Vraag n.a.v. de film ``Contact``

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Vraag n.a.v. de film ``Contact``

In de film ``Contact``, gebaseerd op het boek van de wijlen Carl Sagan, is n.a.v. een buitenaards bericht een machine gebouwd die een (nog altijd hypothetisch) wormgat creëert tussen Aarde en een verafgelegen deel van het universum. Als hoofdrolspeelster Jodie Foster in een capsule boven in de machine plaatsneemt, wordt deze capsule op het moment dat de enorme constructie op volle toeren draait losgekoppeld. De capsule valt naar beneden, en de mensen die toekijken zien de capsule in korte tijd in een bassin vol water terecht komen. De capsule valt zoals elk ander voorwerp zou doen, zo zien die mensen. Voor Jodie Foster echter zijn er 18 uur voorbijgegaan zoals blijkt als de videorecorder die zij bij zich draait 18 uur ruis heeft opgenomen.
Zou het echter niet precies andersom moeten zijn? Dat wil zeggen dat er voor Jodie Foster enkele seconden (de tijd om naar beneden te vallen) zijn verstreken en voor de mensen die toekijken hoe de capsule valt 18 uur?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Berichten: 12.262

Re: Vraag n.a.v. de film ``Contact``

Het is science fiction natuurlijk :)
 
Maar als het apparaat zou werken door de capsule of inzittende met iets tegen de lichtsnelheid aan te verplaatsen naar een ver afgelegen punt en weer terug,  is je redenatie correct: de reiziger zou een relatief langere periode ervaren dan degene die staan te wachten op terugkomst.
 
Overigens wordt al die extra tijd wel 'op snelheid' doorgebracht. Als het een reis naar een ver gelegen punt was dat op zich niet idioot snel beweegt ten op zichte van de aarde zou de tijd doorgebracht op de bestemming ongeveer gelijklopen met de tijd op aarde. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Vraag n.a.v. de film ``Contact``

Dit is toch niet wat ik precies bedoelde. Je bevestigt hier wat er in de film gebeurt, namelijk dat de reiziger een langere periode (18 uur) ervaart dan degenen die op haar terugkomst wachten en voor wie er amper een paar seconden verstreken zijn. Ze valt gewoon in het water. Als de reis via een wormgat (waarin de tijd stilstaat) verloopt zouden personen hier op Aarde de capsule zien verdwijnen verstrijkt er voor de reiziger geen tijd. Natuurlijk wel op de plaats van aankomst (en ik veronderstel dat deze plek geen grote snelheid t.o.v. de Aarde heeft). Als daar 18 uur verstrijkt dan zullen de mensen die op Aarde achterblijven de capsule pas na 18 uur weer tevoorschijn zien komen, hetgeen precies het omgekeerde van wat in de film wordt beweerd.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Berichten: 12.262

Re: Vraag n.a.v. de film ``Contact``

Je hebt inderdaad gelijk, de tijd die de reiziger op/tegen de lichtsnelheid ervaart is vanuit het perspectief van de reiziger korter dan vanuit het perspectief van de achterblijver.
 
Wat de film laat zien klopt inderdaad niet, het zou in de praktijk eerder omgekeerd zijn. Afhankelijk van de snelheid zouden die 18 uur onderweg voor de achterblijvers aanzienlijk langer kunnen duren. 
 
Een gemeen aspect aan relativiteit is echter bepalen wie nou de reiziger is, en wie er stil staat. 
Victory through technology

Reageer