Springen naar inhoud

diepzeevissen

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 28 mei 2004 - 11:28

Hoi, wij hebben een vraagje. Wij zijn op zoek naar informatie over diepzeevissen. Onze vraag is: hoe kunnen diepzeevissen overleven in zulke extreme omstandigheden? --> hoge druk, geen zonlicht. Wat zijn hun aanpassingen?
Dankje!!!!
Groetjes van Wieteke en Ilse

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

T-reg

T-reg

• >100 berichten
  • 174 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2004 - 15:30

Sommige diepzeevissen halen hun warmte vanuit hete bronnen (soort van geisers onder water die het water sterk opwarmen) op de bodem van de oceaan, en hebben dus geen zon nodig. Maar veralgemeen dit niet tot alle diepzeevissen.
Voor de rest vraag ik het mij ook af hoe ze die druk kunnen overleven. Ik weet wel dat er niet zoveel bekend is over de uiterste dieptes van de oceaan en de dieren die daar leven (het is immers heel lastig om daar te geraken, door de druk).
You can't predict a fool's behaviour

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2004 - 15:44

Volgens mij overleven ze de extreme druk doordat er binnen in hun een even grote druk is. Dat compenseert dan.
Zo is dat met mensen ook, wij worden samengeperst door een druk van zowat 1000 hPa, maar we voelen er ook niets van omdat binnen in ons (ongeveer) dezelfde druk heerst.
Als je zo'n diepzeevis naar boven haalt, dan zit hij wel met een probleem, de druk binnenin hem is veel groter dan de druk in zijn omgeving, dus ik denk dat hij open zou spatten.

• Gast

Geplaatst op 13 juni 2004 - 22:47

Ha, het werkt :shock:

Wat betreft het ontbreken van zonlicht, veel vissen hebben grotere ogen met meer zintuigcellen om kleine beetjes licht op te kunnen vangen.
Ook zijn vele diepzee diersoorten in staat zelf licht uit te stralen d.m.v. speciale orgaantjes (photophoren) (finding Nemo:) )
Behalve ogen zijn er ook andere zintuigen die van pas kunnen komen.

De aanpassingen aan de druk zit hem vooral in de celmembranen en enzymen.

Er is aardig wat te vinden op internet, in het Engels heb je wat meer kans.
steekwoorden:
bioluminescence
adaptations
pressure
suc6

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 november 2007 - 16:21

Om echt specifiek te kunnen zijn moeten we de diepzee opdelen in verschillende zones. Verder heeft Wikipedia het volgende te vertellen:

The midwater fish have special adaptations to cope with these conditions - they are small, usually being under 25cm; they have slow metabolisms and unspecialized diets, preferring to sit and wait for food rather than waste energy searching for it. They have elongated bodies with weak, watery muscles and skeletal structures. They often have extendable, hinged jaws with recurved teeth. Because of the sparse distribution and lack of light, finding a partner with which to breed is difficult, and many organisms are hermaphroditic.

Because light is so scarce, fish often have larger than normal, tubular eyes with only rod cells. Their upward field of vision allows them to seek out the silhouette of possible prey. Prey fish however also have adaptations to cope with predation. These adaptations are mainly concerned with reduction of silhouette, a form of camouflage. The two main methods by which this is achieved are reduction in the area of their shadow by lateral compression of the body, and counter illumination via bioluminescence. This is achieved by production of light from ventral photophores, which tend to produce such light intensity to render the underside of the fish of similar appearance to the background light.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Deep_sea

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Rogier.V

Rogier.V

• >100 berichten
  • 182 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2007 - 20:07

Toevallig las ik ook net in een boek iets over hersenactiviteit van diepzeevissen (< klinkt redelijk onnozel, maar het was een kleine aantekening). Het blijkt dus dat diepzeevissen zo weinig hersen input krijgen, waaronder weinig visuele waarnemingen, dat ze eigenlijk niet veel slaap nodig hebben om alles wat ze waargenomen of geleerd te hebben te verwerken. Hierdoor zijn veel diepzee vissen in staat om nooit te hoeven slapen.
Dit heeft weer verband met een vraag die ik laatst hoorde: 'Hoe weten diepzee vissen wanneer ze moeten slapen?' Ze hebben immers altijd duisternis om zich heen, en kunnen daardoor niet - zoals de meeste dieren o.a. doen - hun bio-ritme bepalen op dag en nacht. Veel vissen hebben er dus geen meerwaarde aan om dit te weten.
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'

MartinusVB

MartinusVB

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2015 - 20:05

Ik vind het wel heel toevallig dat zo'n onderwatervis juist al die kenmerken heeft om in die omstandigheden te overleven.

Ik vermoed dat Lamarck deels gelijk moet hebben gehad. Dat de omgeving ook invloed heeft om de genen.

Statistisch is dit niet te verantwoorden dat puur door randommutaties die vissen zo'n configuratie van kenmerken hebben dat ze in dat specifieke milieu met net dat specifieke geheel aan genetische kenmerken kunnen overleven. Stel dat ze één of twee kenmerken niet hebben, overleven ze niet.

Veranderd door MartinusVB, 29 januari 2015 - 20:06

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures