helium.
Kabouters bestaan niet

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Waaruit bestaat het heelal nou precies ?

ja dat is het normale antwoord echter... tegenwoordig denken we er heel anders over.

Het heelal bestaat uit ruimte deeltjes en tijd was een aantal jaar geleden nog het beste antwoord. ruimte is net zozeer aanwezig als tijd. en tijd net zo als deeltjes.

maar er is meer... naast normale materie om ons heen die meerendeel waterstof en helium is, is er ook donkere materie. Dit is materie die we wel merken door de zwaartekracht. dus we voelen dat het aanwezig is, maar we zien het op geen andere manier. we weten dus niet waar het uit bestaat!

nog meer!!!! sinds kort weten we dat er nog meer in het heelal is!!! maar... we weten alleen dat het eris we weten niet waar het uit bestaat of en hoe je het kan zien... tja we weten er niets van. alleen dat 70% van het heelal eruit bestaat!

Dus een lang verhaal kort: het heelal bestaat uit ruimte, deeltjes, tijd onzichtbare meuk en... nog meer...

er is nog veel te ontdekken
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Waaruit bestaat het heelal nou precies ?

Klopt wat je zegt maar dat lijkt me geen VWO-3 stof, als de 'geleerden' er nog niet eens uit zijn.

Overigens hoeft donkere materie niets exotisch te zijn. Als onze zon zou stoppen met lichtgeven, zou ons zonnestelsel uit donkere materie bestaan.
Kabouters bestaan niet

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Waaruit bestaat het heelal nou precies ?

nee, nou ja niet helemaal. Het gaat wel degelijk om niet baryonische materie...

en degene die uit 3vwo zijn moeten even niet lezen... nou ja die mogen toch ook weten dat we van 97% in het heelal niet weten wat het is!!! vraag maar aan je natuurkunde leraar :shock:
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Re: Waaruit bestaat het heelal nou precies ?

hahah bedankt... btw... het is 4 vwo;) daaaag

Reageer