Springen naar inhoud

de "geloofsgemeenschap der D."

• Log in om te kunnen reageren

Menheffrin

Menheffrin

• >250 berichten
  • 545 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 11:19

Interdisciplinair onderzoek levert soms bijzonder aanwijzingen op dat de religieuze beleving in Nederland nog steeds tot extatische hoogte kan stijgen. Zo publiceerde de Rechtbank ’s-Gravenhage op 10 januari j.l. een opmerkelijke uitspraak (LJN: AU9339, Rechtbank 's-Gravenhage, AWB 05/1289 IB/PVV G D2 en AWB 05/1290 OB D2-28 oktober 2005).

Nu moet iedere ondernemer in Nederland elektronisch aangifte doen bij de Rijksbelastingdienst tenzij dat op onoverkomelijke bezwaren stuit. Op dat laatste deed een administratiekantoor beroep. Hieronder enkele citaten uit de uitspraak:

‘(…)gemachtigde (het administratiekantoor) die behoort tot de geloofsgemeenschap der D die het gebruik van computers geheel afwijst. Om die reden heeft de gemachtigde bij verweerder een verzoek ingediend om te worden ontheven van de verplichting tot het langs elektronische weg indienen van aangiften voor de inkomstenbelasting (…)

(…)Niet in geschil is dat het voor de gemachtigde in verband met zijn godsdienstige bezwaren tegen het gebruik van een computer onredelijk bezwarend is langs elektronische weg aangifte te doen. (…)

(…)Op grond van het voorgaande heeft de rechtbank de beroepen gegrond verklaard (…)’

Nu ben ik niet benieuwd hoe een administratiekantoor(!) zich anno 2005 zonder computer weet te handhaven, nog minder kan ik onder de indruk raken van het feit dat een vermeend opperwezen gebruik weet te maken van artikel 3:4 Algemene wet bestuursrecht. Wat mij beroepshalve wel intrigeert is wat de “geloofsgemeenschap der D” nu precies behelsd.

We kennen het ‘Gekroot Riet’ die, wars van televisie, radio en opnameapparatuur, de duivel verengt tot de eigen zwakte. Computers vallen echter nadrukkelijk buiten de jurisdictie van Lucifer, zo meent men.

Ook de Amish gaan niet zover dat zij de verworvenheden van de technologie afwijzen op religieuze gronden, anders dan dat zij van mening zijn dat men er slechts sporadisch gebruik van dient te maken omdat eenvoud nu eenmaal de mens siert.

Blijft de vraag, of eigenlijk twee: wie is dat opperwezen, die in paniek raakt van een Dell 850 en wie zijn de adepten die, in groepsverband, hierin de hoogste waarheid hebben gevonden?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 13:06

Blijft de vraag, of eigenlijk twee: wie is dat opperwezen, die in paniek raakt van een Dell 850 en wie zijn de adepten die, in groepsverband, hierin de hoogste waarheid hebben gevonden?

1) Volgens mij heb je net verteld dat sommige mensen in paniek raken van een Dell 850... Ik weet niet hoe je tot de conclusie bent gekomen dat een oppperwezen in paniek zou zijn geraakt van computers?
2) Ik weet niet of ik je tweede vraag goed begrijp, maar misschien heb je wat aan een antwoord als 'oud-gereformeerd'.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

de grijze muis

de grijze muis

• >1k berichten
  • 1168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 14:26

Ik neem aan dat Menheffrin de folkloristische groepering 'de gekrookte rieters' (met een k erbij) bedoelt, zo genoemd vanwege Jesaja 42:3.
Zpiderman geeft m.i. een onbevredigend antwoord aan Menheffrin, want wat betekent die 'D' nou? Ik begrijp dat ook niet.
Oud Gereformeerd begint toch niet met een D?
Zou dat Deugdzamen kunnen betekenen of Domoren of Drankneuzen of Derwishen?

Menheffrin

Menheffrin

• >250 berichten
  • 545 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 14:36

1) Volgens mij heb je net verteld dat sommige mensen in paniek raken van een Dell 850... Ik weet niet hoe je tot de conclusie bent gekomen dat een oppperwezen in paniek zou zijn geraakt van computers?
2) Ik weet niet of ik je tweede vraag goed begrijp, maar misschien heb je wat aan een antwoord als 'oud-gereformeerd'.

Indien gesproken wordt over ‘geloofsgemeenschap der D.’, is er alle reden om aan te nemen dat er een opperwezen in het spel is. Dit temeer nu de man in kwestie wijst naar zijn (…) godsdienstige bezwaren (…). U mag dit over het hoofd hebben gezien, u mag zelfs vermoeden dat ik met dédain gesproken heb in mijn bijdrage, maar ik vrees dat ‘iets’ anders niet in het begrip besloten ligt.

