[Natuurkunde] Elektromotor en dynamo

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

[Natuurkunde] Elektromotor en dynamo

Kan iemand me nuttige informatie bezorgen over de dynamo en de elektromotor want ik moet er een eindwerk over maken.

Dank bij voorbaat Bart.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] Elektromotor en dynamo

Google is your best friend. :roll:

En als je er iets niet van snapt wilen we je graag helpen in het huiswerkforum. :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Natuurkunde] Elektromotor en dynamo

Wat verwacht je in vredesnaam van ons. Als we al jouw ding zouden willen maken, moet je in ieder geval vertellen wat nuttige informatie is voor jou.

Waar gaat het exact om, wat zijn je hoofdstukken, wat wil je weten over motoren, gaat het om toepassing of om werking of om geschiedenis, maatschappelijke impact van de motor, wat snap je niet, wat heb je zelf al uitgezocht enz enz enz.

Ik wil je vol liefde helpen en een hoop mensen hier, maar dit soort slagen in de ruimte zijn natuurlijk wat onduidelijk. (en misschien bedoel je het niet zo, maar het komt wel erg lui over, alsof je niet wil zoeken en wij dat maar voor je moeten doen)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 22

Re: [Natuurkunde] Elektromotor en dynamo

Lui ?? Ik ben al een hele maand info aan het verzamelen over elektromotoren en dynamo's en zit al halfweg m'n eindwerk ik hoopte gewoon dat jullie me nog iets meer info konden bezorgen !!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Natuurkunde] Elektromotor en dynamo

Ik denk dat je vraagstelling te algemeen is.

Door deze manier van formuleren wek je de indruk dat je van ons een complete verhandeling verwacht over de werking en eigenschappen van elektrische machines.

Als je echt nuttige info wilt kun je beter concrete vragen stellen en een indruk geven van wat je allemaal al hebt verzameld.

Berichten: 22

Re: [Natuurkunde] Elektromotor en dynamo

Ik zou graag info hebben over de werking van een gelijkrichter omdat ik wel veel informatie vind over de gelijkrichter maar ik ik ken de werking ervan niet

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: [Natuurkunde] Elektromotor en dynamo

Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Natuurkunde] Elektromotor en dynamo

Lui ?? Ik ben al een hele maand info aan het verzamelen over elektromotoren en dynamo's en zit al halfweg m'n eindwerk ik hoopte gewoon dat jullie me nog iets meer info konden bezorgen !!
Kijk gelijkrichters is al anders dan:
Kan iemand me nuttige informatie bezorgen over de dynamo en de elektromotor
:roll:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:4_...e_rectifier.jpg

(Uit de Wikipedia, je moet zelf even klikken, de link wil om een een of andere reden niet werken, en heb nu geen tijd)

Je moet stroom zien als een sinusgolf wanneer je het over wisselstroom hebt. Op het moment dat de sinus boven de nul is, gaat de stroom de ene kant op, en zodra de sinus golf onder de nullijn duikt, gaat de stroom de andere kant op. De Diodes (die pijltjes) zorgen ervoor dat de stroom maar 1 richting op kan. Als de sinus positief is, dan stroomt het gewoon door, en zodra de sinus negatief is, dan blokkeert de diode de stroom die weer terug wil, op deze manier krijg je dus gelijk stroom.

PS De engelse site is veel uitgebreider: http://en.wikipedia.org/wiki/Rectifier
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 22

Re: [Natuurkunde] Elektromotor en dynamo

Die site heb ik ook al bekeken , maar ik versta de theorie achter een gelijkrichter niet , wat houd het precies in.

Berichten: 22

Re: [Natuurkunde] Elektromotor en dynamo

Ik heb nog een vraag. De verschillen tussen een gelijkstroommotor en een wisselspanningsmotor zijn dat enkel de sleepringen of spelen er daar nog andere dingen parten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Natuurkunde] Elektromotor en dynamo

Een gelijkrichter bestaat uit één of meer halfgeleiderdiodes.

Voor de werking daarvan, kijk hier, en dan aflevering 24

Na je vraag over het verschil tussen gelijkstroom- en wisselstroommotoren valt mijn bek open van verbazing. Je zei dat je al halverwege was met je werkstuk, en dit weet je nog niet? Heb je al eens in de bibliotheek gekeken wat ze daar allemaal hebben? Daar vind je over het algemeen betere info dan op het internet.

Berichten: 22

Re: [Natuurkunde] Elektromotor en dynamo

In onze bib hebben ze geen enkel boek over elektromotoren.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Natuurkunde] Elektromotor en dynamo

Snapte je mijn uitleg niet van gelijkrichters? Wat snap je niet? Snap je het ook na de link van Klazon niet. (Is geen probleem, maar ik weet inmiddels niet helemaal meer wat je wel en niet weet)

Probeer het eens bij een universiteit of hogeschool in de buurt, voor boeken (is een tip).

Iemand heeft al eens eerder iets gevraagd over motoren (kijk eens bij de zoekfunctie, misschien helpt het) En op de wikipedia kan je volgens mij een erg uitgebreid verhaal halen wat iig je zou moeten helpen. Als je dan vragen hebt, stel ze gerust: http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_motor (hier vind je het verschil tussen AC (wissel) en DC (gelijk) motoren.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer