Vloeistofniveau propaantank

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

Vloeistofniveau propaantank

Nou ben ik toch even aan het twijfelen gegaan.

Ik zou graag het niveau van een propaantank meten, van buitenaf zonder aan de tank te sleutelen. Dus zoek ik naar mogelijke opties om het vloeistofniveau van buitenaf waar te nemen.

Nu hoorde ik van een brandweerman dat zij met IR-kijkers bijv. het vloeistofniveau van een LPG tankwagen kunnen zien. Er zijn LCD plakkers te koop waarmee je bijv. het niveau van een gasfles kunt zien.

Dit is dus beide gebaseerd op een temperatuurverschil tussen de vloeistof en het gas.

Maar nu is het toch zo dat een temperatuurverschil tussen gas en vloeistof in hetzelfde vat alleen maar ontstaat doordat er gas wordt afgenomen, oftewel er aan de vloeistof warmte onttrokken wordt tbv. de verdamping?

Hoe kan die brandweerman dat niveau dan zien in die tankwagen?

Maak ik ergens een denkfout?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Vloeistofniveau propaantank

Ik denk dat er meestal wel een temperatuursverschil is te zien. De vloeibare propaan in de tank zal waarschijnlijk door het etmaal heen redelijk constant van temperatuur blijven. Overdag zal de bovenkant (gevuld met gas) van de tank sterker opwarmen dan de onderkant.(gevuld met vloeistof). 's Nachts zal de bovenkant weer sterker afkoelen. Er zullen momenten op de dag te bedenken zijn dat je geen verschil ziet lijkt me, zo"n moment dat buitentemperatuur, gastemperatuur en vloeistoftemperatuur aan elkaar gelijk zijn.

Ik denk dan ook dat je niks ziet als zo'n tank bijvoorbeeld in een geïsoleerde ruimte zou staan, en dan wel zonder dat er gas wordt afgenomen.

Verder zou ik me nog voor kunnen stellen dat er altijd wat gas op de wand van de tank condenseert, en afloopt naar de vloeistof. Of dit voldoende warmte zou kunnen opleveren om die dikke stalen wand redelijk meetbaar in temperatuur te laten stijgen, geen idee. Bij normale omgevingstemperaturen lijkt me dat effect verwaarloosbaar. Maar misschien vergis ik mij erin. Ik weet ook niet hoe gevoelig die IR kijkers zijn.

En onze brandweerman kijkt misschien vaak naar tanks in de omgeving van een brand, met veel stralingswarmte. Na een kwartiertje goeie fik 50 meter verderop zal de bovenkant van de tank best merkbaar warmer zijn dan de onderkant.. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer