Zwembadoverkapping zakt door

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Zwembadoverkapping zakt door

Deze (rollende) zwembadoverkapping (aluminium) heeft een deurtje in het midden van de kopse kant. Het logische gevolg is dat e.e.a. een beetje uitzakt, en de deur niet goed sluit. De mooiste oplossing zou zijn een trekstang of trekdraad tussen de uiteinden van de boogspanten, Dat is lastig, want de zwemtrap zit in de weg. Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om toch met spandraden extra trek op de uiteinden van de boog te zetten, maar kom er niet uit wat werkt. In de bijgaande tekening heb ik twee gedachten uitgewerkt. Een met spandraden tot voorbij de helft van de boog, en een met een spandraad in een driehoek. Welke gaat het beste werken om de boog en het deurtje beter in hun fatsoen te houden?  
 
Bijlagen
IMG_0624.JPG
IMG_0624.JPG (55.58 KiB) 781 keer bekeken
IMG_0623.JPG
IMG_0623.JPG (126.94 KiB) 781 keer bekeken
IMG_0621.JPG
IMG_0621.JPG (161.01 KiB) 781 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zwembadoverkapping zakt door

Ik zie nog niet hoe die deurpost met zijn twee extra staanders bij zou dragen aan de doorzakking. Ook is afwijking van de ideale vorm mij niet duidelijk.
Kan je die afwijking(en) in een wat overdreven schetsje duidelijk weergeven?

Berichten: 863

Re: Zwembadoverkapping zakt door

Het gaat waarschijnlijk over het niet doorlopen van de onder-regel.
 
de beste oplossing is dan uiteraard het trapje vervangen door een neerklapbaar exemplaar
en de orderegel herstellen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zwembadoverkapping zakt door

niet doorlopen van de onder-regel
 
 
Dat zou best eens kunnen, hoewel ik het op de foto's niet goed kan zien. Als dat het geval is, dan compromitteer je de constructie behoorlijk. Die onderregel dient om trekkrachten op te vangen, en als dat nu niet meer kan zou je een specifieke vervorming waar moeten nemen.

Berichten: 6

Re: Zwembadoverkapping zakt door

De deur is op aanraden van ee verkoper geplaatst, juist omdat er bij een dergelijke overkapping geen mogelijkheid is om de zwembadtrap elders te plaatsen. De zijkanten zijn te laag, en het leuke is dat je de overkapping helemaal naar één kant kunt wegrollen. Overigens: het deurtje is 92 cm. hoog. De breedte van de sponnning bovenaan is 90 cm. Onderaan door het doorhangen 91,5 cm. Er is dus wel iets aan de hand. Voor de foto heb ik de deur aan de andere kant van het zwemtrapje geplaatst, waar hij niet ondersteund wordt door de zwembadrand. De onderdorpel loopt dus niet door. Dat is ook de reden waarom ik op zoek ben naar een manier eom de kromming van de aluminium boog te beinvloeden. De meeste druk wordt nu opgevangen door rails links en rechts van het bassin.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (107.23 KiB) 779 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zwembadoverkapping zakt door

Die vervorming is in overeenstemming met wat Boertje125 al aangaf. Het terugbrengen van de opvang van trekkrachten in de dorpel is dan natuurlijk het beste optie, maar wellicht met een dorpel onder de deur lastig te realiseren. Een horizontale (rvs) kabel van hoek naar hoek over de volledige breedte direct boven het hout (onder de bestaande dorpel) is ook geen optie?
 
Als dat echt niet kan, is het volgende m.i. de beste oplossing. De rode kabels vangen nu de trekkrachten op die de doorlopende dorpel had moeten opvangen, ze trekken de koepel weer meer bol en de hoeken recht.
 