“Oud-gereformeerd” wordt niet direct in verband gebracht met het afwijzen van computers vanuit religieuze overtuiging. Het kan zijn dat er incidenteel een ontbreekt bij de leden. Maar als zodanig, en kennelijk anders dan de nadrukkelijke opvatting van ’D’, verzet de geloofsgemeenschap van oud-gereformeerden zich daar niet tegen als een algemeen levend en te eerbiedigen dogma.

Menheffrin

Menheffrin

• >250 berichten
  • 545 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 14:45

Ik neem aan dat Menheffrin de folkloristische groepering 'de gekrookte rieters' (met een k erbij) bedoelt, zo genoemd vanwege Jesaja 42:3.
Zpiderman geeft m.i. een onbevredigend antwoord aan Menheffrin, want wat betekent die 'D' nou? Ik begrijp dat ook niet.
Oud Gereformeerd begint toch niet met een D?  
Zou dat Deugdzamen kunnen betekenen of Domoren of Drankneuzen of Derwishen?

Oei, je hebt gelijk, een 'k' vergeten.

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 15:13

Wat mij beroepshalve wel intrigeert is wat de “geloofsgemeenschap der D” nu precies behelsd.

Is dit een bestaande term of heb je die zelf verzonnen? Waar ben je deze term tegengekomen?

Menheffrin

Menheffrin

• >250 berichten
  • 545 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 15:34

Wat mij beroepshalve wel intrigeert is wat de “geloofsgemeenschap der D” nu precies behelsd.

Is dit een bestaande term of heb je die zelf verzonnen? Waar ben je deze term tegengekomen?

Kijkt u op www.rechtspraak.nl, waarbij u dan LJN: AU9339 (zie mijn bijdrage) als zoekopdracht ingeeft (raadplegen jurisprudentie). U kunt dan de gehele uitspraak nalezen en bemerken dat ik niet echt gelukkig wordt van uw opmerking "of heeft u dat zelf verzonnen".

Graag zag ik uw bevindingen met ootmoed vergezeld gaan.

de grijze muis

de grijze muis

• >1k berichten
  • 1168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 19:36

Ik heb bij www.rechtspraak.nl zoals Menheffrin aangaf, de uitspraak bekeken en begrijp inmiddels dat 'D' geen afkorting van die religieuze groepering is.
Het verbaast mij dat de betreffende groepering niet voluit vermeld wordt. Dat lijkt mij geen schending van privacy, zolang de betreffende personen met xyz worden aangeduid.
Nmm lijken het inderdaad geen oud -gereformeerden of andere bevindelijke groepen, zoals de gekrookte rieters, te zijn.
Welk Opperwezen verbiedt een administratiekantoor per computer de belastingaangifte te doen?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 januari 2006 - 19:42

Geloofsgemeenschap der dominikanen?
"Meep meep meep." Beaker

de grijze muis

de grijze muis

• >1k berichten
  • 1168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 20:32

WW. Dat is een antwoord/opmerking een moderator onwaardig. We houden het wel even serieus. :)

Ik dacht aanvankelijk steeds aan kleine ultra orthodoxe protestantse groeperingen.
Zoals in mijn vorige post aangegeven, vermoed ik dat echter niet meer. Immers, zelfs de gekrookte rieters lijken de computer aanvaard te hebben, itt de TV.
Zouden het geen Haredim kunnen zijn? Daar leeft de discussie nog volop. De computer wordt nog niet als koosjer aanvaard.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 16 januari 2006 - 20:32

Dominicanen hebben geen enkel bezwaar tegen het gebruik van computers. Via mijn ouders ken ik enkele dominicaanse priesters die gewoon een pc gebruiken, zelfs voor hun parochiewerk.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Menheffrin

Menheffrin

• >250 berichten
  • 545 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 22:32

(...) Ik dacht aanvankelijk steeds aan kleine ultra orthodoxe protestantse groeperingen.  
Zoals in mijn vorige post aangegeven, vermoed ik dat echter niet meer. Immers, zelfs de gekrookte rieters lijken de computer aanvaard te hebben, itt de TV.  
Zouden het geen Haredim kunnen zijn? Daar leeft de discussie nog volop. De computer wordt nog niet als koosjer aanvaard.

Het Chassidisme kunnen we inderdaad niet uitsluiten zij het dat deze zich alleen zouden keren tegen het gebruik van de internetfunctie (als in het verlengde van televisie en media in zijn algemeenheid). Van het afwijzen van mail-verkeer lijkt geen sprake te zijn.

De enige aanwijzing die in de uitspraak nog naar boven komt drijven is eiseres (klant van het bewuste administratiekantoor) wiens aangifte het gevaar liep op de plank te blijven liggen. Zij drijft namelijk een onderneming in de automatisering.

Het administratiekantoor weigert elke handeling met een computer uit te voeren, maar meent niettemin dat haar klanten deze zonde kunnen begaan omwille van het ‘dagelijks brood’ van de administrateur.

Dit zou duiden op een zeer exclusief groepje die haar geloofsovertuiging tot een vorm van autisme heeft gedreven wat maakt dat zij niet meer ontvankelijk is voor de buitenwereld in de zin van ‘zondaars’. Men ziet deze eenvoudigweg niet meer, omdat men verblind is geraakt door de eigen rechtschapenheid.

