Centrale zenuwstelsel - Driedimensionaal?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 567

Centrale zenuwstelsel - Driedimensionaal?

Is het centrale zenuwstelsel bij de mens uitdrukkelijk drie dimensionaal georiënteerd ?
 
x. Hersenhelften : links / rechts georiënteerd .
y. Ruggenmerg : boven / onder georiënteerd .
z. Frontale kwab & visuele kwab plus kleine hersenen : voor / achter georiënteerd
 
En centraal de hersenstam met alles er rond .

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Centrale zenuwstelsel - Driedimensionaal?

Ha die Gelukkoos!
Als er twee van elkaar verschillende hersenhelften zijn, links en rechts, de x-richting, dan lijkt mij dat het onvermijdelijke gevolg is, zelfs als we alleen maar naar de hersenen kijken (en niet naar het ruggenmerg), dat er een oriëntatie in de x-richting is. Hersenen zijn echter ook niet symmetrisch wat betreft voor en achter, of boven en onder, hetgeen betekent dat er ook een oriëntatie in y-richting (jij noemt dat de z-richting) bestaat en er een in de z-richting is.
Als de hersenen geheel links-rechts symmetrisch zouden zijn dan is er geen oriëntatie in de x-richting, dat moge duidelijk zijn. Maar de oriëntatie in de y- en z-richting blijft bestaan. Boven, in de hersenschors (die er voor zorgt dat wij talen kunnen spreken, schrijven en lezen, zelf onze ``vacht`` maken in de vorm van kleren, kunst maken, denken, leren en ik denk zelfs kunnen huilen en lachen: het is een heel dun laagje, maar maakt een wereld van verschil als je ons bijvoorbeeld met apen (die ook een hersenschors hebben) vergelijkt, wier DNA naar ik meen voor 99% gelijk is aan het onze (het ``junk``-DNA, waarvan de hoeveelheid een cruciale rol speelt: rijstplantjes hebben ongeveer evenveel genen als de mens, maar de hoeveelheid ``junk``-DNA is bij de mens enorm veel groter, buiten beschouwing gelaten), van waaruit de bewegingen van ons lichaam voortkomen, zien de hersenen er heel anders uit dan helemaal onder. Er is dus een ``boven-onder`` oriëntatie. Hetzelfde geldt voor ``voor-achter``.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Centrale zenuwstelsel - Driedimensionaal?

Hoeveel dimensies anders? 2?

Zoals elk orgaan en zoals het lichaam zelf kun je deze afbeelden in 3 vlakken:

Axiaal: van boven bekeken (of van onder)

Sagittaal: van de zijkant bekeken (van links of van rechts)

Coronaal: van de voorkant bekeken of achterkant.

Het is praktisch handiger om er op deze manier tegen aan te kijken (in snijvlakken) dan in dimensies.
 
Voorbeeld:
 
Hersenen axiaal:
 
Afbeelding
 
Hersenen sagittaal:
 
Afbeelding

 
 
Hersenen coronaal:
 
Afbeelding
 
Hetzelfde kun je doen voor het ruggenmerg. Zoals de scheleschilder al stelde is het centraal zenuwstelsel niet symmetrisch in deze vlakken. Als je het bovenste plaatje paar coupes lager of hoger maakt ziet het er compleet anders uit. Als je het middelste plaatjes paar coupes meer naar links of rechts maakt ziet het er ook compleet anders uit en hetzelfde geldt voor het onderste plaatje als je deze meer naar voren of achteren doorsnijdt. 
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 567

Re: Centrale zenuwstelsel - Driedimensionaal?

In het centraal zenuwstelsel is er natuurlijk "communicatie" in vele richtingen. 
Maar dus ook vooral volgens de x,y, en z-as; in grote lijnen dan.
 
Dus van boven naar onder via de rug.
En tussen de linkse en rechtse hersenhelft.
 
Over de communicatie tussen voor en achterhoofd heb ik nog niet veel vernomen,
maar over het bestaan ervan wel gelezen in een boekje van de Hersenstichting.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Centrale zenuwstelsel - Driedimensionaal?

In elke richting vindt er communicatie plaats. Een voorbeeld van communicatie tussen voor en achter is de communicatie vanuit de lichtreceptoren (staafjes en kegeltjes) in de ogen naar de visuele V1-V5 cortex in je achterhoofd, waar het zien ontstaat (om even van het onderwerp af te wijken, er zijn mensen die het verschil tussen een vierkant en een cirkel niet zien, omdat zij een gebied missen dat verband legt tussen richtingsverandering van vormen; of mensen die alles zwart zien maar toch weten in welke richting een object beweegt, omdat het V?-gebied dat beweging waarneemt nog functioneert). Je zou de x-, y- en z-richting als een soort vectorbasis kunnen zien voor alle richtingen waarin communicatie plaatsvindt.
En ook zonder het ruggenmerg vinden al die communicaties in alle richtingen plaats. Grillig als de bliksem en de wortels van een boom.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Reageer