Image1.jpg
Image1.jpg (32.92 KiB) 778 keer bekeken
 
Hierboven is de verwachte vervorming sterk overdreven weergegeven. Kontroleer of dit klopt (o.m. hoeken niet meer haaks, zijde met deurtje is langer geworden). Kontroleer of de zwembadrand waarop de kap rust volkomen vlak is, ook doorzakking van die rand in het midden kan een dergelijke vervorming geven. De hoeken zouden dan haaks kunnen zijn:
 
Image1.jpg
Image1.jpg (13.49 KiB) 778 keer bekeken

Berichten: 6

Re: Zwembadoverkapping zakt door

Dank voor het meedenken. Wat zou er gebeuren als de rode kabels uit de tekening elkaar in het midden kruisen, en elk boven de verste deurstijl aangrijpen, zoals ik dat in mijn tweede schets met een streeplijn aangaf?

In de gegeven situatie kan dat, omdat de kabels dan nog net boven de zwemtrap langs lopen. Heeft dat voor wat betreft de trekkrachten nog voordelen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zwembadoverkapping zakt door

Ik zie daar weinig voordeel aan, en het lijkt mij ook lelijker en lastig bij het instappen.

Berichten: 6

Re: Zwembadoverkapping zakt door

Dank Michel en Boertje125. Ik ga er mee aan de slag.

Berichten: 130

Re: Zwembadoverkapping zakt door

Michel Uphoff schreef:
 

Hierboven is de verwachte vervorming sterk overdreven weergegeven. Kontroleer of dit klopt (o.m. hoeken niet meer haaks, zijde met deurtje is langer geworden). Kontroleer of de zwembadrand waarop de kap rust volkomen vlak is, ook doorzakking van die rand in het midden kan een dergelijke vervorming geven. De hoeken zouden dan haaks kunnen zijn:

 
 
Laatste zal het geval zijn of combinatie van beide. Dus idee van horizontale kabel bij de grond waar de onderdorpel had moeten zitten zou de boel weer rechthangen.
Maar ook twee rails, op de grond aan de buiten kant welke zijdelingse krachten opvangen kunnen, voldoet. Rail is dan alleen nodig op de plekken waar de deur gebruikt wordt. Er moet dan wel op beide hoeken een liggend wiel gemonteerd worden.
 
Indien je de laatse optie interesant vind ben ik bereid een schets te maken hoe de rails en wielen gerealizeerd moeten worden, waarbij ze een niet al te groot obstakel gaan worden.

Berichten: 6

Re: Zwembadoverkapping zakt door

De opmerking over een liggend wiel zet mij opnieuw aan het denken. Ik vind dat een zeer interessante benadering, dank voor het aanbod. Tegelijk vrees ik dat dat een obstakel aan de buitenkant van de kap wordt, op een plek waar je dat niet wilt hebben, nl. de hoek van het zwembad. Daarom wil ik eerst met de spandraad constructie aan de gang, om te kijken of ik daarmee ver genoeg kom. Daarnaast vraag ik mij af of de allereerste variant die ikzelf tekende, met een extra aangrijpingspunt in de onderhoek van het kozijn nog winst oplevert t.o.v. een spankabel die recht van de buitenhoek naar de bovenhoek kozijn loopt( zoals op de tekening van Michel Uphof is aangegeven). Het gaat om een verkorting van 1,5 cm op een totale kap- breedte van ruim 5 meter.

Berichten: 130

Re: Zwembadoverkapping zakt door

Ik hoop dat je daarin slaagd, maar heb er een hard hoofd in, mede omdat de constructie aan beide zijden van de deur verstrevigd wordt door de ruiten, natuurlijk zal speling in de sponning een rol spelen, maar feit blijft staan dat de bovendorpel van de deur zwakste punt in de constructie is.
Enige alternatief is bij de deur de constructie op te tillen, bijvoorbeeld met inklapbare poten aan weerszijde van de deur. Of met snelspanners als AfbeeldingBron:http://www.thovip.nl/default.asp

Berichten: 6

Re: Zwembadoverkapping zakt door

Fantastisch idee. Ikzelf heb ook al het gevoel dat een spandraad niet voldoende zou zijn. Maar de kozijn opspannen is een interessante optie. Moet ik wel opmeten hoeveel druk ik nodig heb, om de juiste maat te kiezen. Een push/pull snelspanner zou volgens mij de oplossing zijn. Maar omdat ik nu in het buitenland ben zal dat even moeten wachten. dank je wel Holland!

Reageer