Wellicht gaan we er nooit achter komen wie het waren, maar dan blijft de vraag, zoals de grijze muis terecht opmerkt: Welk Opperwezen verbiedt een administratiekantoor per computer de belastingaangifte te doen?

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2006 - 23:06

Kijkt u op www.rechtspraak.nl, waarbij u dan LJN: AU9339 (zie mijn bijdrage) als zoekopdracht ingeeft (raadplegen jurisprudentie). U kunt dan de gehele uitspraak nalezen en bemerken dat ik niet echt gelukkig wordt van uw opmerking "of heeft u dat zelf verzonnen".

Het was niet sarcastisch bedoeld, hoor. Ik had echter van die term nog nooit eerder gehoord en ook googelen leverde voor de verandering niks op, dus ik vroeg me serieus af of u die term zelf verzonnen had. Mijn excuses als dat verkeerd overgekomen is.

Graag zag ik uw bevindingen met ootmoed vergezeld gaan.

Ik heb werkelijk geen idee wat u hier bedoelt... Zou u dit in allerdaags nederlands willen verduidelijken?

de grijze muis

de grijze muis

• >1k berichten
  • 1168 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 11:13

(...) Ik dacht aanvankelijk steeds aan kleine ultra orthodoxe protestantse groeperingen.  

Het Chassidisme kunnen we inderdaad niet uitsluiten zij het dat deze zich alleen zouden keren tegen het gebruik van de internetfunctie (als in het verlengde van televisie en media in zijn algemeenheid). Van het afwijzen van mail-verkeer lijkt geen sprake te zijn.

De enige aanwijzing die in de uitspraak nog naar boven komt drijven is eiseres (klant van het bewuste administratiekantoor) wiens aangifte het gevaar liep op de plank te blijven liggen. Zij drijft namelijk een onderneming in de automatisering.

Het administratiekantoor weigert elke handeling met een computer uit te voeren, maar meent niettemin dat haar klanten deze zonde kunnen begaan omwille van het ‘dagelijks brood’ van de administrateur.

Dit zou duiden op een zeer exclusief groepje die haar geloofsovertuiging tot een vorm van autisme heeft gedreven wat maakt dat zij niet meer ontvankelijk is voor de buitenwereld in de zin van ‘zondaars’. Men ziet deze eenvoudigweg niet meer, omdat men verblind is geraakt door de eigen rechtschapenheid.

Wellicht gaan we er nooit achter komen wie het waren, maar dan blijft de vraag, zoals de grijze muis terecht opmerkt: Welk Opperwezen verbiedt een administratiekantoor per computer de belastingaangifte te doen?

Toch, Menheffrin, blijf ik aan de Haredim denken, immers in het Huis van het Chassidisme zijn vele Woningen, waarvan een Kamer stevig op slot zit en blijft, als er zich een computer aandient.
Immers Mozes bezat, naar het ons allen toeschijnt, geen computer en mocht hij er reeds een gehad hebben, dan staat nergens geschreven, dat hij zelfs maar van e-mail verkeer gebruikt maakte.
'De mens kent zichzelve niet', maw in gewoon Nederlands:van het een komt het ander. Via de computer, ook al wil men uitsluitend van email gebruik maken, komt men bij internet en dan haalt men de wereld met al haar verleidingen in huis.
Deze uiterst kleine groep komt voor onder de Chassidim en voldoet volledig aan jouw beschrijving, men is verblind geraakt door de eigen 'rechtschapenheid'.

Ik blijf verbaasd, dat deze groep anoniem blijft op de rechtspraaksite, immers anonimiteit van de personen blijft gewaarborgd door hen bv xyz te noemen, tenzij de eigenaars van dat administratiekantoor de enige zijn in Nederland, die deze vorm van, naar het mij toeschijnt, Chassidisme aanhangen.

En Zpiderman, wees maar blij dat jij de opmerking naar jou toe van Menheffrin niet begrijpt. Kennelijk ben je, Gode zij dank, toch nog niet zo erg gepokt en gemazeld in de Leer. Denk er rustig over na.

Ben benieuwd, Menheffrin, of je met mij de gok (gokken is zeer zondig) waagt, dat de eigenaars van het bewuste administratiekantoor tot een uiterst exclusief groepje binnen de Haredim behoren.

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2006 - 11:47

En Zpiderman, wees maar blij dat jij de opmerking naar jou toe van Menheffrin niet begrijpt. Kennelijk ben je, Gode zij dank, toch nog niet zo erg gepokt en gemazeld in de Leer. Denk er rustig over na.

Dat ik die opmerking van Menheffrin niet begrijp, heeft eerder met zijn manier van spreken (oud-nederlands) te maken, dan dat ik niet 'gepokt en gemazeld in de leer' zou zijn. Welke leer bedoel je hier precies mee? De leer die die geloofsgemeenschap aanhangt?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures