Welke statistische model voor reclame-onderzoek?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Welke statistische model voor reclame-onderzoek?

Hallo!
Voor mijn scriptie in Bedrijfscommunicatie doe ik een onderzoek naar het gebruik van jongerentaal in reclame. Omdat ik zelf geen statistische vooropleiding heb (afgestudeerd in talen) en mijn promotor mij niet kan begeleiden, zit ik wat vast met de statistiek... 

Mijn onderzoek is een WS-design waarbij de helft van de respondenten de conditie kregen waarbij ze eerst een advertentie in jongerentaal beoordelen en later een in Standaardnederlands en de andere helft kreeg de omgekeerde volgorde (dus eerst ST en later jongerentaal). Iedere conditie bevat 60 respondenten (dus 120 in totaal).

Nu is mijn onderzoeksvraag of het gebruik van jongerentaal in productadvertenties effectief is bij jongeren. Met als deelvraag: of dit afhankelijk is van persoonskenmerken (woonplaats en achtergrond).

Dus mijn onafhankelijke variabelen zijn: taalgebruik (gemanipuleerd), woonplaats, achtergrond, orde van design

Mijn afhankelijke variabelen zijn: attitude t.o.v. reclame en aankoopintentie 

Hoe kan ik dit nu best statistisch analyseren? Ik heb al een aantal boeken en vrienden geraadpleegd, maar die spreken elkaar wel eens tegen. Zo raadt de één t-toetsen aan terwijl de ander lineaire regressies aanraadt. Dus ik zit momenteel met mijn handen in het haar! Hebben jullie misschien enige tips hoe ik dit het best kan aanpakken? Alvast bedankt!

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Welke statistische model voor reclame-onderzoek?

Opmerking moderator

Verplaatst naar Statistiek.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer