[scheikunde] Taak Oplosbaarheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Taak Oplosbaarheid

Hallo,
 
Ik moet voor chemie een taak maken over oplosbaarheid. Ik moet dus zeggen of de 2 stoffen in elkaar zouden oplossen of niet, zo ja moet ik ook zeggen welke intermoleculaire krachten er aan te pas komen. Maar ik zit een beetje vast :)
Namelijk:
 
A: NaCl en glycol. Ik weet dat deze 2 in elkaar oplossen (moeilijk) want NaCl is polair en glycol deels polair. maar welke intermoleculairekrachten komen hier dan aan te pas? Dipoolkrachten of iondipoolkrachten?
 
B: Pentaan en methylbut-2-een. Ik weet dat pentaan apolair is en methylbut-2-een zwak polair is. maar ik weet niet of ze dan moeilijk in elkaar oplossen of helemaal niet. en als ze moeilijk in elkaar oplossen welke krachten zijn dan aanwezig? :)
 
C: CO2 en methanal (formol). Ik weet niet of deze 2 in elkaar oplossen. Momenteel had ik opgeschreven dat ze wel in elkaar oplossen omdat ze allebei polair zijn maar ik ben niet echt zeker. zijn ze allebei polair? lossen ze wel in elkaar op? Zoja welke krachten? Deze weet ik helemaal niet :)
 
Alvast bedankt voor de hulp! :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Taak Oplosbaarheid

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Taak Oplosbaarheid

A: NaCl en glycol. Ik weet dat deze 2 in elkaar oplossen (moeilijk) want NaCl is polair en glycol deels polair. maar welke intermoleculairekrachten komen hier dan aan te pas? Dipoolkrachten of iondipoolkrachten?
 
NaCl is niet polair. Het is een zout, dus als die oplost vormt het.......
Glycol is heel polair, bijna niet meer deels. Dus een dipool.

 

B: Pentaan en methylbut-2-een. Ik weet dat pentaan apolair is en methylbut-2-een zwak polair is. maar ik weet niet of ze dan moeilijk in elkaar oplossen of helemaal niet. en als ze moeilijk in elkaar oplossen welke krachten zijn dan aanwezig? :)
 
Leg eens uit hoe methylbut-2-een polair is.
 
C: CO2 en methanal (formol). Ik weet niet of deze 2 in elkaar oplossen. Momenteel had ik opgeschreven dat ze wel in elkaar oplossen omdat ze allebei polair zijn maar ik ben niet echt zeker. zijn ze allebei polair? lossen ze wel in elkaar op? Zoja welke krachten? Deze weet ik helemaal niet :)
 
koolstofdioxide bevat wel polaire bindingen, maar is niet polair. Weet jij waarom? Teken de structuurformule voor het antwoord.
 
Bedenk je dan goed welke krachten er kunnen zijn tussen de deeltjes. Volgens mij weet je dat wel aardig goed, dus doe nog eens een poging. Dan helpen wij je weer verder.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer